Какво е общото между името и успеха?
Какво се крие в едно име? Потенциално успехът ви.
Множество проучвания сочат как точно името ни влияе на житейската ни сполука – от вероятността да ни наемат на добре платена работа, до финансовите ни навици.
Екипът на Business Insider прави преглед на тези проучвания и подчертава някои много изненадващи открития. Ето кои са те:
1. Ако името ви е лесно за изговаряне, хората ви харесват повече
Проучване на New York University разкрива, че хората с по-лесни за изговаряне имена често заемат по-високи професионални постове. Според психолога Адам Алтър, причината е, че „когато дадена информация е по-лесно обработваема и разбираема, тя е и по-привлекателна.” В друго изследване Алтър открива, че компаниите с по-простички имена и символи се представят по-добре на пазара.
2. Ако името ви е широко разпространено, имате по-голям шанс да ви вземат на работа
Според изследване на Marquette University, хората, чиито имена се срещат най-често, имат най-голям шанс да бъдат наети, и обратното – колкото по-уникално е името ви, толкова повече трябва да се постараете на интервюто за работа. Значи, че всички Иван, Мария, Георги, Йорданка са късметлии.
3. Рядко срещаните имена се асоциират с младежка престъпност
Според проучване на Shippensburg University от 2009 година, съществува силна връзка между популярността на малките имена и криминалното поведение сред младежта. Независимо от расата, юношите с уникални имена са по-склонни да нарушат закона. Проучването обаче не обяснява дали имената са причината за това поведение. Учените имат няколко теории за резултатите. „Юношите, чиито имена не са особено разпространени, може би са по-склонни към престъпност заради начина, по който са третирани от връстниците си, което затруднява изграждането на взаимоотношения”, пишат авторите. „Друга възможна причина е, че тези младежи дават израз на неприязънта, която изпитват към имената си.”
4. Ако името ви звучи „бяло”, вероятността да ви наемат е по-голяма
Според проучване, цитирано от списание Atlantic, хората с имена, асоциирани с бялата раса, получават 50% повече обаждания след интервю за работа, отколкото тези с имена, по-характерни за афро-американците и други малцинствени групи или екзотични за дадена държава раси. Учените са изчислили, че „белите” имена „струват” около 8 години трудов стаж.
5. Ако фамилното ви име започва с буква, по-близка до началото на азбуката, можете да влезете в по-добър университет
За изследване, публикувано в Economics of Education Review, учени са анализирали фамилните имена на над 90 000 чешки ученици и техните шансове да бъдат приети в конкурентни учебни заведения. Резултатите? Въпреки че участниците, чиито имена са по-назад в азбучния ред, изкарват по-високи оценки на тестовете, сред онези, които са кандидатствали за ВУЗ и са имали 50/50 шанс да влязат, по-голям късмет споходил учениците, чиито фамилни имена са по-напред в азбучния ред.
6. Ако фамилното ви име започва с буква, намираща се по-назад в азбуката, вероятността да харчите импулсивно е по-голяма
Според проучване, хората с фамилни имена, започващи с букви в края на азбуката са по-податливи на промоционални стратегии. Авторите предполагат, че децата, които прекарват повече време "в края на опашката", развиват желание да са с едни гърди напред, дори и когато става дума за промоционални офертите, за да не пропуснат шанса си.
7. Употребата на инициала от презимето ни кара да изглеждаме по-умни и компетентни
Според проучване, публикувано в European Journal of Social Psychology, хората, които използват инициала от презимето си, създават впечатление за по-голям интелектуален капацитет и по-високо представяне. За друго изследване група ученици били помолени да оценят есе, подписано по 4 различни начинa. Не само че есето, включващо и инициала на презимето на автора, било оценено най-високо, но и онова, подписано с най-голям брой инициали – (пример: Дейвид Ф. П. Р. Кларк), – получило най-положителните рецензии.
8. По-вероятно е да работите в компания, чието име е близко до инициалите ви
Тъй като се идентифицираме с имената си, подсъзнателно предпочитаме неща, които са близки до тях. Учени от Ghent University разкриват, че сме по-склонни да работим за компании, чиито имена се доближават до нашите собствени инициали. Например Браян Ингборг и Business Insider. Колкото по-уникални са инициалите, толкова по-голяма е вероятността да работим за фирма, чието име прилича на нашето.
9. Ако името ви звучи благородно, имате по-голям шанс да заемете висок пост
За европейско проучване, учени са анализирали немски имена и позицията на техните притежатели във фирмените йерархии. Онези, с фамилии като Кайзер („император”) или Кьоних („крал”), заемали по-високи позиции, отколкото служителите, чиито фамилни имена означавали по-скромни професии, като например Кох („готвач”) и Бауер („фермер”). Причината може би се крие в асоциативното мислене – психологическа теория, описваща тип мислене, при което хората автоматично свързват емоции и знания със сходни думи или фрази.
10. При момчетата с момичешки имена има по-голяма вероятност да бъдат изключени от училище
Проучване на професор Дейвид Филио от University of Florida от 2005 година сочи, че най-често лошо се държат и нагрубяват връстниците си момчетата с момичешки имена. Преподавателят открива, че поведенческите проблеми са свързани с проблеми с дисциплината и с по-ниски оценки. Тази констатация обаче е валидна предимно за страните, в които с едно и също име можеш да кръстиш деца от различни полове.
11. Жените с неутрални имена имат по-голям шанс за успех в определени области
Според списание Atlantic, в сфери, доминирани от силния пол, като например инженерство и право, жените с неутрални имена имат много по-голям шанс за успех от другите дами. Едно проучване сочи, че представителките на нежния пол, които носят по-мъжки имена, като например Лесли, Джан или Камерън, правят силни кариери в професии, свързани с политика, право, обществена сигурност и ред.
12. Висшият мениджмънт изобилства от мъже с кратки първи имена
През 2011 година LinkedIn прави анализ на над 100 милиона потребителски профили, за да разбере кои имена са най-често асоциирани с позицията на главен изпълнителен директор. Най-разпространените мъжки имена били кратките, често дори едносрични, като Боб, Джак и Брус. Според някои експерти, мъжете с власт използват кратки и умалителни имена, за да създават по-приятелска и непринудена атмосфера.
13. Жените на върха по-често използват целите си имена
В същото проучване на LinkedIn, експерти откриват, че сред най-разпространените имена на главни изпълнителни директори от женски пол са Дебора, Синтия и Каролин. За разлика от господата, дамите са по-склонни да използват пълното си име в опит да създадат усещане за професионализъм и благонадеждност, смятат авторите на проучването.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.