Какво ще се случи с глобалния пазар на реклама

Какво ще се случи с глобалния пазар на реклама

14 милиона американци продължават да си търсят работа. Същевременно, останалите големи икономики в света преминават от една криза в друга: земетресението в Япония, арабската пролет, гръцкият колапс, инфлацията в Китай, корупцията в Индия.

Това е глобалната икономика през 2011 г. Но въпреки тези спазми, тя все пак се движи напред. Нейни основни двигатели са Бразилия, Русия и, да, Китай!

Икономистите очакват леко повишаване както на националните, така и на глобалния БВП през второто полугодие на тази година.

Това е тенденция, която ще повлие и на глобалните приходи от реклама. Прогнозира се леко покачване на похарчените за маркетинг американски доларидо края на 2011 г., но съвсем леко.

„Очакванията ни за повечето региони съвсем леко се повишиха от април насам”, казва Джонатан Бърнард, началник на отдела за прогнозиране на ZenithOptimedia. Той смята, че похарчените пари за реклама в глобален план тази година ще се повишат с 4,2% в сравнение с миналата. Тази прогноза е под очакваната по-рано през 2011-а, заради земетресението в Япония и нестабилността на Близкия изток и по-точно на Египет, който е най-голямата икономика в арабския регион. Бърнард отбелязва, че повече от месец след опустошителния трус рекламните нива на Япония са паднали до минимум. Това обаче все пак няма решаващ ефект върху дългосрочните очаквания за развитието на пазара на реклама в глобален мащаб.

Западна Европа, САЩ и Япония отбелязват спад по отношение на вложенията в реклама, но все пак, в сектора се прогнозира глобален ръст през следващите години. Той ще бъде задвижен от нововъзникващите пазари. Очаква се, Китай да похарчи за реклама 10.79 млрд. долара от 2010 до 2013 г., Русия – 6,88 млрд. долара в същия период, а Бразилия – 3,32 млрд. Общите глобални вложения в реклама ще се покачат до 73,6 млрд. долара за това време. САЩ се очаква да заемат 19,3% от тях или 14,24 млрд. долара от световните разходи за рекламиране. Това ще ги направи страната с най-голям дял от глобалния рекламен пазар и същевременно ще доведе до 3-4% годишен ръст.

Въпреки че се очаква до 2013 г. Китай да стане страната с най-много отделени средства за реклама след САЩ, нейните вложения ще представляват много малък дял от БВП. „Така е, защото потребителската икономика все още не се е установила там”, смята Бърнард. Той и колегите му очакват в някакъв етап до следващите 2-3 г. рекламирането в Китай да достигне до  0,7 – 0,8% от БВП.

Едмънд Лий, AdvertisingAge

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ