Как да превърнете вашата марка в авторитет

Как да превърнете вашата марка в авторитет

КАК ДА ПРЕВЪРНЕМ нашата компания или марка в силно цитиран източник? Отговорът на този въпрос със сигурност трябва да накара много мениджъри да се замислят. Ако ви търсят за мнение или коментар, значи вашият имидж и репутация, както и този на вашата компания са достатъчно добри, при това не само сред потребителите, партньорите и служителите, а и сред конкурентите.

Но задавали ли сте си въпроса колко пъти като мениджъри сте предприемали съзнателни усилия, за подобряване на репутацията си? За някои това е излишна загуба на време и усилия. За други признанието, че са сред най-добрите в своята област, е достатъчно условие всички да ги ценят и уважават. Оказва се, че в реалните бизнес отношения нещата не са толкова елементарни и компаниите следват предварително начертани стратегии, които са насочени към подобряване на имиджа. Сред тях се открояват безспорни, доказали ефективността си модели. Първият от тях можем образно да наречем

„Звезда”. За да можете да я прилагате ефективно, трябва да имате собственик, изпълнителен директор или акционер, който да е силна и влиятелна личност и всички медии, и дори вашите конкуренти, да я цитират и да се съобразяват с нейните думи. Две от емблематичните имена в световния бизнес без съмнение са Стив Джобс и Ричард Брансън. Те са истински комуникационни гурута. Всяка тяхна дума рефлектира върху развитието на цели браншове. Те определят тенденциите.

Но какво се случва, когато тези личности вече не са част от компанията? С тях си отива и аурата на техния бизнес. Видяхме какво стана с Body Shop след смъртта на легендарната й основателка Анита Родик. Компанията вече е част от друг козметичен гигант и харизмата на бранда изчезна. А години наред повечето иновативни маркетингови практики в козметичния бранш бяха свързани с името на Body Shop.

Затова, ако се опрете на „звездната” стратегия, е добре навреме да подготвите наследник на вашия лидер, така че да намалите в максимална степен зависимостта на марката и компанията от една-единствена личност.

Исторически погледнато, лидерите, обект на засилен интерес, обикновено са и създатели на своите едноименни компании. Това е било не само в миналото, а продължава и до днес. Дисни, Форд, Ферари, Бенетон, Шанел - силата и влиянието на създателите на тези компании и до днес са в основата на репутацията на техните марки.

Но какво правим, ако нямаме такава харизматична личност в компанията си и в същото време притежаваме всички качества да бъдем силно цитиран източник? Разбира се, че има стратегии и за тази ситуация. Най-лесният начин е марката ви да владее най-голям пазарен дял. Нека условно дефинираме тази стратегия като

„Силен играч”. В този случай всяка информация, която излиза от вашата компания, става определяща за развитието на пазара. Ако все пак не сте най-големите, а сте в подножието на върха, насочете усилията си или към това да се превърнете в най-влиятелния играч, или намерете други начини да влезете в информационния поток. А такива има със сигурност. Опитайте се например да станете най-иновативната компания и не страдайте от скрупули, че това е твърде висока летва за вас - световният опит показва, че иновациите са присъщи на по-малките фирми.

Другият начин да се наложите е да започнете да предлагате полезна информация - за потребителите, за конкурентите, за медиите. Това е доста печеливша стратегия, стига да владеете изкуството на масовата комуникация. Затова и ще наречем този подход

 „Умен събеседник”. Убедено мога да кажа, че всяка компания разполага с полезна информация , но просто не я събира, анализира и споделя. А това е начин да създадете новина и да говорите авторитетно за това, което разбирате, т.е. да влезете бързо в „устата на медиите”. Още повече, че сегашната реалност е на ваша страна - днес, в света на социалните медии всичко зависи от вас, защото днес никой не ви пречи да се утвърдите като авторитет и да общувате с потенциалните си клиенти. Просто трябва да сте твърдо убедени, че имате какво ценно да кажете и да намерите своето племе онлайн. Има много примери за бизнеси, тръгнали от един блог или форум. И тези примери ще стават все повече.

Но времената поставят пред специалистите още едно предизвикателство - днес марката е това, което излиза в резултатите при търсене онлайн. А голяма част от съдържанието се генерира от потребителите, а не от тези, които управляват самата марка. Иначе казано, съвременната стратегия за превръщането на една марка в цитиран източник трябва да е насочена към активните създатели на онлайн съдържание. При всички случаи един забавен видеоматериал, качен в мрежите за споделяне на видеосъдържание, може да популяризира успешно марката ви пред много хора. Ако реализирането на видео ви се вижда сложно, то има много авторитетни блогъри, които биват често цитирани. Вероятно има и авторитетни блогъри сред вашите служителите, които използват блога като форма за споделяне на полезна информация с потребителите. И после на свой ред потребителите ги цитират и заедно с тяхното име споменават и вашата компания.

Всъщност, в голяма част от мислещите компании вече има отдел „Нови медии” или поне екип от специалисти по нови медии, които могат да отговорят на промените в публичното пространство.

И все пак единственият сигурен начин да се превърнете във влиятелна марка е, като дадете на хората сериозна причина да ви цитират – нов продукт, нова услуга, нови технологии, отговорно отношение, ценна информация, отношение към околната среда, уважение към общността и т.н.

И още нещо важно – ако искате да ви цитират, бъдете достъпни! Медиите работят със срокове и когато видят, че вие или други от компанията не се съобразяват с тези срокове, те просто си улесняват живота и цитират онези, които са коректни.

Така че, не оставяйте конкуренцията да говори вместо вас. Иначе или изобщо няма да ви споменават, или няма да ви споменават с добро. Това ли искате?!

 Десислава Бошнакова

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ