Неизвестно за известните: Прославени обувки тръгват от килими, през цех за торпеда и стигат до звездите на шоу бизеса

Неизвестно за известните: Прославени обувки тръгват от килими, през цех за торпеда и стигат до звездите на шоу бизеса

Британската компания Clarks съществува от 1825 г. и е една от най-старите марки обувки в света. В продължение на почти 200 години тя израства от малък бизнес, който произвежда пантофи в английския град Съмърсет, до един от водещите производители на обувки в света.

Всичко започва през 1821 г., когато Сайръс Кларк, заедно с брат си Джеймс, започват да произвеждат килими от овча вълна. Джеймс скоро забелязва, че при правенето им остават много изрезки и му хрумва идеята да ушие пантофи от тези остатъци. И така се появяват първите обувки Clarks, които получават името Brown Petersburgh. Във Великобритания пантофите Clark имат огромен успех и братята регистрират компанията C&J Clark.

До 1842 г. продажбите им достигат средно 1000 чифта на месец. Тъй като продуктите са изцяло ръчно изработени,  C&J Clark наема местни хора, за да успеят да отговорят на нарастващото търсене на пантофи.  Работниците взимат материали от кожарската работилница заедно със скиците, занасят ги вкъщи и ушиват обувките.

Нещата потръгват толкова добре, че през 1851 г. братята Кларк получават две награди на Световното изложение, организирано от съпруга на кралица Виктория - принц Алберт, който иска да демонстрира достиженията на британската индустрия.

КРИЗА И ЗАЕМ

Но през 1863 г. британската  икономическа рецесия ударя силно бизнеса на C&J Clark и братята се нуждаят от помощ. Те се обръщат към общността на квакерите за финансова подкрепа и успяват да вземат заем. Това обаче е постигнато при определени условия. Джеймс и Сайръс трябва да подадат оставка и Уилям, по-малкият син на Джеймс,  да поеме управлението. Наследникът на семейния бизнес модернизира производството чрез внедряване на фабрична система и инвестиране в шевна машина Singer – иновативно устройство за онова време.

Благодарение на усилията на Уилям заемът е напълно изплатен и C&J Clark продължават пътя си напред. През 1883 г. компанията пуска модел обувки с иновативна технология Hygienic range, напълно повтаряща формата на лявото и дясното стъпало.  До този момент всички обувки са „прави“, тоест носят се еднакво и обувката  може да пасне на всеки крак.  

През следващото хилядолетие Clarks се разраства и разширява. Децата на Уилям са Роджър, Джономи и Алис Кларк. През 1903 г. марката става дружество с ограничена отговорност и увеличава използването на механизирано производство, което прави възможно производството на обувки по-бързо, в по-големи количества и на постоянно високо ниво. Открита е и цяла мрежа от магазини под името Peter Lord, което остава до 90-те години. Малко по-късно компанията решава да се съсредоточи върху производството на удобни обувки не само за мъже, но и за жени, а през 1945 г.  и за деца.

По време на Втората световна война британската индустрия става активна част от военното производство. Главният завод на Clarks е препрофилиран за производство на торпеда. Освен това марката разработва уникална шарнирна дървена подметка. Така фирмата продължава да доставя на страната обувки, дори и във времената когато кожата е труднодостъпна.  През следващите десетилетия нараства влиянието на марката в страната и чужбина. В производството влизат нови материали, като полиуретан, а фирмени  технологии като например Active Air, помогат на Clarks да стане една от най-известни марки обувки в света.

КЛАРКОВЕ ЗАВИНАГИ – 70-ГОДИШНА СЛАВА

Снимка: Shutterstock

През 1950 г. е деютът на култовите полуботи Clarks Desert Boot , които не са загубили своята актуалност в продължение на 70 г. Това всъщност са т.нар. „кларкове“ - легендарни и вечно модерни обувки и до наши дни. Обувките са разработен от Нейтън Кларк, правнук на основателя на компанията Джеймс.

Нейтън е офицер в Кралския армейски корпус, изпратен в 1941 г. в Бирма. Преди да тръгне, брат му Банкрофт го инструктира да събере информация за обувки, които могат да бъдат пригодени за производство от компанията.

Докато се намира зад граница, Нейтън забеляза простите боти с подметки от креп, които носят войниците, служещи в Северна Африка. Нейтън открива, че високите велурени обувки са правени на пазарите в Кайро.

Нейтън веднага изпраща скиците у дома с надеждата, че компанията ще се заеме с производството им. Фондовият комитет обаче отклонява това предложение с мотива, че обувките „никога няма да се продадат“. През 1949 г., уверен в идеята си, Нейтън представи проект на изложението за обувки в Чикаго. Там той е забелязан от редактора на списание Esquire, който впоследствие публикува статия за Desert Boot, подчертавайки гъвкавостта на обувката. След като получава много положителни отзиви, Нейтън се завръща в Англия и произвежда първата серия боти, които се продават изключително в Съединените щати.

ПОП КУЛТУРА И ШОУ БИЗНЕС

Снимка: Shutterstock

Clarks Desert Boot се превръщат в популярни обувки в поп културата през 1960-1970 г. Те са  носени от много знаменитости, включително Боб Дилън, Стив Маккуин, Бийтълс. Освен че проправя пътя за търговския успех на компанията, Desert Boot стават първите ѝ обувки тясно свързани с различни субкултури.

Благодарение на елегантния си стил и достъпна цена, ботите стават основната част от една нова класа хора - хипитата. Представители на „разбитито поколение“, като Джак Керуак, разнасят славата на Desert Boot навсякъде из територия на Съединените щати. През 60-те години  обувките започват да се продават като задължителен артикул и от гардероба на интелектуалците. Развивайки линия на субкултурни асоциации, британските модни дизайнери помагат на Desert Boot да пусне корени в родината на Clarks. Това поколение английски младежи е известно със своя модерен и несъмнено американски стил дрехи. Въпреки че обувката е са с подходяща унисекс визии, тя се оказа особено популярна сред мъжете, които я носят с военни ризи, костюми с тесни ревери, тънки вратовръзки, ризи от вълна или кашмирени джъмпери.

Въпреки това въздействието на емблематичната обувка в тези страни е скромно в сравнение с Ямайка. Реге и денсхол звезди Dillinger, Trinity, Super Cat, Little John често споменават марката в песните си.

ЗНАК ЗА ПОЛИЦИЯТА  И ХИП ХОП ЗВЕЗДИ

Първоначално асоциирани с Америка и Великобритания, обувките Clarks бързо стават популярни сред момчетата, превръщайки се в синоним на всякаква по-твърда форма на поведение. До 1967 г. полицията започва да провежда профилиране на хората въз основа на техните обувки, като Desert Boot се счита за знак  престъпна дейност. Също през 1967 г. Clarks представи още един популярен силует -  Wallabee с квадратен нос и подчертано креп ходило. Дизайнът на модела се основава на мокасини, наречени Grashopper, пуснати през 1964 г. от германската компания Sioux. В началото на 90-те години моделът на Clarks  - Wallabee е забелязан за първи път от хип-хоп звездите, въпреки че по това време обувките усешно шестват по целия свят. През 1993 г. нюйоркският банда Wu-Tang Clan представя своя първи албум Enter the 36 Chambers. С нарастването на славата и известността им, музикантите стават посланици на Clarks Wallabee в света на хип-хопа. Друг известен клиент на марката е британският рап-изпълнител MF Doom. През 2014 г. той си сътрудничи с Clarks, за да издаде изключителна съвместна линия обувки. Кание Уест също често носи Wallabee преди да стане посланик на собствената си линия Yeezy.  Компанията често си сътрудничи с артисти, музиканти за пускаето на специали версии на своите марки.

СЕМЕЙНА СОБСТВЕНОСТ И СДЕЛКА

Централата на Clarks все още е там, където започва всичко - малкото градче Стрийт в Съмърсет. От основаването си географията на марката се разширява експоненциално - тя има повече от 1000 маркови магазина по целия свят.

Clarks продава около 50 милиона чифта обувки годишно и е активно си сътрудничи с Leather Working Group за насърчаване на устойчиви и екологични практики в кожарската промишленост. Въпреки такива мащаб, в момента по-голямата част от компанията все още е семейна собственост на Кларк. Благодарение на своите успешни и емблематични силуети като напр Desert Trek, Wallabee и Desert Boot, марката не само спечели уважение в обувната индустрия, но и вкоренени в поп културата. От войници до ученици, от бийтници до рапъри, Clarks са оставили своя отпечатък в много сфери на живота и субкултури.

През март 2021 г. стана известно, че контролният дял на Clarks е придобит от хонконгската частна инвестиционна компания LionRock Капитал. Цената на сделката за придобиване на 51% дял в Clarks  възлиза на 100 милиона паунда. Изпълнителният директор Кларк Джорджо Преска напуска компанията. Той е заменен от независимия директор Виктор Ереро, който също е работил като директор на завода. Въпреки че Clarks е марка, пропита с история, тя непрекъснато разширява гамата си с разнообразни, иновативни продукти, вариращи от ботуши Wellington до хибридни обувки и маратонки. Например, тяхната популярна линия маратонки Trigenic съчетава традиционното материали с модерен дизайн и силуети.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ