Effie е конкурс за ефективност и затова е от ключово значение една кампания да има ясно заложени цели

Effie е конкурс за ефективност и затова е от ключово значение една кампания да има ясно заложени цели

Светлана Димитрова в момента ръководи маркетинг екипа на компанията Coca-Cola в България, с отговорност към развитие на портфолиото от брандове и е част от компанията от 2008 година. Тя има дългогодишен опит в сферата на маркетинговите проучвания в международни компании, както и експертиза в Shopper marketing от работата си по проекти на компанията Кока-Кола за Централна и Югоизточна Европа, включващи всички марки на компанията от портфолиото газирани и негазирани напитки. 

Пред вас в продължение на седмици бяха идеите на почти всички агенции, които помагат на бизнеса да бъде ефективен с оригинална творческа комуникация. В каква посока се е променила работата на креативните екипи в агенциите по ваша преценка? Какви нови тенденции за разказване на визуални истории се опитват да развият те?

Промяната е по-скоро надграждане на тенденции, които видяхме и миналата година, а те са в посока на автентичност, емпатия, добро познаване на аудиторията и залагане на идеи, които имат качеството да постигнат ефект дори и с малък бюджет и да се предават органично. Много силни примери видяхме например в категорията “Нестопански сектор“, която е нова за конкурса. И трите заявки, които заслужено стигнаха до финала: „Бар за здраве“, „Дари или купи изкуство за Украйна“ и „Sound off“ целят да дадат гласност и да предизвикат действие по теми, които са особено актуални и присъстващи в публичното пространство, но го правят със силна креативна идея, визия и послание, които изпъкват. Важна предпоставка за това е, че успяват да разкрият и да стъпят на мощно прозрение по отношение на проблема и да го разгърнат през положителна история.

Какви са водещите послания в рекламната комуникация през 2022 г.?

Като съдържание те са различни, в зависимост от целите на конкретните кампании. Може би общото между тях е, че стават все по-автентични и близки до аудиторията като изказ и тон на говорене и в същото време носят вдъхновение.

Какви истории са разказвали рекламистите и кой тип вие поощрявахте с вашия глас?

Историите целят да постигнат конкретно заложена цел. Поощрявах именно тези, които са базирани на силно прозрение за целевата аудитория и конкретния проблем, превъплътени в уникална креативна идея и не на последно място – реализирани по консистентен начин в различните точки на комуникация. Effie е конкурс за ефективност и за това е от ключово значение една кампания да има ясно заложени цели и да работи за постигането им, а не просто да разказва истории. За съжаление имаше много силни идеи, които не можаха да стигнат до финала защото липсваше ясното целеполагане и доказателство за постигане на целта. Рекламната комуникация не може да работи самоцелно, колкото и да е креативна. Самата заявка трябва да може да разкаже история и тук има да се свърши още работа от страна на агенциите пишещи заявките.

Кой е най-важният критерий, който трябва да покрие един рекламист, за да повлияе на аудиторията и потребителите?

Да може да апелира към конкретна ценност, нужда или проблем по начин, който предизвиква емоция, емпатия и създава реално преживяване. Още по-добре ако успее да адресира по-голяма ценност, кауза, която има смисъл отвъд конкретната кампания и бизнес цел и предизвиква положителна промяна. „Положителна промяна“ е една от любимите ми категории в конкурса, защото поощрява инициативи с дългосрочно въздействие като “Най-сладкия начин да спасиш света“ и  “С карта се стига навсякъде“. Всеки има нужда да допринася за общността и света в които живее и подобни инициативи са ценни именно с това, че създават платформи чрез които бизнеса дава лесна и достъпна възможност на хората да се включат и потреблението им да има смислен отпечатък.

Смелост, точност, провокативност - кое най-много пасва като определение на творческите екипи, които оценявахте?

Бих казала: автентичност, точност и последователност в създаване на творческата идея и нейната реализация. Изключително силна и смислена е кампанията на Пиринско “На върха на планината“, номинирана в категория „Устойчив успех“, която успява да свърже бранда с автентични  ценности като гордост и любов към произхода, родното място и прекрасната природа на България. И го прави не само на думи а като предизвиква траен интерес към региона, създава истински преживявания и носи ползи на местната общност. Като финал бих казала, че една кампания е ценна, когато съдържа поне два от следните елементи: има голяма цел, надхвърляща конкретната бизнес обосновка, създава цялостно преживяване и предизвиква разговор, който се разпространява органично. Адмирации за колегите, стоящи зад платформата на Пиринско, както и за всички, които демонстрираха изключително добри практики за ефективна комуникация чрез холистичен подход! Смятам, че пазарът ни е малък, но богат на таланти и Effie 2022 отново го доказва.

***

Effie България обяви финалистите в петнадесетото издание на престижния конкурс, отличаващ ефективността на маркетинговите комуникации. Претенденти за отличието Effie са кампании и комуникационни активности, доказали максимална ефективност по измерими критерии, реализирани в периода 1 януари 2021 – 31 август 2022 година.

Доказали се специалисти от различни области на бизнеса оценяваха най-ефективните маркетингови комуникации в конкурса и определиха най-съвършено изпълнените кампании, които достигнаха до финалния кръг.

Победителите ще бъдат обявени по време на официална церемония на 13 декември 2022 година. Билети за събитието могат да бъдат закупени през https://www.effiebulgaria.org.

Наградите Effie са глобален форум с мисия да водят, вдъхновяват и награждават маркетинговата ефективност и професионалистите зад най-ефективните практики. Наградите са отворени за всички агенции, рекламодатели и търговски марки, които искат да бъдат признати за най-ефективните си маркетингови усилия, които са се отличили и са постигнали реални, измерими резултати.

Всяка година Effie Worldwide обобщава резултатите на финалистите и победителите от конкурсите по света и публикува класация на най-ефективните компании и марки - Effie Index. Когато една кампания стане финалист или получи награда, агенциите и рекламодателите, подали заявката, се включват в статистиката за класацията. Победителите и финалистите от тазгодишното издание на Effie България ще попаднат в Effie Index за 2022 година, който ще бъде определен през следващата година.

Effie награждава най-ефективните маркетингови комуникации – идеите, които работят.

Конкурсът Effie България се организира от Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА), като тази година се провеждат под наслов „Съвършено свършена работа“.

Наградите Effie България 2022 се провеждат с изключителната подкрепа на bTV Media Group – платинен спонсор, и Kaufland България – златен спонсор на конкурса.

Effie® и логото “E” са регистрирани марки на Effie Worldwide, Inc. и се използват с лиценз от Асоциацията. Всички права са запазени.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ