Корпоративното срещу личното брандиране за привличане на клиенти

Корпоративното срещу личното брандиране за привличане на клиенти

Успешното брандиране е един от ключовете за привличане на клиенти и последователно разрастване на бизнеса. Повечето търговци биха казали, че стратегията им за марка е в основата на тяхната маркетингова стратегия. Но дали те имат предвид своята корпоративна стратегия за брандинг или лични усилия за брандинг? Как тези отговори ще повлияят на цялостната стратегия на компанията? Ето и отговорите.

Корпоративно срещу лично брандиране 

Традиционно терминът брандиране се свързва с големи компании като Coca-Cola, Apple и Marlboro. Тези компании са може би едни от най-разпознаваемите корпоративни марки на Съединените щати. Тяхната марка представлява идентичността на компанията.

По думите на Chartered Institute of Marketing марката е много повече от лого. Това е „наборът от физически атрибути на продукт или услуга, заедно с вярванията и очакванията, които го заобикалят“. Казано по-просто, успешният корпоративен брандинг предизвиква идея в съзнанието на аудиторията, която надхвърля корпоративната идентичност и включва ценностите и предложенията, зад които компанията стои.

Една лична марка може да включва едни и същи елементи, но се простира, за да включва човека, неговите умения, неговите квалификации и вярванията и очакванията, които тяхната публика придава на тях.

Свързване на лично и корпоративно брандиране 

Само преди няколко десетилетия много малко изпълнителни директори на водещи марки бяха широко известни на обществеността. Има само няколко забележителни изключения като основателя на Apple Стив Джобс, чиято лична марка е неразривно свързана с марката Apple.

Появата на социалните медии и дигиталния маркетинг промени условията за корпоративно и лично брандиране. Традиционните лидери на компании, които са живели в относителна неизвестност, са станали много по-видими за по-широка аудитория. Неволно те разработиха лична марка по подразбиране, която трябваше да бъде внимателно управлявана.

От друга страна, харизматичните основатели на бизнес умишлено са използвали своите лични марки и платформа, за да увеличат състоянието на своите компании. Някои конкретно се утвърдиха като лидери на мисълта в своята област, изграждайки своята марка като част от маркетинговата стратегия на организацията.

В момента има нарастваща група от собственици на бизнес, които са свои собствени марки. Знаменити готвачи и други използват марката си, за да подкрепят корпоративната си марка. По същество личната им марка е техен бизнес. Влиятелните лица в социалните медии, например, използват марката си, за да подкрепят корпоративни марки.

Свързването на лично и корпоративно брандиране може да работи в полза и на двете страни, създавайки синергии, които помагат както на корпорациите, така и на отделните лица да разширят своята аудитория. Поради това не е задължително да има разлика дали личната или корпоративната марка е на първо място.

Корпорациите печелят, като стават по-свързани с помощта на човешко лице или лица, които ги представят. Вместо да бъдат разглеждани като институция, тези предприятия са признати за своята човечност, премахвайки бариерите между бизнеса и потребителите. В дългосрочен план бизнесът може да използва лични връзки за изграждане на доверие и продажби.

Управление на лично и корпоративно брандиране 

Балансирането между корпоративно и лично брандиране не винаги е лесно. Само преди десетилетия корпорациите не трябваше да вземат под внимание марките на своите служители или как служителите взаимодействат със собствените си марки.

От появата на дигиталния маркетинг и особено маркетинга в социалните медии, пейзажът на брандирането се промени. Всеки, който има профил в социалните медии, съзнателно или несъзнателно поддържа своя лична марка. Като част от дейността си в социалните медии служителите най-вероятно също ще взаимодействат с марката на своя работодател.

Това припокриване накара безброй компании да преоценят своя подход към брандирането. Трябва ли да насърчават служителите да говорят публично за компанията? Какво се случва, когато недоволните служители използват своята платформа, за да излеят разочарованието си?

В светлината на тези опасения може да изглежда като добра идея да се забрани на служителите да взаимодействат със социалните медии на компанията, но този подход е нереалистичен. Вместо това повечето компании днес избират да насърчават служителите да споделят съдържание и да разширяват обхвата на бизнеса. Те се възползват от повишеното доверие, което потребителите придават на информацията, която се споделя от физическо лице, а не от корпорация. Други компании дори използват силата на личните марки чрез наемане на високопоставени таланти.

Ползите от брандирането за вашата компания и служители 

Използването на корпоративно и лично брандиране означава сътрудничество за намиране на стратегия, която е от полза и за двете страни. Като работодател обикновено не е реалистично да се забрани използването на социални медии на работното място или в работно време. Въпреки това има смисъл да създадете лесни за следване насоки за социални медии. Компаниите изискват от служителите си да бъдат честни по отношение на работата си, да се фокусират върху положителни теми, без да тормозят конкурентите. 

Насърчаването на служителите да се ангажират с марката на компанията, докато изграждат своя собствена лична марка, е от взаимна полза. Личната марка на служителя може да се възползва от положителните асоциации с компанията. С нарастването на признанието на служителя като лидер на мисълта, компанията печели доверие чрез асоцииране.

Личните и корпоративните марки стават все по-взаимосвързани. В повечето случаи те са свързани по подразбиране. Далновидните марки се справят най-добре, като възприемат връзката и насърчават положителни и открити комуникации между марки и служители. В крайна сметка всеки служител е и посланик на марката. 

Източник: Джесика Уонг, Джесика Уонг, основател и главен изпълнителен директор на Valux Digital, е експерт по дигитален маркетинг с повече от 20 години успех в постигането на крайни резултати за клиенти, за entrepreneur.com

Превод и редакция: Нели Тодорова     

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ