Рескилинг и педагогически дизайн: Новите тенденции в корпоративните обучения

Рескилинг и педагогически дизайн: Новите тенденции в корпоративните обучения

Рескилинг и педагогически дизайн: Новите тенденции в корпоративните обучения

Корпоративното обучение позволява на служителите да се развиват непрекъснато, а на компаниите да поддържат стабилност и да развиват силни специалисти дори по време на криза. Кои са основните тенденции в тази област?

Рескилинг
Upskilling (повишаване на квалификацията в рамките на текущата специализация) се заменя в новата реалност с reskilling (усвояване на нова професия, преквалификация). Например, от оператор в кол център до продуктов мениджър или разработчик. Това е отговорът на компаниите на глобалната промяна на пазара на труда: много професии, които бяха важни вчера, може скоро да останат в миналото.

През 2020 г. McKinsey анкетира HR-ръководителите на най-големите банки, за да разбере какви мерки са им помогнали да се справят с кризата, причинена от пандемията. Оказа се, че една от тези инициативи е била именно преквалификация – например една от банките организирала дигитална корпоративна академия, за да обучи 3000 касиери на нови умения.

Образованието като продукт

„Служителят не е мотивиран да учи“ е неправилна позиция, защото бизнесът никога не казва за клиент: „Той не е мотивиран да купи продукт“. Бизнесът мисли как да промени това. Колегите, които правят търговски продукти, вдъхновяват да се гледа на служителите като на клиенти. Този фокус помага на всеки бизнес лидер да си задава различни въпроси, основният от които е как да насърчите хората да учат?

Сериозният подход към педагогическия дизайн помага от различни учебни блокове в различни формати да се сглоби среда, в която е лесно човек да се ориентира къде да отиде, за да получи необходимите знания и в която има избор.

Докладът на Deloitte за глобалните HR тенденции за 2021 г. твърди, че за да оцелеят, компаниите трябва да принуждават служителите да се обучават въз основа на предпоставката, че организациите знаят по-добре от какво се нуждаят служителите. А за просперитет трябва да им дадете свобода на избор или наджинг (б.р. от английското nudge (побутване). Според тази концепция мекият тласък към действие е не по-малко ефективен от насилствената принуда или директната препоръка.

Много компании от Fortune 500, като Facebook или Amazon, се отдалечиха от вътрешната йерархична система и я замениха с хоризонтално управление. Служителите на практика нямат формални лостове за влияние над колегите. Те придвижват проекти напред без официална власт, само с помощта на способността за преговори, тоест меки умения. Това е жизненоважно качество.

Интерес към темата за лидерството

Лидерското развитие отново е на мода, но с нов фокус. Сега вниманието се измества от гоненето на резултати към грижата за екипа. Способността за компетентно взаимодействие с емоциите на хората в различни работни ситуации е основно качество на добрия лидер, тъй като от това пряко зависят психологическият климат в екипа и неговата стабилност. В ситуация на несигурност, която не ни напуска от началото на пандемията, особена тежест пада върху мениджърите: те могат да се сблъскат с апатия и загуба на мотивация на служителите, намаляване на производителността на екипа и собствените си притеснения.

А те най-често са:

● как да се справяме с емоциите на служителите

● как да адаптирате себе си и екипа си към промените

● страхът от делегиране като проблем за самооценката

● щастливият служител: как изглежда той

Един от най-ефективните формати за преодоляване на такъв тип блокажи се оказват уеб бинарите с психологическо консултиране от специалисти. Такива срещи дават възможност всеки лидер да открие, че не е сам в преживяванията си. Много често това е напълно достатъчно, за да даде сили и умения за изграждане на диалог с екипа.

Well-being екипи

Не само лидерите имат нужда от психологическа подкрепа.  По време на пандемията психотерапията е била втора по значимост сред служителите на големите компании в социалния пакет след допълнителното материално стимулиране. Психологическата подкрепа вече не се възприема като стигматизиращо явление, сега комуникацията с психолог е начин за възстановяване на вътрешния баланс, както спорта или разходката в парка.

 Well-being е холистичен подход, който обхваща четирите измерения на благосъстоянието на служителите – физическо, финансово, емоционално и социално. Пандемията изведе психичното здраве и чувството за благополучие на преден план и затова висшето ръководство на Cisco предприема целенасочени действия за дестигматизиране на психичното здраве, споделя Джанпаоло Бароци, старши директор на Cisco за човешки ресурси.

От  гледна точка на бизнеса това е умен ход за поддържане на здрави и ефективни екипи. В допълнение, психотерапията, по-добре от много класически инструменти за обучение, помага за развитието на меки умения, без които днес е невъзможно да се изгради кариера в дигитална компания. Ролята на корпоративния университет в случая е да предаде на служителите, че нуждата от подкрепа е нормална и да даде възможност да получат тази подкрепа.

Изионизъм

В последните години се наблюдава видима промяна към избора на формати за творческо обучение: използването на геймификация, интерактивно видео, сложна анимация и т.н. Това доведе до необосновано увеличение на производствените разходи, а прекомерната натовареност на курсовете започна да изморява обучаващите се.

Новата тенденция е към опростяване на съдържанието или изионизъм (от английски easy - „прост“). Скоростта на предаване на знания се оказа по-важна от сложността на формата на обучение във всеки HR процес, от адаптирането на новодошлите до преразпределението на задачите в екипа. Затова вече е важно да се използват максимално лаконични средства и формати, за да не се претоварват хората. За голяма част от задачите за корпоративно обучение не е необходимо да снимате филм или да отделяте време за сложни графики. Служителите ще бъдат благодарни: „Страхотно е, че курсът е толкова прост. Всичко мина бързо, получих тест и не изпитах раздразнение."

Качество на съдържанието и дизайн

Изглежда, че тази тенденция противоречи на предишната, но само на пръв поглед. Атрактивната картина е хигиеничен минимум, предвид днешното познаване на хората. През последните години онлайн образованието създаде много брилянтни продукти, с които неволно ще ви сравняват. Освен това образователното съдържание се състезава за човешкото внимание с блогъри и вълнуващи сериали. Следователно под шапката на вашите курсове трябва да има продуцентско студио с пълен цикъл, професионално осветление и звук, стилистични ръководства, препоръки за лектори и постоянно наблюдение на тенденциите.

По материали от чуждестранния печат

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ