Кой пострада най-много от пиар скандала, свързан с Facebook

Кой пострада най-много от пиар скандала, свързан с Facebook

Преди по-малко от седмица големите новинарски сайтове разпространиха новина, която привлече вниманието на света. Блогър заяви, че е бил нает от американската пиар компания Burson-Marsteller, за да разпространява анти-Google истории, свързани със сигурността на потребителите. След като с черната пиар кампания бяха свързани имената на няколко технологични компании-гиганти, сайтът Daily Beast разкри, че поръчител на скандалната виртуална атака е социалната мрежа Facebook.

От Facebook потвърдиха, че са наели Burson-Marsteller, „за да изобличи действия, свързани с Google, така че да бъде повишено вниманието във връзка със сигурността на потребителите“. Но отрекоха да са поръчвали умишлена пиар кампания за очерняне на Google.

Казусът привлече вниманието на пиар специалистите и анализаторите в Европа и Щатите, заради глобалния интерес към него и намесването на едни от най-разпознаваемите марки на планетата. Публичният конфликт между двата интернет гиганта набра скорост в контекста на споровете между мениджмънта им във връзка с политиката за съхраняване на данните на потребителите в мрежата.

„Опитвам се да си представя разговорът, който се е водил между някого във Facebook и въпросната пиар агенция. Винаги съветвам клиентите ми, че това което не трябва да правят, е да атакуват конкуренцията”, коментира в сайта на BBC управителният доректор на британската пиар компания Spreckley PR, Ричард Мерин. Според него тактиките с умишлена кампания на очерняне не са добър вариант и могат да бъдат намерени и различни начини за подход към другите, конкурентни марки.

„Тази т.нар. пиар кампания на очерняне е последният, публичен пример на това, което много хора в бранша вярват, че е най-голямата форма на озлобление в корпоративна Америка”, каза той. Мерин смята, че всичко това едва ли ще се отрази на имиджа на Facebook, но споменатата агенция Burson-Marsteller си отива и вината за това е изцяло нейна.

Както от Facebook, така и от Google отказаха да коментират случилото се.

Да сравняваш себе си с конкуренцията е нещо напълно нормално, напомни по повод родилия се казус Гай Бергстром в MarketingAbout. Това е честа практика в бизнеса, политиката, спорта, забавленията. Връзките с обществеността естествено се намесват. Подобен пример е поредицата от реклами “I’m a Mac”, в които продуктът директно се сравнява с останалите персонални компютри на пазара. И представя тези на Microsoft като безнадеждно скучни и остарели. Но все пак има огромна разлика между кампаниите, в които се сравняваш с конкуренцията и тези, в които смело й се подиграваш.

Най-голямата грешка в случая с Facebook е, че от компанията предпочетоха да са потайни, твърди Бергстром. Няма нищо лошо и незаконно в това да наемеш пиар фирма. Но продължителното премълчаване, че си го направил, и публичното изобличаване в медиите вече изглеждат подозрителни. Сякаш наистина е вършено нещо много нередно.

Как от Facebook да компенсират щетите за публичната репутация на бранда?, пита Бергстром и дава няколко препоръки:

1.) Като уволнят пиар компанията. И то не сега или утре, а веднага.

2.) Като коментират и не оставят другите да говорят вместо тях.

3.) Като спрат да се занимават известно време с проблема със защитата на потребителската информация. Смята се, че този въпрос вече е навлязъл в мръсни води, твърди още американският автор.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Васил Терзиев: Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
Звукът влияе директно върху клетките в човешкото тяло