Пазарни промени по китайски

Пазарни промени по китайски

Big Mac с ориз? Естествено, защо не? Но, по-скоро в Китай.

В опит да отговори на местния вкус в един от най-колосалните пазари на света, американският гигант в бързото хранене McDonald’s промени менюто си. Оризът вече е съставка в бургерите му в азиатската държава.

От миналия месец насам 1700 ресторанта на веригата предлагат в Китай бургери и сандвичи с маруля, зеле, моркови, домати и блокчета ориз на пара. Продават пилешки пържоли, гарнирани с ориз и царевица от едната страна. Цената е между 2,60 и 3,25 долара.

"Да изхраниш целия китайски народ."

Тази пословична фраза може да се превърне в реалност, само ако в менюто се добави ориз. Това разбра McDonald's, наред с други световни брандове, които се адаптират към китайския пазар и неговите нрави.

Конкурентът KFC пък предлага в страната в допълнение към познатите пилешки крилца и доста неочаквани за нас, европейците, ястия като рибна супа, няколко вида овесена каша и плодова пита с крем карамел, разказва AdAge China.

С всичко това се съобразява и маркетингът.

Германският гигант BMW проучва начините да предвиди бързо променящите се потребителски тенденции в азиатската държава. „Младите в Китай имат съвсем различно поведение от европейците. Тук сме, за да намерим начин правилно да изпълним очакванията им”, разказва Алексис Тролин – ръководител на ConnectedDrive Lab лабораторията на BMW Group в Шанхай. Неговата работа е от ключово значение за компанията, защото BMW регистрира по-слаби продажби в проблемните европейски икономики, докато в първите три месеца на годината продажбите й в Китай се покачиха със 7% до над 80 000 автомобила.

43-годишния Тролин, който е роден в Стокхолм, работи за BMW Group в Шанхай от 2011 г. За да се ориентира и да не губи темпо сред потока от промени в този азиатски регион, компанията го наема да й помогне да изгради изследователски център - така наречената ConnectedDrive Lab. В последните 3 години експертът се занимава със следене на ежедневието, модата и пазарното поведение на младите и платежоспособни китайски потребители. Въз основа на впечатленията си, той очертава няколко интересни тенденции.

В Китай е на мода „телевечерята”. Модерна е сред хора, които не искат да губят време в пътуване в мегаградовете, за да стигнат до приятели, с които да се видят и хранят в ресторанти. „Телевечерята” се случва, когато една група се свързва с друга, разположена далеч или дори извън града, чрез телеконферентна връзка. И всички се хранят и си говорят. 

Друга особеност според Тролин е, че младите в Китай предпочитат да оставят гласови съобщения, вместо „да губят ценно време” в писането на sms-и и текстова информация. Гласовият секртар е смятан за по-добър вариант от обаждането, защото позвъняването може да се случи в неподходящ момент. Твърди се, че в рамките на две години младите китайци ще използват телефона основно, за да изпращат гласови съобщения.

Специално автомобилните производители срещат в китайския пазар особено предизвикателство. Трудно е непрекъснато да синхронизират навигационната си система с постоянно променящите се инфраструктура и ограничения в скоростта на растящите китайски хиперградове.

Тази част от света е за мнозина от европейците и американците непонятна Вселена, която бизнесът от Европа и САЩ трябва да опознае, за да трупа печалби. Маркетингът е засегнат. Рекламното производство също. Показателна особеност, за която също информира AdAge, е смъртен случай в агенция Ogilvy, Китай. 24-годишен пиар служител в офиса й почина след като получи сърдечен удар от свръхизтощение, твърди списанието, цитирайки местни медии. Младият Габриел Ли е преживял последния от дните си пред бюрото, опитвайки да се справи с възложените задачи. Бил е част от екип, обслужващ технологичен клиент.

Извънредните часове труд, превръщащи се в истинско мъчение, са често срещани в маркетинг индустрията в Китай, печално известна с лошата слава на невъобразимо взискателните си клиенти.  А възприетата норма за отпуск е не повече от 3-4 дни.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ