Топ 10 на романтичните филми за всички времена
Романтичните копнежи от десетилетия дават на киното основа за някои от най-красивите и идеалистични филми, но кои са най-достойните заглавия ще разберете от тази нова класация на Guardian.
10. "Жюл и Жим" (Jules et Jim)
Когато прави премиерата си през януари 1962 г. „Жюл и Жим“ се превръща в най-успешният филм на тогавашното френско кино. Лентата се върти по кината в продължение на 3 месеца и се радва на радушен прием не само във Франция, но и по света. В Съединените щати на една от прожекциите присъстват двама млади мъже – Робърт Бентън и Дейвид Нюмън – които вдъхновени от филма започват да пишат сценарий, който после ще се превърне в „Бони и Клайд“. Въпреки че действието в „Жюл и Жим“ се развива по времето на Първата световна война, сексуалните нотки във филма категорично свидетелстват за революцията, която предстои.
9. „Стая с изглед“ (A Room With a View)
Филмът е плод на изненадващото сътрудничество между режисьора Джеймс Айвъри и продуцента Исмаил Мърчант и е едновременно трогателен и забавен, безнадеждно романтичен и социално строг. В продукцията личат имената и на младите тогава звезди Хелена Бонъм-Картър и Даниел Дей-Луис, а финалната сцена, във въпросната стая с изглед и на фона на звуците от пеещите камбани на Флоренция няма как да не ви трогне.
8. „Блясъкът на чистия ум“ (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)
Момче се среща с момиче. Те се влюбват. На момичето му писва и заличава всички спомени за миналото. Момчето прави същото. Това не е обикновен романтичен филм. Той взима заглавието си от поема на Александър Поуп от 1717 г. и разкрива онази страна на любовта, която обикновено романтичните филми се опитват да игнорират. Но това навярно е нормално предвид, че е дело на сценариста на „Адаптация“ и „Да бъдеш Джон Малкович“ Чарли Кауфман, работещ заедно с талантливия френски режисьор Мишел Гондри.
7. „Хана и нейните сестри“ (Hannah and Her Sisters)
Пуснат през 1986 г., този филм и до днес си остава най-комерсиалният хит на Уди Алън, след като спечели над 40 милиона долара. В него срещаме легенди като Миа Фароу, Майкъл Кейн и Макс фон Сюдоф, подкрепени от таланта на Барбара Хърши. Това, което прави филма успешен е баланса между комедия и драма, романизираната структура и особено силното присъствие на Кейн, който печели „Оскар“ за поддържаща роля. В типичния си стил Уди Алън не е доволен и твърди, че това е един от провалите му.
6. „Апартаментът“ (The Apartment)
Веднага след „Някои го предпочитат горещо“, режисьорът Били Уайлдър и звездата Джак Лемън продължават с продукцията на „Апартаментът“. Резултатът – две перфектни комедии една след друга. Всъщност идеята за „Апартаментът“ прекарва няколко години в тетрадката на Уайлдър преди да бъде реализирана. „Филм за мъж, който ляга в затопленото легло, оставено от двама любовници“, пише режисьорът в нея. Въпросният човек е Си Си Бакстър (Джак Лемън), а „Апартаментът“ печели 5 награди „Оскар“ след като е заснет само за 50 дни.
5. „В настроение за любов“ (In the Mood for Love)
Една история за носталгия, чувствителност и връзката между двама съседи, чието заснемане отнема доста време, но си струва. Усещането се подсилва от отличната работа на оператора Кристофър Дойл, който успява да заснеме сцени от невъзможен ъгъл – понякога зад светеща лампа или шкаф. Ако човек не знае, че Дойл е наистина много способен в работата си, би си помислил, че режисьорът Уонг Карвай е наел частен детектив, който непрекъснато наднича от сенките. През 2004 г. излиза филма „2046“, който се счита за полу-продължение, но за разлика от оригинала тук има само стил, но не и съдържание.
4. „До последен дъх“ (Breathless /À Bout de Souffle/)
През 1946 г. Хъмфри Богарт вече е бил звезда в „Големият сън“ по Реймънд Чандлър заедно със своята бъдеща съпруга Лорън Бекол. 15 години по-късно великият актьор е мъртъв, но образът му ще бъде увековечен в още един филм. Дребен мошеник, който се държи като Богард, се крие от парижката полиция със своята американска приятелка и се опитва да събере достатъчно пари, за да замине за Италия. Половин век по-късно брилянтната класика на Жан-Люк Годар е също толкова свежа и излъчва интелигентност и изтънченост.
3. „Преди изгрев“/“Преди залез“/“Преди полунощ“ (Before Sunrise/Before Sunset/Before Midnight)
Американец и французойка се срещат във влак, пътуващ през Европа. Въпреки че сюжетът може да бъде побран на гърба на един ЖП билет, онова което Селин (Джули Делпи) и Джеси (Итън Хоук) си казват и не си казват е нещото, което прави филма специален. Продължението от 2004 г. открива Джеси и Селин в Париж, а десет години след първата си среща те се събират отново в Гърция. Безгрижието на младостта вече е отстъпило място на проблемите на средната възраст – деца, бивши гаджета, разочарование – но като по чудо те продължават да таят в себе си детския ентусиазъм и не се поддават на житейските проблеми.
2. „Казабланка“ (Casablanca)
Повечето романтични филми, чието действие се развива по време на война, се опитват да изобразят чувствата на разделената от конфликта двойка. В „Казабланка“ желанието за интимност е толкова интензивно, именно защото самият акт е забранен или невъзможен. Филмът е толкова силен, защото е и изключително свързан с действителността – той тръгва по кината точно след като Съюзниците успяват да окупират Казабланка. В онези тежки години на войната разделите и разводите се увеличават значително, но „Казабланка“ ни успокоява, че честта и любовта остават незасегнати.
1. „Кратка среща“ (Brief Encounter)
Историята за пламенна, но несподелена връзка между омъжена жена и женен мъж издържа на проверката на времето, защото е изкована съвършено. Гласът на Лаура (Силия Джонсън) зад кадър е наистина изтерзан и замечтан, музиката ни пленява, а самата Джонсън и нейният екранен партньор Тревър Хауърд са невероятни. Критиците и до днес възхваляват ролята на Силия Джонсън, чиито агония и копнеж предизвикват силни чувства в зрителите. Гласът й е спокоен, но очите й са отчаяни и физическото й присъствие е достатъчно, за да превърне филма в класика.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.