Милиардерът от Лапландия

Милиардерът от Лапландия

Милиардерът от Лапландия

Санта Клаус е най-разпознаваемият международен бранд, чиято стойност превишава десетки пъти тази на Apple, Coca-Cola и Google. От най-популярния бранд в света се опитват да печелят не само производители и търговци, но и цели държави – Добрият Старец е отличен начин за привличане на туристи. Нека огледаме внимателно Санта Клаус от всички страни като обект на икономическо изследване.

Дядото в червено-бяла униформа

Образът на Санта Клаус като весел старец, пътуващ с шейна и раздаващ подаръци на децата по света, се е наложил в САЩ и Канада през XIX век. През 1809 г.  той е описан  от Уошингтън Ървинг в „Нюйорски истории”, после е доразвит като тема през 1823 г. от Клемънт Кларк Мур в поемата „Нощта преди Рождество" , а през 1863 г.  художникът от Harper’s Weekly Томас Наст изобразил Санта Клаус в серия карикатури, а след това и в детски рисунки.

В началото на XX век от приказен герой, Санта Клаус става и рекламно лице; през 1915 г. компанията White Rock Beverages първа сред производителите на разхладителни напитки залага на този персонаж, за да задвижи продажбите на своя марка минерална вода, а през 1923 г. – и за реклама на джинджифилова бира.

В интерес на обективната истина трябва да отбележим, че още в рекламите на White Rock Beverages щедрият дядо е облечен в червено-бяла униформа. Но голямата популярност на наложения и до днес образ идва от рекламата на Coca Cola. Тук вече няма нужда от кой знае какви подробности, припомняме в резюме: през 1931 г. художникът Хед Съндблом усъвършенства облика на Санта и рисува, както обобщават от самата компания „Самият Санта, а не човек, преоблечен в неговия костюм”. Така да бъде!

Работата става сериозна

От този момент нататък  Санта Клаус става все по-узнаваем като бива асоцииран преди всичко с рисунките на Съндблом. Все по-често преди Рождество в пресата започват да се появяват подробности „от живота му”, а към „бизнеса” му започват да се отнасят с респект и най-сериозните ведомства.

Например, разрешения за влизане в Съединените Щати и прелитане над територията на страната на Санта издават Министерството на селското стопанство и Федералното управление на гражданската авиация. А през 1995 г. един вестник погрешка дава като номер за „горещата линия на Санта” този на Обединеното командване на въздушно-космическата отбрана на Америка (NORAD). В NORAD изглежда са широко скроени, защото решили да не се разстройват от суматохата с непрестанно звънящи на Добрия старец деца и започнали да им съобщават координатите на шейната на Санта Клаус. Така се установила една добра и забавна традиция и от 1998 г. полетът на шейната на Санта може да се следи постоянно на сайта Santa Tracker, а от 2009 г. и на Google Earth.

Неотдавна Санта Клаус пък бе сравнен с Google. Все пак  и той, и търсачката знаят всичко за всеки: кой къде живее, какво търси, че даже и какво пише...

Даже и Forbes оцени по достойнство Добрия старец: през 2005 г. той оглави рейтинга на 15-те най-богати измислени персонажи със състояние, оценено от авторите на класацията като несметно.

За Санта като за отделна търговска марка (или един от символите на Рождество) бе съставен и специален брандбук. В своеобразния „гид по стайлинг” се казва, че ценността на бранда зависи от обема на брадата и обиколката на корема, а една от страниците специално е оставена празна, за да предостави свободна територия за въображението на читателя.

Тази година британски маркетолози пък нарекоха Санта „златен стандарт” за позициониране на брандове. Стойността на Добрия старец като търговска марка бе оценена от BrandFinance на 1,6 трлн. долара. За сравнение, същата консултантска компания оценява най-скъпия бранд в света Apple на 87,3 млрд. долара.

Предполагаемата заплата на Санта, изчислявана в кръга на шегата от американската компания Insure, през 2013 г. се оценява на около 138 хил. долара – само с 2% повече от предишната. Компанията е провела и анкета по въпроса за възнаграждението на неуморния дядо. 27 % от участниците в нея посочили, че доходите на Санта Клаус трябва да съставляват 1,8 млрд. годишно, т.е. по долар за всяко дете по света под 15 г. Други 37% обаче са на мнение, че белобрадият вълшебник изобщо не бива да получава възнаграждение.

Всичко на масата!

Брандът Санта Клаус обаче си има един основен недостатък и той е, че е активен веднъж в годината. Във Финландия, където е разположена лапландската резиденция на белобрадия добряк вече взеха решение да се заемат активно с популяризиране на марката по цял свят. По всичко личи, че ще започнат от Китай, тъй като финландското правителство вече е заделило 300 евро за реклама на Санта в тази страна. Засега се планира старецът с шейната да бъде рекламиран с помощта на компютърни игри, международни изложби и тематични паркове.

В Европа и Америка популярността на Добрия старец се изразява предимно в свръх продажби в навечерието на Коледа и Нова година. Само през „Черния петък” на 2013 и последвалите уикенди американците са похарчили над 57 млрд. долара. По оценки на финансови анализатори британците пък, в т.нар. Manic Monday (последният понеделник преди Рождество), би трябвало да са харчили по  2,6 млн. лири в минута, за да успеят всички да купят подаръци за празниците.

При това, от година на година, цената на празнуване на Рождество и Нова година се увеличава. Специалният „рождественски индекс” (Christmas Price Index, CPI), въведен от 1984 г. е превишил тази година 114 хил. долара. В CPI е заложена стойността на 364 подаръка за Коледа, споменавани в детската песен "12 Days of Christmas" , в това число, „пет златни пръстена” , „седем лебеда”, „шест гъски”, „яребица на крушово дърво” и т.н. За миналата, 2012 г. CPI надхвърли 107 хил. долара.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ