Психология на цвета

Психология на цвета

Психология на цвета

„Цветовете, както чертите на лицето, следват промените на емоциите” е казал Пабло Пикасо.

Начинът, по който възприемаме дадено място, предмет на изкуството или рекламиран продукт зависи и от цветовете, които виждаме. Художниците, специалистите в областта на интериорния дизайн и рекламистите открай време знаят това.

Въпреки че цветовете се възприемат субективно, има някои техни ефекти с универсално значение, коментират авторите в Psychology.About. Цветовете въздействат психологическит. Така например, нюансите близо до червеното в цветовата гама се възприемат за топли. Розовото, оранжевото, червеното провокират емоции, които варират от чувство на уют и комфорт до гняв и враждебност, в зависимост от яркостта на цвета. Синьото, зеленото и лилавото са смятани за студени. Тези цветове често са считани за любими на спокойните хора. Някои хора ги асоциират с тъга и безразличие.

Още древните цивилизации са оценявали силата на цветовете и влиянието им върху човешките емоции. Предците на египтяните и китайците дори са провеждали терапия с цветове, наричана още хромотерапия.

В древността съзерцаването на червеното се е използвало за стимулиране на кръвообращението. Жълтото, според древните лечители е било подходящо да бъде провокирана нервната система и да се пречисти тялото. Оранжевото е било използвано при пациентите с белодробни проблеми, за да се покачат енергийните им нива. Синьото било смятано за болкоуспокояващо. Индиговите нюанси били използвани в опитите да се облекчат кожните проблеми на пациентите.

Днес голяма част от психолозите спорят за смисъла на този древен вид терапия, твърдейки че ефектите от нея са силно преувеличени. Те напомнят че различните цветове имат различни тълкувания и асоциации в далечните точки на света. Същевременно някои психолози признават, че зеленият цвят на една стая има успокояващ ефект върху обитателите й, поне в първите месеци, след като те са се настанили в нея. Освен това се смята, че червеният цвят, поставен върху опаковките на продуктите, мотивира потенциалните клиенти да реагират на присъствието му по-енергично, по-бързо и с по-голяма сила. Някои рекламисти се съобразяват с това.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ