На пазар за бартери

На пазар за бартери

Бартерите са безспорно ефективен начин да се осигурят продукти и услуги, от които фирмата се нуждае. Но какво ще се случи, ако продуктът, който слагаш на масата на преговорите за размяна, е сьомга от Аляска, например? Дали ще се намери уеб-дизайнер, който да я приеме в замяна на работата си?

Това е въпрос, който си задава преди няколко месеца Марк Чафин. Той и съпругата му са собственици на фирма за дистрибуция на риба - The Elfish Company. Въпреки че компанията им се справя добре, като продава риба на близки ресторанти и пазари, Чафин иска тя да се разшири. Маркетингът обаче изисква капитал, с който човекът с бизнес в Диуй, Аризона, не разполага. „Нямахме средства да рекламираме. По-голямата част от парите си използвахме за покупката на нови фризери, където да складираме рибата, и други стоки, необходими в търговията ни”, обяснява той. Затова, когато в края на 2011 г. открива група от 450 фирми, които предлагат бартери – The Barter Group, няма търпение да се присъедини. Всичко това се случва във Финикс. Предприемачите там успяват да се установят в пазар, който обаче с години остава единственият им източник на приходи. Затова повечето от тях си поставят за цел да се разраснат, като съберат средства за уголемяване на бизнеса чрез бартери.

Как работи тяхната бартерна група? Марк Чафин разказва:

Когато един човек в нея иска да купи риба от нас, това, което аз получавам са „бартерни долари”. Тази „валута” всички ние държим в „банковата сметка” на бартерната група. А когато аз искам да закупя чужд продукт или услуга, моите постъпления са там за мен и ме чакат да ги използвам. Много по-лесно е, отколкото да купуваш нещо, например нашата риба, и след това все още да се нуждаеш от друг капитал, за да платиш на маркетинг фирма за услугите й.

Членството в групата е срещу такси. Те възлизат на 6% от всяка транзакция от „бартерни пари”, плюс 10 долара в брой, плащани месечно, и 10 долара под формата на търговия. Марк споделя, че през миналата година той и съпругата му са извадили късмет, като са получили безплатно членство при промоция точно в момента, когато са се присъединили.

През 2012 г. те се надяват да похарчат събраните свои 10-12 хил. бартерни долара за уеб-дизайн, брандиране, принтиране на рекламни материали, промоционални подаръци като тенсики и шапки, радио и ТВ реклама, стратегически маркетинг, с който могат да разширят социалния си обхват.

Да преговаряш в една бартерна група е много по-лесно, отколкото да се обадиш по телефона на някого, когото познаваш само като име от списъка на фирмите в района, и да му кажеш „Хей, имам нужда от това и това, по този и този начин. Искаш ли сьомга вместо парично разплащане?”, разказва още Чафин. При едно подобно обаждане човек не знае дали от отсрещната страна няма да се обидят, дали не обичат риба или просто не харесват бартера, казва той.

В САЩ има още много подобни бартерни групи. Препратки към техните страници традиционно са публикувани в сайтовете на Националната асоциация за търговска размяна в страната и други международни търговски организации със седалище в Америка.

списание Entrepreneur

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Футболната звезда Килиан Мбапе подаде жалба в прокуратурата за морален тормоз в ПСЖ
Киев: Русия е струпала 110 000 войници близо до стратегически важен украински град
В Будапеща ще се състои ежегодният гей парад въпреки официалната забрана
Върховният съд на САЩ разшири властта на Тръмп - и той възнамерява да се възползва от това
Джеф Безос се ожени за Лорън Санчес на пищна церемония във Венеция
Времето: Жълт код за интензивни валежи в 23 области в страната
Германски надзоорен орган иска Apple и Google да блокират DeepSeek
Червени флагове, за които да внимавате, когато сте на интервю за работа