Неизвестно за известните: Легенда от САЩ събра Марк Твен с Мики Маус и показа, че времето не е скъпо

Неизвестно за известните: Легенда от САЩ събра Марк Твен с Мики Маус и показа, че времето не е скъпо

Историята на една легенда в света на часовникарството -  Timex, започва в средата на XIX век и се различава от историите на много други играчи в този бизнес. Повечето от тях са основани от майстори в занаята, които са се стремили да създават изискани часовници.

„Бащата“ на компанията, Джо Бастианич, е бил производител, бизнесмен и собственик на фирмата „Benedict and Burham“. През 1854 г., в американския град Уотърбъри, Кънектикът, той решава да основе компанията Waterbury Clock Company за производство на часовници. Бастанич обаче не иска да продава луксозни и елитни часовници в европейски стил, произвеждани от часовникари и занаятчии. Той иска да създаде линия за сглобяване, която ще може да пуска масово часовници.

Марката Waterbury бързо се утвърждава  като производител на надеждни и достъпни джобни часовници, които биха могли да си позволят дори работници. Това е истинска революция в онези времена. Основната разлика на новото производство е, че компанията щампова зъбни колела от листове месинг, вместо да ги изработва ръчно. Така частите стават много по-евтини, а производството – много по-бързо. В добавка – часовниците са също толкова точни, колкото и скъпите. Waterbury Clock успява да автоматизира повечето трудоемки процеси в производството, така че разходите за него значително намаляват.

Часовниците от САЩ могат успешно да се конкурират по точност с европейските модели. Всичко това се случва няколко десетилетия преди компанията Ford да създаде своята емблематична поточна линия през 1913 г. Компанията активно експериментира с маркетинг, като предлага своите часовници чрез каталози за поръчки по пощата. Това разширява достъпността за купувачи извън големите градове. Waterbury Clock не просто произвежда часовници. Тя се стреми да промени самото отношение на обществото към измерването на времето, което я прави неразделна част от живота на всеки човек.

През 1877 г. Waterbury Clock пуска нов прототип на джобен часовник - Long Wind. Този модел е евтин, състои се само от 58 части и компанията може да произвежда 200 броя на ден. 40% от работниците, които сглобяват часовниците са жени. Те са наети заради елегантите им ръце и тънки пръсти. До 1888 г. компанията става най-големият производител на часовници в света.

ВОЙНАТА СЛАГА ВРЕМЕТО НА РЪКАТА

Първата световна война е ключов момент, който определя бъдещето на ръчните часовници. Ако преди войната се смята, че ръчните часовници са главно дамски аксесоар, военното време налага радикални промени в тези възгледи. Военните се нуждаят от удобен начин за проследяване на времето, който да не пречи на изпълнението на задачите им - ръчният часовник се оказва идеално решение за това. В резултат мъжките часовници Timex стават много популярни, което допълително стимулира тяхното призводство.

Компанията Waterbury, умело улавя променените обществени предпочитания, адаптира се към новите условия и започва производство на ръчни часовници. Първите модели са прости и функционални, предназначени главно за военнослужещи. Но скоро след войната компанията започва да произвежда по-сложни и стилни модели за широка гама от потребители. Това е периодът, в който Waterbury Clock се утвърждава като един от лидерите на пазара, който предлага на клиентите надеждни ръчни часовници на достъпна цена.

Началото на ХХ век е белязано от пускането на известния джобен модел Yankee или „Часовник за 1 долар“. Това производство е улеснено от енергичния нюйоркски предприемач Робърт Ингерсол. По това време той вече е съосновател на друга часовникарска компания Ingersoll, която с времето се превръща в своеобразен символ на Америка.

През 20-те години на миналия век са продадени 40 милиона от модела Yankee, което прави Waterbury Clock един от най-големите играчи на пазара за часовници в САЩ. Моделът е високо ценен от всички -  от миньори, фермери и чиновници до президенти на САЩ като Джордж Буш-младши и Клинтън. Дори Марк Твен го е носил и имал високо мнение за точността му и здравината му.

РЕВОЛЮЦИЯТА МИКИ МАУС

Един от най-ярките и запомнящи се моменти в историята на марката започва с партньорство ѝ с Disney и пускането на часовника Mickey Mouse през 1933 г.  Ключов при този часовник е уникалният дизайн на анимационния герой на Уолт Дисни  - Мики Маус, който показва часа със собствените си ръце. Този модел става не просто часовник, а истински културен феномен, изиграл съществена роля в популяризирането на ръчните часовници сред деца и възрастни.

Пускането на часовник Mickey Mouse демонстрира гениалния маркетингов ход на Waterbury Clock Company, който позволява на компанията да заеме ниша в развлекателната индустрия и да затвърди позициите си на пазара. Този период в историята на компанията е отбелязан не само с адаптиране към променящите се условия и нужди на обществото, но и желанието ѝ да надхвърли традиционното часовникарство, като изследва нови възможности и пазари. Преходът към ръчни часовници и партньорството с Disney са важни етапи по пътя на компанията до световно признание. Те подчертават иновативния подход на компанията и нейните способност за адаптиране към променящите се времена.

НОВОТО ИМЕ

Еволюцията на Waterbury достигна ключов момент през 50-те години на ХХ в. , когато компанията приема ново име - Timex, символизиращо нова ера в нейното развитие. Това преименуване става част от стратегия за препозициониране на марката на пазара, като се подчертава нейната ориентация към иновациите и достъпността. С новото име Timex се опита да подчертае ангажимента си за създаване на качествени, но достъпни часовници, които могат да издържат изпитанието на времето и начина на живот на техните собственици.

Знаков момент в историята на марката е рекламата кампания със слогана „It takes a licking and keeps on ticking" от 50-те години на миналия век. Този слоган бързо се превръща в култов. Той успешно предава на отребителите, че основното послание на марката е ненадминатата ѝ надеждност и издръжливост на часовниците Timex. Кампанията включва демонстрация на часовници в екстремни условия, като например завързване за витло на лодка или удар с чук, след което те продължават да показват точния час. Тези рекламни трикове не само затвърждават образа на Timex като производител на неразрушими часовници, но и значително увеличава продажбите им.

Снимка: Shutterstock

С преименуването на Timex и успеха на маркетинговата кампания, производителят започва активно да разширява продуктовата си гама. Представени са нови линии модели, включително спортни, елегантни часовници за специални поводи и иновативни дигитални часовници. Всяка нова продуктова серия подчертава ангажимента на Timex да бъде в крак с време, предлагайки на потребителите модерни технологии и стилни решения.

Следващата логична стъпка в развитието на компанията е световното разпространение на марката. Благодарение на стратегията за достъпност, качество и иновация, часовниците Timex бързо придобиват популярност в много страни по света.

ЕФЕКТ С ОСВЕТЯВАНЕ

Едно от значимите постижения на Timex в областта иновацията беше въвеждането на технологията Indiglo през 1992 г. Тази технология за осветяване на циферблата чрез натискане на бутон, позволява на притежателя да види часа в непрогледна тъмнина. Това също се превръща в една от визитните картички на марката. Indiglo значително откроява продукцията на Timex на пазара поради тяхната практичност и иновативност. А също така укрепва репутацията на компанията като производител на часовници, ангажиран с подобряването на потребителско изживяване. Влиянието на Indiglo на пазара е дотолкова голямо, че много потребители са започнали да свързват Timex с тази функция, подчертавайки значението на иновациите за марката.

Развитие на технологиите и променящи се нужди потребителите насърчават Timex да отиде по-далеч, което кара компанията да активизира разработването на спортни и смарт часовници. Тези продукти са насочени за нуждите на активни хора и спортисти, предлагайки им не само традиционни функции на часовника, но и различни допълнителни функции като брояч на стъпки, монитор за пулс и GPS проследяване.

Специално място в стратегията за развитие на марката заема сътрудничество с Ironman Triathlon, което започва през 1986 г. със създаването на линията часовник Timex Ironman. Той е проектиран специално за триатлонисти, като се вземат предвид всички характеристики на този спорт, превърнали се в символ на издръжливост и надеждност.

ИНОВАТИВНИ СТЪПКИ И КЛАСИКА

Снимка: Getty Images

Тези стъпки в областта на иновациите и технологичните развитието показва как Timex е успяла да се адаптира към променящия се свят, предлагайки продукти, отговарящи на съвременните изисквания и очаквания потребители. Въвеждане на технологията Indiglo, развитие на спорта и смарт часовници, както и сътрудничество с Ironman Triathlon - всичко това говори за продължителният ангажимент на Timex към иновациите и ангажимента за предоставяне на не просто часовници, а надеждни помощници в ежедневието и по време спортуване. Марката се стреми всеки нов продукт да отразява неговото историческо наследство, надеждност и наличност. Например, дори най-модерните смарт часовници Timex запазват класически дизайнерски елементи, подчертаващи удобството и практичността при използване.

Timex заема специално място в историята на часовникарството, като символ на иновация, достъпност и надеждност. От основаването си в средата на XIX век до наши дни компанията еволюира от производител от евтини джобни часовници до световен лидер в ръчните часовници. Timex има значителен принос за популяризирането на носенето на часовници сред всички прослойки от обществото, което ги прави не само практичен инструмент за измерване на времето, но и моден аксесоар. В същото време, запазвайки своята идентичност,  Timex доказва, че дори в свят, където времето се измерва с точност до милисекунди, има място за традиция, иновация и стил.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ