Марките, които ще изчезнат през 2013 г.

Марките, които ще изчезнат през 2013 г.

Всяка година авторите в „Уолстрийт джърнъл“ съставят списък на 10 популярни и значими марки, които според тях ще изчезнат в рамките на следващите 12 месеца. Преди дни те представиха поредната такава класация. До известна степен тя отразява брутално конкурентната природа на определени индустрии. Както и причините, пореди които големите компании днес не могат да си позволят да изостанат в ефективността, иновациите и финансирането.

През миналата година от американското издание познаха смъртта на някои марки. MySpace, която беше в листата, беше продадена от News. Corp. Няколко други номинирани като залязващи марки също вече не се забелязват наоколо, отбелязват от „Уолстрийт джърнъл“. Saab подаде документи за защита от фалит 5 месеца след издаването на класацията. Шведската автомобила компанията беше продадена отново на инвестиционната група National Electric Vehicle, Швеция, вероятно за малко по-малко от стойността на автомобилни части. Освен това, през ноември 2011 г. Ericsson изхвърли своята половина от бизнеса с мобилни телефони Sony Erricson, очевидно наясно с нещо, което самите Sony все още не са съзнавали – смартфон индустрията е притежавана от Apple и Android телефоните на Google. По същия начин Yum Brands! изостави марката си A&W.

Тази година определянието на марките, посочени като потенциално замиращи през 2013 г., се основава на методологичен подход. В него са взети предвид наличието на рязък спад в продажбите и последователни загуби; изказвания от компанията майка на марката, според които тя може да излезе от портфолиото й; рязко покачване на разходите, които е много малко вероятно да бъдат компенсирани от покачване на цените; продажби на компании; компании, които навлизат във фалит, намаляващ пазарен дял.

Според всички тези показатели, списъкът изглежда така:

10. Avon. Дългогодишният й изпълнителен директор Андреа Юнг бе отстранена миналата година, след като почти разби бизнеса на компанията. Новият изпълнителен директор Шерилин С. Маккой, бивш ръководител в Johnson & Johnson, се присъедини през април. Досега тя не е ръководила голяма американска публична корпорация, при това обременена от значителни проблеми. Един от проблемите на Avon е, че търговията й се развива в силно конкурентна среда, а мениджмънтът й не се съсредоточава в основният й бизнес.

9. MetroPCS. Този сравнително малък американски телекомуникационен оператор изгуби почти всякакъв шанс да се състезава с конкуренцията си T-Mobile, AT&T, Verizon и Sprint-Nextel.

8. The Oakland Raiders. Това е американски футболен отбор, създаден през 1960 г. и един от първите членове на американската футболна лига (AFL). Печелил е Супер Боул през 1976 г., 1980 и 1983 г. Очаква се, че тимът ще бъде продаден и ще напусне Оукланд, с което ще загине като спортна марка. Той вече е бил прехвърлян в рамките на франчайзинг сделка и започва да играе на по-добър стадион. Прави го в периода между 1983 и 1994 г. По-късно Оуклад си връща тима със споразумение за 220 млн. долара. Сега е на път да го изгуби отново.

7. Salon.com. Представен в мрежата през 1995 г., Salon.com е един от сайтовете пионери в областта на разпространението на новини и коментари в мрежата. В последните години той е засенчен от по-големи и по-добре финансирани сайтове в Америка като The Atlantic и притежавания от Washington Post Slate.com. Днес вече има хиляди уеб-сайтове от този вид. В края на последното тримесечие на 2011 г. Salon има 149 хил. долара в банката, срещу краткосрочни задължения, които включват 12,7 млн. долара банкови кредити. В рамките на същия период сайтът губи 997 хил. долара сред приходи от общо 1,03 млн. долара.

6. Suzuki. Американският завод Suzuki Motor продаде 10 695 автомобила и леки камиона в първите 5 месеца на тази година. Това е с 3,9% по-малко в сравнение със същия период през 2011 г. Продажбите дават на производителя пазарен дял в САЩ от едва 0,2%. Една от причините компанията да не може да се придвижи напред в бизнеса си е лошата й репутация в страната. През 2012 г. проучване на JD Power, свързано с устойчивостта, здравината и качеството на предлаганите в Америка автомобили, й отрежда едно от последните места по отношение на захранването, корпуса и материалите, използвани в изработването на автомобилите й. Авторите я нареждат почти под всеки друг бранд автомобили.

5. Pacific Sunwear. Компанията изгражда репутацията си, предлагайки аксесоари „в калифорнийски стил“, слънчеви очила, обувки, бански костюми. Бизнесът й е стартиран като магазин за сърфисти в Нюпорт Бийч през 1980 г. Последният й счетоводен баланс и изследването на печалбите й обаче показват, че се нарежда в списъка с американските компании, силно застрашени от фалит. Пет години по-рано цената на една нейна акция бе 23 долара. Сега е долар и 50.

4. Research In Motion. RIM някога владееше пазара на смартфони. Нейните продукти BlackBerry бяха използвани масово сред представителите на бизнеса по целия свят. Болезнено е и отегчително да се повтаря отново историята как  поредната водеща компания в производството на модерни мобилни телефони бе пометена от смартфоните на Apple и Samsung.

3. Current TV. Телевизията на Ал Гор беше на "изкуствено дишане" дори преди да уволни единствената си звезда и популярна личност от нейния ефир в Америка – Кийт Олбърман. Това се случи през март. Последваха поредица от битки за мястото на водещия. Той бе заместен от Елиът Спитцър, но в сравнение с рейтина на Оберман през март, неговият бе 70% по-нисък, според Nielsen. Поредицата от ръководни промени и липсата на водещо, хитово шоу кара тнаблюдателите да вярват, че съществуването на тази медийна марка в бъдеще е застрашено.

2. Talbots. Смачканият търговец на дребно трябваше да бъде придобит от частната компания Sycamore Partners за едва 2,75 долара за акция или общо за 190 млн. долара. Сделката обаче беше забавена поради някаква, неоповестена причина. Sycamore вече намали офертата си от 3,05 долара, каквото бе предложението й през декември. Сред всички американски фирми в търговията на дребно, тази бе една от най-лошо засегнатите от рецесията в страната. Тя така и не успя да привлече трайно ядро от клиенти с много интригуващи, различни продукти. Пет години по-рано цената на една нейна акция бе 26 долара.

1. American Airlines. Това е компанията-майка на AMR, която подаде молба за защита от фалит до американското правителство през 2011 г. Авиолиниите все още оперират в Щатите по-същия начин, както по-рано, преди това да се случи. Разходите за труда на служителите й обаче ще бъдат намалени. AMR твърди, че планира да се завърне жизнеспособна, след като подаде молба за защита от фалит по силата на Глава 11. Това обаче, според „Уолстрийт джърнъл“, няма да се случи. US Airways вече оповести, че иска да изкупи собствеността в American. Щом слуховете за потенциален спасителен пакет от финансова помощ започнаха да се разпространяват през април, някои от най-големите профсъюзи на Америка обявиха плана за добър и подходящ начин да се запазят работните места на ангажираните в авиокомпанията хора. По-рано този месец изпълнителният директор на US Airlines Дъг Паркър съобщи, че силно желае да се слеят.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ