Мястото на жените в криейтива

Мястото на жените в криейтива

„Все едно и също. Всеки път, когато говоря пред колеги или съм на среща с други от бранша ми задават един и същи въпрос: Защо няма повече жени криейтив директори?”

Това разказва в AdvertsingAge Тифани Ралф – вицепрезидент и изпълнителен криейтив директор в агенция Crispin Porter + Bogusky (CP+B), САЩ. Тифани е създател на едни от най-идейните, емблематични рекламни проекти на МINI, Volkswagen, Victoria’s Secret Pink и Burger King. По време на управлението й CP+B е номинирана 12 пъти за агенция на годината на международния рекламен фестивал „Златен лъв” в Кан. Ръководената от нея агенция се разраства от 115 души до над 1000 в няколко държави.

В коментар за AdvertisingAge Тифани Ралф обръща внимание на изключително малкия брой от представителки на нежния пол в криейтива в Америка. Там школата е силно развита и заплащането е добро. Криейтив директорите в Щатите са „звезди”, също както в Латинска Америка. Те обаче са предимно мъже.

Статистиката в голяма част от страните със силно развита рекламна индустрия сочи, че много малък брой от участниците в този бизнес са жени. Специално в САЩ те са едва 3%.

„Зная, че въпросът ще дойде и опитвам да се подготвя, но винаги го избягвам. Защото няма добър отговор. Сексистки ли е светът? Може би. Искат ли жените да имат семейства, които са трудно балансирани с работата? Разбира се. Различни ли са усета и чувството за хумор на жените (в рекламата –б.р.) по-различни от тези на мъжете? Често е така, но не е задължително това е да е нещо важно,” смята още тя.

Според нея, по ирония се получава така, че жените не успяват да заемат постовете в рекламното поле, в които се налага проблемите да се решават креативно. Въпреки че поначало те умеят да променят възприятията и културата. Важно е агенциите да дават шанс на момичетата да се развиват още във времето на постъпването си там и да оценяват практиката им при всеки удобен случай. Така че да ги насърчават да се занимават с това, а не както сега се случва голяма част от тях да стартират в криейтива с предварителната нагласа, че силният им професионален успех е почти невъзможен.

„Когато започнах в рекламата бях наивна. Не знаех процентите и не разбирах трудностите. Нямаше пози или наблюдения на това как да играеш с момчетата, нямаше освежаване на знанията за последната футболна статистика. Бях просто момиче, което се скъсваше от работа, както всеки друг криейтив с цел да бъде повишен”, казва Тифани Ралф.

Смята се, че чувството за творчество на жените е особено и подходящо в много случаи. То помага в това да бъдат разбрани потребителите, които вземат реалното решение за покупка (които специално в САЩ според актуална публикация на „Форбс” в 80% от случаите са жени). Освен това част от криейтив директорите – жени твърдят, че майчинството е засилило способността им да вземат лидерски решения и да ръководят проекти, като се фокусират върху работата и се мобилизират така, че всъщност да губят по-малко време. От тази гледна точка се оказва, че майчинството е предимство в тази професия, не нещо, което я ограбва.

„Жените са решени да побеждават в работата и в природата в същото време. Но за съжаление рекламният бизнес не е известен с добри родителски грижи. Конкурентен е, бърз е и е поле на несигурност. Не искаме да бъдем заменени от нови, по-млади, по-добри модели”, признава още авторката.

Според нея това, което може да увеличи малкия процент на жени криейтив директори е подкрепата на други жени с повече опит в бранша, които не се отнасят към новите кадри от женски пол подозрително, а им дават шанс и се ангажират да бъдат техен учител на работното място.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ