5 въпроса за изграждане на стратегии
На думи, процесът по изграждане на стратегия изглежда много по-труден, отколкото трябва да бъде. За някои проблемът е, че се фокусират прекалено много върху инструментите: мониторинг на околната среда, анализи на клиентите, финансови планове и т.н. Други си навличат неприятности, защото мислят, че всичко е в голямата картина – и не трябва да се бърка с тактиките. Трети смятат, че стратегията е това, което се случва, когато фирмите мислят за промяна в посоката на дейността си.
В действителност стратегията е всички тези неща. Не можете да определите правилно стратегията само чрез анализи, концептуално мислене или промяна на бизнеса. Трябва да използвате всички подходи.
И всъщност е много по-лесно, отколкото изглежда. Предпочитам да мисля за изготвянето на стратегията като за процес на отговаряне на пет взаимообвързани въпроси:
1. Какви са общите стремежи на организацията и какви са конкретните цели, чрез които можете да измервате напредъка си?
2. Къде ще изберете да играете и къде не в рамките на потенциалната област?
3. Как ще победите конкуренцията си?
4. Какви способности са необходими за изграждане и поддържане на успеха?
5. Какви мениджърски системи са необходими за изграждане и поддържане на ключовите способности?
И така, откъде да започнем? Повечето организации започват от върха с някои леки упражнения за формулиране на мисия и визия, които ги изнервят. Причината да ги влудяват е, че е много трудно да създадеш смислена организационна мисия, ако нямаш отговори на въпроси 2 и 3. Това е и причината тези разговори да не стигат доникъде и никой да не е в състояние да се съгласи с нищо.
За да създадете успешна стратегия, вие трябва да преповторите: Помислете малко върху първия въпрос, после върху втория и третия, след това да се върнете на първия и да промените малко отговора си. След това преминете на четвъртия и петия, за да видите дали целите ви могат да бъдат постигнати в действително, и да се върнете пак в началото.
Въпреки че всичко това може да звучи малко обезкуражително, преповтаряния като това правят изготвянето на стратегия по-лесно. Ще ви спасят от безкрайни упражнения за визията и многото унифицирани мислители. Изготвянето на вашата стратегия е относително малка и конкретна задача, ако търсите отговори на тези пет въпроса, които ще ви помогнат да изготвите по-добра стратегия с много по-малко загуба на усилия.
Роджър Мартин, декан на училището по мениджмънт „Ротман” към университета в Торонто. Автор е на „Дизайнът на бизнеса: Как дизайнерското мислене е следващото конкурентно предимство”.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.