Двата стълба на маркетинга

Двата стълба на маркетинга

Един класически възглед гласи, че малкият бизнес е гръбнакът на икономиката. Или поне така казват политиците в предизборните си кампании.

Действително, развитието на малката фирма, семейна или не, е от ключово значение за всяка държава. Обикновено с него се нагърбва собственикът, отговорен за търговията, разпространението, а в един етап и за маркетинга.

И малкият бизнес без маркетинг не може, смятат експерти. И се съгласяват, че собственикът или управител често няма този вид образование и макар и да е експерт по търговските въпроси, няма достатъчно време, за да изкара курс и да чете специализирана литература, във връзка с тази дейност в бизнеса. В този смисъл авторите в chron.com припомнят една от най-важните особености в маркетинга, които всеки мениджър, а и всеки образован човек, трябва да има предвид. Става дума за връзката между тактика и стратегия - двата стълба на маркетинга. 

Маркетинг стратегията, подчертават те, е план за достигане на специфична цел, докато тактическият маркетинг е начинът, по който се достига тази цел. В бизнеса стратегията е широка цел, каквато са постигането на продажби или пазарен дял. Или създаването на определен имидж на бизнеса. Тактиката за създаване на имидж или марка може да използва игра с цената спрямо тази на конкурента. Тя поставя фирмата в сегмента, в който създателите й си я представят – висок клас продукти, масово производство, регионален играч и т.н.. Когато създавате маркетинг план, започнете с широките стратегии и ги подкрепете със специфични тактики.

Стратегическият маркетинг се състои в това да се продава продуктът по такъв начин, че да се постига целта. Целите включват покачване на продажбите, приходи, пазарен дял, сегментиране на пазара, създаване на работни места, продължаване на фамилния бизнес, разрастване в нов район или държава и др. Пример за маркетинг стратегия може да бъде задържането на приходите в такъв обем с по-малко реклама или чрез реклама в по-малко места. Въпреки че целите на стратегическия маркетинг могат да бъдат концептуални, опитайте да ги направите колкото може по-специфични. Например, вместо да си поставяте цел просто да повишите печалбите, поставете си цел да ги повишите с определен процен в конкретен период време сред специфичен маркетинг сегмент. Например сред дамите клиентки на пазара, сред родителите или други. Част от стратегическия маркетинг включва посочване на цената, позицията и същинският продукт или услуга, които ще ви помолят да постигнете целта си.

Щом посочите целите си, включително специфичните стратегии за постигането им, определете как ще ги внедрите в стратегиите си. Ако искате да повишите приходите си, една от тактиките би могла да бъде като повишите цените и ребрандирате продукта или услугата си и я направите по-добра. Ако пък, например, искате да повишите присъствието си на пазара за здравословни стоки, може да го сторите като рекламирате в спортни събития и състезания или в списания за финтнес.

Най-важното е да познавате клиентите си. Каквито и маркетинг дейности да планирате, преди всичко имайте предвид възрастта на хората, пола им, материалният им статус, географската им локация, образователното им ниво и друга информация. Без да съзнавате това ще е много друдно да създавате някакви свои стратегии и още по-трудно да измисляте тактиките, с които ще ги постигате.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ