Журналисти поставиха двойка на свободата на словото в България

Журналисти поставиха двойка на свободата на словото в България

Сериозна част от журналистите в България са на мнение, че липсва свобода на словото. Това показва анкета на Асоциацията на европейските журналисти-България (АЕЖ-България).

Помолени да оценят по петобалната система (5 – отлична; 4 – добра; 3 – задоволителна; 2 – лоша; 1 – много лоша) степента на свобода на словото в страната, 48 от общо 113 участници посочват оценка две.

Според 41 журналисти свободата на словото е на задоволително ниво, а 15 я оценяват като много лоша. Едва петима са на мнение, че тя е добра.

Анкетата на АЕЖ-България се проведе онлайн в периода август-септември сред журналисти, работещи в печатни медии, радио, телевизия, интернет, на свободна практика и блогъри.

Анкетата беше разпространена с преки мейли до журналисти от цялата страна, както и чрез средствата за масово осведомяване. Въпреки това мнението си основно са дали тези, които работят в София. Профилът на журналистите, взели участие в анкетата е : работещи в София (95 от участвалите), в печатни медии (65), от медии, които са частна собственост (94).

Интересен резултат от анкетата е, че именно журналистите от София оценяват свободата на словото като лоша, докато участниците от останалите градове и поставят оценка – задоволителна.

Като основен проблем в работата си журналистите посочват политическия натиск -  51% от анкетираните.

Икономически натиск в работата си са посочили 28 участници. Толкова е и броят на отговорилите, че не им е оказван никакъв натиск. "Друг вид натиск" са посочили – 22, останалите не са пожелали да отговорят.

На въпроса допускат ли се без ограничения критики срещу рекламодателите на медиите, 30 участници са отговорили положително, според 34 по-скоро не се допускат, докато 23 твърдят, че това е недопустимо в техните медии.

В полето за свободни коментари за свободата на словото и конкретни случаи на посегателства, са се включили 22-ма журналисти. Преобладават случаите за икономически натиск от рекламодатели и политически натиск с обаждания на политици на главните редактори. Двама от участниците са разказали за уволненията им след излъчване/отпечатване на материал, засягащ икономически или политически интереси. В единия случай става дума за журналист с високи постижения в ресора си, заради които е бил отличаван многократно с международни награди.

Няколко цитата от коментарите на журналистите както и още подробности от  анкетата можете да видите тук.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ