10-те фактора за оценка на марката според Interbrand

10-те фактора за оценка на марката според Interbrand

10-те фактора за оценка на марката според Interbrand

Силният бранд изразява бизнес стратегията и поддържа приходите, като създава потребителска лоялност. Това смятат експертите на Interbrand – една от най-известните и уважавани изследователски фирми за маркетинг в света.

Ежегодно Interbrand изготвя класация на 100-те най-големи марки на планетата, изследвайки пазара на продукти и услуги в десетки държави. Списъкът е дългоочакван сред маркетинг професионалистите. Той се ползва с доверие, заради методологията на оценяване на брандовете на компанията, сочена за една от най-коректните.

"Най-добрите глобални марки" е третата най-важна класация за изпълнителните директори на големите корпорации, след списъците на "Форчън", според PR Week. В последното й издание за миналата година Coca-Cola бе оценена като най-скъпият бранд в света. Следват я Apple, IBM, Google, Microsoft, GE, McDonald's, Intel, Samsung, Toyota, Mercedes-Benz, BMW, Disney, Cisco, Hewlett-Packard, GilletteLouis Vuitton, Oracle, Nokia, Amazon, Honda, Pepsi, H&M, American Express, SAP (25 място) и други. 

Interbrand е изработила системата си за оценяване с помощта на експертите от London School of Economics. Според тази система съществуват 10 най-важни фактора за оценка на успеха на всяка марка. Те се разделят на вътрешни и външни и са следните:

Вътрешни фактори

Яснота. Става дума за ясното разбиране вътре в компанията зад какво стои марката и какви са ценностите й, как е позиционирана и какви предложения отправя. Освен това става дума за яснота сред таргетираната аудитория, за потребителско вникване и стимули. Тъй като толкова много зависи от тях, е жизнено важно те да са изказвани и споделяни вътре в организацията.

Ангажираност. Вътрешнофирменият ангажимент с марката и увереността на служителите, също са важни фактори в оценката на успеха на бранда. Следи се се степента, до която той получава подкрепа по отношение на време, влияние и инвестиции от хората, които работят за него.

Защита. Тук става дума за това доколко е защитен бранда чрез юридически услуги, частна собственост на дизайна, географско разпространение.

Способност за реакция. Отговор към промените на пазара, предизвикателствата и възможностите му. Брандът трябва да внушава чувство за лидерство във вътрешната среда. Да се управлява така че постоянно да еволюира и да се обновява.

Външни фактори

Автентичност. Всеки бранд трябва да е солидно стъпил на вътрешна истина и възможност. Той трябва да има добре определено наследство и да бъде знак за набор от ценности. Така ще може да отговори на високите очаквания, които клиентите му имат за него.

Приложимост. Подходяща стратегия, която отговаря на нуждите на потребителите, на желанията им и критериите им сред всички демографски публики.

Различие. Степента, в която потребители и клиенти възприемат бранда като различен от конкуренцията.

Постоянство. Степента на представяне на бранда без провали в еднакви полета, формати и платформи.

Присъствие. Доколко се говори за него от клиенти, потребители, лидери на мнение в традиционните и социални медии.

Разбиране. Брандът трябва да бъде не само разпознаваем, но и да има по-дълбоки познания за него сред публиката по отношение на значението му, ценностите, приоритетите, полето на реализация и с кои дейности от живота на човека се свързва.

Невена Любенова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ