Климатичните промени погубили мамутите

Шведски изследователи откриха доказателства, че климатичните изменения, не хората, са основната причина за изчезването на мамутите. Компютърен анализ на стотици ДНК проби от мамути показва, че броят на гигантските животни е започнал да намалява много по-рано, отколкото се смяташе досега. Това се случило, докато климатът на Земята започнал да се променя.

В Европа е имало популация, която е загинала преди 30 000 години, посочват учените, цитирани от Би Би Си. „Мамутите са били сравнително динамични видове, които преминали през изчезване на места, експанзия и миграции. Доста вълнуващо е, че толкова много се е случвало с тях”, посочва д-р Лов Далън от Шведския музей за природна история.

Изводите са следствие от работата на д-р Далън с колеги от Лондон, в която били анализирани проби от ДНК на 300 мамута. Изследователите успели да проследят миграцията на гигантските дългокосмести животни, преглеждайки генетичното разнообразие в мострите. Колкото по-малко било това разнообразие, толкова по-малка били популацията.

Те открили, че мамутите почти изчезнали преди 120 000 години, когато светът се затоплил за кратко. Тогава, от няколко милиона броят им намалял на десетки хиляди, но по-късно отново се увеличил, след като планетата навлязла в нов ледников период. Според учените залезът на мамутите, който накрая довел до изчезването им, започнал преди 20 000 години, когато Ледниковата епоха била в пика си, вместо преди 14 000, когато светът започнал отново да се затопля, както се смяташе до момента.