Ако животът ти поднесе лимон, направи си лимонада

Ако животът ти поднесе лимон, направи си лимонада

Музикантите са широко скроени хора. В един оркестър, който представял на изтънченото ухо на отбраната публика двучасово произведение на един от класиците, участвал изпълнител, чиято единствена задача била да удари веднъж с чинелите минути преди края. Той обаче се залисал и пропуснал момента, което практически направило неговото участие абсолютно излишно. Но най-поучителното е, че когато го питали как е минал концертът, той отговорил „А, много добре!”. Това е типичният отговор на човек, който принадлежи към съвсем друга школа по философия на живота от тези корпоративни мъдреци, които стриктно разпределят и разграничават отговорности, задължения и резултати.

PR agencies are lazy and obstructive (Пиар агенциите са мързеливи и негодуващи). Това признание, или по-скоро присъда, изречена наскоро от висш мениджър в страната ни, показва две важни неща. Първо, някъде не е убедително начертана границата между това, което пиар агенцията може да постигне, и това, което не може. И второ, някой някъде все пак е овладял умението да извежда напред позитивите от свършеното или от случилото се с идеята например те да засенчат негативите. Колко пъти се е случвало, когато на едно събитие е празно, да казваме „дойдоха най-важните гости” или „ето, не е пренаселено и има въздух за всички”? Колко пъти ни е било на върха на езика да кажем на шефа или на клиента „Абе, какво се зориш с разположението на логото, така или иначе никой няма да му обърне внимание”? Практически всяка една ситуация е като батерия – има плюс, има и минус. Въпросът е не толкова от коя страна ще я гледаме, а колко дълго ще се взираме в едната й част, която и от двете. Защото при това положение зареждането с енергия би било абсурдно.

Има един страхотен лаф, който подхожда на такива ситуации: „Ако животът ти поднесе лимон, не се колебай – направи си лимонада”. Вероятно книгите за трениране на позитивното мислене са пълни с него. Само че при много от нас не е нужно да ги четем – ние технологията за преработка на лимони си я владеем много добре, само дето достатъчно често не го осъзнаваме. И затова, ако заедно с музикантите намерим начин как да извлечем това познание и тези умения и да напишем книга за самоусъвършенстване, тя има сериозни основания да изпревари по популярност онази за пилешката супа. Особено през лятото. Защото супата сгрява, а всъщност работата често е толкова динамична независимо от моментната ситуация на пазара, че понякога води до прегряване. А лимонадата е достатъчно добре изпитано средство за свежест и прохлада.

И всъщност много по-важно от това да намериш позитивния момент във всяка ситуация е да извлечеш ползата от нея. Правенето на лимонада като полезен продукт, създаден от предизвикващи гримаси съставки, много повече клони към това. Именно затова е време той да изпълзи извън книгите за самоусъвършенстване и ученическо-студентския фолклор и да влезе с фанфари като мениджърска практика. Защото идеята за ползата от всичко е в основата на всичко останало – като оптимизацията на ресурсите и процесите, мотивацията на персонала и други. Как например маркетинговите специалисти с триста зора успяват да извлекат нещо интересно от един нов стандартен продукт, за да го покажат на потенциалните клиенти? Как пиар професионалистите извличат от едно малко събитие история и я разказват увлекателно на медиите и на потребителите? Стига да се открие зрънцето полза (защото понякога наистина е зрънце).

Точно като за лятото, времето на свежестта и лимонадата, в момента виждаме как позитивизмът и търсенето на полезните съставки се случват на практика. Протестите в страната буквално пращят от чувство за хумор, от усмивки, от ирония и самоирония, изразени в какви ли не плакати и артистични акции. Един брилянтен пример за реакция с позитивизъм срещу негативизма, който идва от горе. При това натискът в никакъв случай не е по-малък – даже от време на време като че ли политиците се стряскат от него вероятно защото винаги са очаквали, че едно подобно поведение се изразява чрез чупене на витрини на магазини и обръщане на коли.

В един по-микро план подобна картина може да бъде създадена и по време на работа. Ако колегата те е прецакал и е взел да работи върху проект, до който много си искал да се добереш, забрави моментално за него, можеш да се съсредоточиш в своя и да го реализираш блестящо. Чувал съм, че едни от най-добрите защитници във футбола са тези, които са искали да бъдат нападатели, но някой по-нападателен се е наместил преди тях на тази позиция. Един кисел клиент, който непрекъснато разваля работното ежедневие с неоправдани искания, например е чудесна мотивация да се напънем да потърсим друг, за да можем да се откажем от първия. Колкото и непазарно на пръв поглед да изглежда това. За тези от нас, които работят в сферата на комуникациите, това като че ли е някаква ерес – заради кризата ли, заради дебелите наръчници по мениджмънт ли мазохистично влагаме всичките си усилия да си задържим клиентите. А колко по-лежерно и сигурно успешно ще е, вместо да стискаме зъби във фалшива усмивка, това да ни мотивира да се гмурнем в пазара в търсене на нови.

И още от наръчника за правене на лимонада: ако работата намалява, значи е време за отпуск, който ще презареди тялото и мисленето и вероятно ще даде нов прилив на идеи как да работим повече, съответно как да печелим повече. Освен това намаляващата работа е страхотна възможност да обърнем повече внимание на семейството си. От подобно общуване понякога се черпи голямо вдъхновение, неслучайно много автори на книги в увода благодарят на голямо количество близки – жената, децата, тъщата, кучето, вдъхновителя. Конфликтите в екипа са повод да се замислим дали да не направим някакво преразпределение на отговорностите. Случаите на забавяне, които определено в момента в бранша на комуникациите зачестяват, ни дават възможност да тренираме още по-добре уменията си за убеждаване – как да получим плащането си по-бързо, което определено тренира ума, при това в достатъчно пресечен терен. А също и ни дава повод да се замислим върху оптимизирането на разходите, което в период на възход е една от последните грижи.

Понеже стана въпрос за оптимизация, интересна от тази гледна точка е ролята на онзи музикант с чинелите, споменат в началото. По логиката, по която се управляват процесите в сферата на маркетинга и пиара, няма да има нужда от него, просто ще помолим друг от оркестъра да остави за момент цигулката си, да удари чинелите и после да продължи. Не би повлияло съществено на крайния музикален резултат, но за сметка на това ще спести ресурси. Но житейската и работна философия на музикантите е различна. И слава богу, иначе кой знае какви бедни на звуци симфонии щяхме да слушаме.

Д-р Александър Христов, списание "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
За последно: Милиардерът Уорън Бъфет ще дари 1,35 млрд. долара за благотворителност, преди да се оттегли
София влиза за първи път в престижна класация на PwC за европейските имотни пазари
Сирия се присъединява към водената от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“
Италианската кухня може да стане част от световното културно наследство на ЮНЕСКО
САЩ призовават съюзниците от НАТО да спрат да купуват руска енергия