Как една кампания на Pepsi определи визията на Стив Джобс

Дълго преди легендата Стив Джобс да убеди Джон Скъли да се присъедини към Apple като изпълнителен директор, двамата са се срещнали, за да обсъдят силата на „маркетинга с изживяване“.

Това разказва Business Insider. Срещата им се е състояла през 70-те години, докато Скъли все още е работил в Pepsi, посочват авторите. Още тогава Джобс е имал идеята да маркетира продукти с нова концепция, която да се вплете в психологията на човека и да създаде коренна промяна на пазара - стоките да не са вече просто стоки, а част от идентичността.

Когато се срещнали Скъли е бил шеф във Pepsi, на когото се носела славата, че е успял да постигне отлични резултати, завоювайки пазарен дял от конкурента Coca-Cola. Как го направил? Чрез измислянето на т.нар. Pepsi Challenge предизвикателство. То е рекламната кампания, в която Pepsi наема случайни хора от улицата да участват в експеримент, молейки ги да опитат без да виждат маркировката на бранда две напитки Pepsi и Coca-Cola. Непринудените им реакции били филмирани. 

По това време Coca-Cola била много по-известна напитка. Но, когато брандингът и бутилката й в познатата форма ги нямало, в експеримента се оказало, че много хора предпочитат Pepsi.

Джобс бил възхитен от идеята на предизвикателството на Pepsi. “Казах му: Стив, това, което научихме, бе че всичко е свързано с изживяването“, спомня си Скъли. „Ние (в Pepsi -б.пр.) никога не говорим (в маркетинга си) за продуктовите детайли. Само опитваме да отразим изживяването“, обяснил Скъли.

Явно Джобс е възприел този урок след като през 1984 г. Apple представя Macintosh комютъра си с прочутата реклама за Супербоул "1984", която днес се изучава от студентите в специалност „Маркетинг“ по света. През 1984 г. Скъли вече е бил в борда на директорите на Apple.

„Забележителното в тази реклама на компютъра като високотехнологичен продукт бе, че ние така и не показахме или споменахме нито една негова техническа характеристика. Всичко, което направихме, е да продадем изживяването, че нещо изключително ще се случи на 24 януари 1984 г.“, разказва Скъли.

Имайки предвид маркетинг историята на Apple от онзи момент до днес, се вижда, че 30 години по-късно компанията остава майстор в продаването на изживяване вместо на продукти. „По много начини Apple всъщност не е високотехнологична компания, а фирма на маркетинговото изживяване“, посочва още бившият шеф в Pepsi.

Видеото, което следва, показва как той коментира важността на „маркетинга с изживяване“, както и мнението му защо Apple успява да усъвършенства концепцията, която я издига в борбата й с много сериозни конкуренти като Microsoft и Samsung. 

Вижте още: Най-скъпите марки в света

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ