Нова мисия ще обследва потъналия кораб "Титаник" с най-съвременни технологии

Нова мисия ще обследва  потъналия  кораб  Титаник с най-съвременни технологии

Екип от експерти, учени и историци ще отплава към "Титаник" , за да събере най-подробния фотографски запис, правен някога на потъналия кораб, съобщи BBC.

Те ще използват най-съвременни технологии, за да сканират всяко кътче на известния лайнер, за да получат нови сведения за неговото потъване.

Това ще бъде първата комерсиална мисия до "Титаник" след миналогодишната трагедия на "Оушънгейт". Петима мъже загинаха, докато се опитваха да посетят изгубения кораб с нов подводен апарат.

През следващите дни в морето ще бъде отслужена съвместна панихида за тях и за 1500-те пътници и членове на екипажа, потънали заедно с "Титаник" през 1912 г.

Новата експедиция се организира от американската компания, която има изключителни права за спасяване и която до момента е извадила около 5500 предмета от потъналия кораб.

Но това последно посещение е чисто разузнавателна мисия, казва RMS Titanic Inc, базирана в Атланта, Джорджия.

Две роботизирани превозни средства ще се гмурнат на дъното на океана, за да заснемат милиони снимки с висока резолюция и да направят 3D модел на всички останки.

"Искаме да видим останките от кораба с яснота и прецизност, които никога досега не са били постигани", обяснява ръководителят на експедицията Дейвид Гало. демиан Брейди, вицепрезидент на изследователския отдел на фондация "Национален съюз на данъкоплатците" - казва, че данъчните служби все още се насочват към одити на партньорства, които не са от високото богатство.

Гистичният кораб "Дино Чуест" ще бъде база за операции в северната част на Атлантическия океан.

При благоприятни метеорологични условия той ще прекара 20 дни над потъналия кораб, който се намира на 3800 м дълбочина.

Това ще бъдат няколко вълнуващи седмици за всички участници.

Един от петимата загинали на подводницата "OceanGate" е французинът Пол-Анри ("PH") Наржоле. Той е бил директор на изследователския отдел на RMS Titanic Inc и е трябвало да ръководи тази експедиция.

В негова чест на морското дъно ще бъде поставена паметна плоча.

"Трудно е, но особеното при проучванията е, че има желание и стремеж да продължиш. И ние правим това заради тази страст, която Р. Х. имаше към непрекъснатото изследване", обясни приятелят и историк Рори Голдън, който ще бъде "главен морален офицер" на "Дино Чуест".

Надали има хора на Земята, които да не знаят историята на уж непотопяемия "Титаник" и как той е бил засечен от айсберг в нощта на 15 април 1912 г., източно от Канада.

Има безброй книги, филми и документални филми за това събитие.

Но въпреки че мястото на корабокрушението е обект на многократни проучвания след откриването му през 1985 г., все още няма нещо, което би могло да се опише като окончателна карта.

И докато носовата и кърмовата част на разбития кораб са сравнително добре проучени, в околното поле от отломки има обширни области, които са били обект само на бегъл преглед.

Два шесттонни дистанционно управляеми апарата (ДУА) възнамеряват да поправят това. Единият от тях ще бъде оборудван с набор от оптични камери с ултрависока разделителна способност и специална система за осветление, а другият ще носи пакет от сензори, включващ лидар (лазерен) скенер.

Заедно те ще проследяват напред-назад участък от морското дъно с размери 1,3 км на 0,97 км.

Еван Ковач, който отговаря за програмата за заснемане, казва, че неговите системи от камери трябва да осигурят милиметрова разделителна способност.

"Ако всички богове на времето, компютърните богове, боговете на подводните апарати, боговете на камерите - ако всички тези богове се подредят, би трябвало да успеем да заснемем "Титаник" и мястото на корабокрушението в най-близко до цифровото съвършенство, което може да се постигне. Ще можете буквално да преброите песъчинките", казва той пред BBC News.

С огромно нетърпение очакваме какво ще покаже магнитометърът на борда на сензорния ROV. Това е първият случай за "Титаник".

Инструментът ще открие всички метали на мястото на потъването, дори материали, които са погребани извън полезрението на седиментите.

"Ще бъде абсолютна мечта да определим какво се е случило с носа на "Титаник" под морското дъно", обяснява инженерът- геофизик Алисън Проктор.

"Надяваме се, че ще можем да заключим дали носът е бил смачкан, когато се е ударил в морското дъно, или всъщност би могъл да се простира надолу доста в седимента непокътнат."

Екипът иска да прегледа състоянието на някои добре познати обекти в полето на отломките, като например големия котел, който се е изсипал, когато пищният параход се е разпаднал наполовина.

Съществува и желанието да се открият предмети, за които се смята, че са били забелязани при предишни посещения. Сред тях са електрически свещник, който навремето е бил очарователен куриоз, както и възможността за втори роял Steinway.

Дървеният корпус на музикалния инструмент отдавна се е разпаднал, но чугунената плоча или рамка, която е държала струните, би трябвало все още да е там, а може би дори и някои от клавишите.

"За мен най-голям интерес представляват вещите на пътниците, особено чантите им", казва Томасина Рей, която съхранява колекцията от артефакти от "Титаник" на компанията.

"Именно техните вещи - ако в бъдеще успеем да извлечем повече - помагат да се допълнят техните истории. За толкова много пътници те са просто имена в списък и това е начин да ги запазим значими."

Това ще бъде деветото посещение на RMS Titanic Inc. на мястото на корабокрушението. През последните години фирмата предизвика полемика със заявеното желание да се опита да издигне част от радиооборудването на Маркони, което е предавало сигналите за бедствие в нощта на потъването.

Това няма да се случи по време на тази експедиция, но ако и когато се случи, ще означава изваждане на предмет от вътрешността на разпадащия се кораб.

За мнозина "Титаник" е гробище на 1500-те загинали през онази нощ на 1912 г. и не бива да се докосва, особено вътрешността му.

"Ние разбираме това и го разбираме", казва изследователят на компанията Джеймс Пенка.

"Гмуркаме се до "Титаник", за да научим колкото се може повече от него; и както трябва да се прави с всеки археологически обект, го правим с най-голямо уважение. Но да го оставим на мира, да оставим пътниците и екипажа му да бъдат изгубени за историята - това би било най-голямата трагедия от всички."

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ