Топ 10 на романтичните филми за всички времена

Топ 10 на романтичните филми за всички времена

Топ 10 на романтичните филми за всички времена

Романтичните копнежи от десетилетия дават на киното основа за някои от най-красивите и идеалистични филми, но кои са най-достойните заглавия ще разберете от тази нова класация на Guardian.

10. "Жюл и Жим" (Jules et Jim)

Когато прави премиерата си през януари 1962 г. „Жюл и Жим“ се превръща в най-успешният филм на тогавашното френско кино. Лентата се върти по кината в продължение на 3 месеца и се радва на радушен прием не само във Франция, но и по света. В Съединените щати на една от прожекциите присъстват двама млади мъже – Робърт Бентън и Дейвид Нюмън – които вдъхновени от филма започват да пишат сценарий, който после ще се превърне в „Бони и Клайд“. Въпреки че действието в „Жюл и Жим“ се развива по времето на Първата световна война, сексуалните нотки във филма категорично свидетелстват за революцията, която предстои.
 
9. „Стая с изглед“ (A Room With a View)

Филмът е плод на изненадващото сътрудничество между режисьора Джеймс Айвъри и продуцента Исмаил Мърчант и е едновременно трогателен и забавен, безнадеждно романтичен и социално строг. В продукцията личат имената и на младите тогава звезди Хелена Бонъм-Картър и Даниел Дей-Луис, а финалната сцена, във въпросната стая с изглед и на фона на звуците от пеещите камбани на Флоренция няма как да не ви трогне.

8. „Блясъкът на чистия ум“ (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)

Момче се среща с момиче. Те се влюбват. На момичето му писва и заличава всички спомени за миналото. Момчето прави същото. Това не е обикновен романтичен филм. Той взима заглавието си от поема на Александър Поуп от 1717 г. и разкрива онази страна на любовта, която обикновено романтичните филми се опитват да игнорират. Но това навярно е нормално предвид, че е дело на сценариста на „Адаптация“ и „Да бъдеш Джон Малкович“ Чарли Кауфман, работещ заедно с талантливия френски режисьор Мишел Гондри.

7. „Хана и нейните сестри“ (Hannah and Her Sisters)

Пуснат през 1986 г., този филм и до днес си остава най-комерсиалният хит на Уди Алън, след като спечели над 40 милиона долара. В него срещаме легенди като Миа Фароу, Майкъл Кейн и Макс фон Сюдоф, подкрепени от таланта на Барбара Хърши. Това, което прави филма успешен е баланса между комедия и драма, романизираната структура и особено силното присъствие на Кейн, който печели „Оскар“ за поддържаща роля. В типичния си стил Уди Алън не е доволен и твърди, че това е един от провалите му.

6. „Апартаментът“ (The Apartment)

Веднага след „Някои го предпочитат горещо“, режисьорът Били Уайлдър и звездата Джак Лемън продължават с продукцията на „Апартаментът“. Резултатът – две перфектни комедии една след друга. Всъщност идеята за „Апартаментът“ прекарва няколко години в тетрадката на Уайлдър преди да бъде реализирана. „Филм за мъж, който ляга в затопленото легло, оставено от двама любовници“, пише режисьорът в нея. Въпросният човек е Си Си Бакстър (Джак Лемън), а „Апартаментът“ печели 5 награди „Оскар“ след като е заснет само за 50 дни.

5. „В настроение за любов“ (In the Mood for Love)

Една история за носталгия, чувствителност и връзката между двама съседи, чието заснемане отнема доста време, но си струва. Усещането се подсилва от отличната работа на оператора Кристофър Дойл, който успява да заснеме сцени от невъзможен ъгъл – понякога зад светеща лампа или шкаф. Ако човек не знае, че Дойл е наистина много способен в работата си, би си помислил, че режисьорът Уонг Карвай е наел частен детектив, който непрекъснато наднича от сенките. През 2004 г. излиза филма „2046“, който се счита за полу-продължение, но за разлика от оригинала тук има само стил, но не и съдържание.

4. „До последен дъх“ (Breathless /À Bout de Souffle/)

През 1946 г. Хъмфри Богарт вече е бил звезда в „Големият сън“ по Реймънд Чандлър заедно със своята бъдеща съпруга Лорън Бекол. 15 години по-късно великият  актьор е мъртъв, но образът му ще бъде увековечен в още един филм. Дребен мошеник, който се държи като Богард, се крие от парижката полиция със своята американска приятелка и се опитва да събере достатъчно пари, за да замине за Италия. Половин век по-късно брилянтната класика на Жан-Люк Годар е също толкова свежа и излъчва интелигентност и изтънченост.

3. „Преди изгрев“/“Преди залез“/“Преди полунощ“ (Before Sunrise/Before Sunset/Before Midnight)

Американец и французойка се срещат във влак, пътуващ през Европа. Въпреки че сюжетът може да бъде побран на гърба на един ЖП билет, онова което Селин (Джули Делпи) и Джеси (Итън Хоук) си казват и не си казват е нещото, което прави филма специален. Продължението от 2004 г. открива Джеси и Селин в Париж, а десет години след първата си среща те се събират отново в Гърция. Безгрижието на младостта вече е отстъпило място на проблемите на средната възраст – деца, бивши гаджета, разочарование – но като по чудо те продължават да таят в себе си детския ентусиазъм и не се поддават на житейските проблеми.

2. „Казабланка“ (Casablanca)

Повечето романтични филми, чието действие се развива по време на война, се опитват да изобразят чувствата на разделената от конфликта двойка. В „Казабланка“ желанието за интимност е толкова интензивно, именно защото самият акт е забранен или невъзможен. Филмът е толкова силен, защото е и изключително свързан с действителността – той тръгва по кината точно след като Съюзниците успяват да окупират Казабланка. В онези тежки години на войната разделите и разводите се увеличават значително, но „Казабланка“ ни успокоява, че честта и любовта остават незасегнати.

1. „Кратка среща“ (Brief Encounter)

Историята за пламенна, но несподелена връзка между омъжена жена и женен мъж издържа на проверката на времето, защото е изкована съвършено. Гласът на Лаура (Силия Джонсън) зад кадър е наистина изтерзан и замечтан, музиката ни пленява, а самата Джонсън и нейният екранен партньор Тревър Хауърд са невероятни. Критиците и до днес възхваляват ролята на Силия Джонсън, чиито агония и копнеж предизвикват силни чувства в зрителите. Гласът й е спокоен, но очите й са отчаяни и физическото й присъствие е достатъчно, за да превърне филма в класика.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ