Методът ABCDE
Знаете ли, че 90% от случаите на рак на кожата са лечими, ако бъдат открити навреме. Това е категорично доказана медицинска статистика в световен мащаб, потвърдиха български дерматолози днес на специално събитие за старта на една полезна кампания. Тя е под наслов „Станете Skin cheker” и се организира в цял свят от френската козметична компания, известна с научно-експертния си подход в грижите за здрава кожа, La Roche Posay.
Идеята е, че всеки може да посланик на здраве в борбата с рака на кожата чрез простичък метод за бърз преглед, известен като метода ABCDE. С него можете сами да „сканирате” бенките по кожата си или пък да прегледате близките си и да се ориентирате дали има нужда от консултация с дерматолог. Методът е разработен, одобрен и практикуван от дерматолози в цял свят като всяка буква в него отговаря на определена характеристика, на която да обърнете внимание:
A – асиметрия на формата на бенката, която обикновено е сравнително кръгла и симетрична.
В – border (ръбове), подозрително е когато са неравномерни.
C – color (цвят) – нормално е в бенката да има до два цвята и като цяло отенъкът да е еднороден.
D - diameter (диаметър) – бързото разрастване, надхвърлящо 6 мм. в диаметър е повод да посетите лекар.
Е – еvolution или видими и необичайни промени в размера, цвета, дебелината.
Зоните, които внимателно трябва да се проверят по този метод са 5, а симпатичното филмче по-долу ви ги представя по запомнящ се начин. Можете да се запознаете по-подробно с тях и на специалната интернет страница за кампанията, където също така ще имате възможност периодично да проследявате колко хора по света си правят този преглед. Към момента, те надхвърлят 11 млн.
Всъщност, преглед при дерматолог трябва да се прави профилактично поне веднъж годишно, особено след дългата лятна ваканция, съветва доц. Жана Казанджиева. У нас все пак вече има изградена донякъде култура за ползване на слънцезащитни продукти, които са една от важните мерки за предпазване от рак на кожата. Истината обаче, е, че повечето хора прилагат тази защита само по време на лятната си почивка, а трябва да е през цялата година, особено за рисковите групи. В тях попадат хората със светла кожа, очи и коса, тези, които по рождение имат много бенки или пък в семейството им има случаи на кожен рак, а също и тези, които често ходят на солариум. У нас обаче, само 19% от българите използват редовно, през цялата година продукти за защита от слънцето, коментира доц. Казанджиева.
Много нисък е процентът и на родителите, които предпазват със специални продукти и бебета от 0 до 6 месеца на плажа или изобщо през лятото, тъй като се знае, че най-малките не бива да се излагат на пряка слънчева светлина и по тази причина се смята, че щом са на сянка, нямат нужда от допълнителна защита. Това е грешка, отбелязва доц. Казанджиева. Грешна е и представата, че продуктите с висок фактор от типа 50+ са предназначени само за хора в рисковите групи. Те трябва да се използват от всички, когато са във ваканция на море или в планината, особено в първите дни, подчерта тя.
Ключови думи
|
|
Луис де Гиндос смята настоящите нива на лихвите на ЕЦБ за „адекватни“
Финанси |Unicredit потвърди прогнозата си за годишната печалба след по-силно от очакваното тримесечие
Компании |КЗК, КЗП, КРС и „Активни потребители“ ще си сътрудничат при кампаниите „Черен петък“
Общество |Москва твърди, че засега няма планове да конфискува активи на ЕС, но следи действията на блока
Свят |Огромна вълна преминава през Млечния път - и учените не знаят защо
Любопитно |Русия удари с дронове детска градина в Харков
Свят |Нов транспортен коридор през Гърция, България и Румъния ще свръзва Егейско и Черно море
ЕС |Приватизация на войната: Глобалният бизнес с наемници процъфтява
Общество |„Кръстниците на AI“ и публични личности настояват за спиране на развитието на изкуствения суперинтелект
Технологии |Kaufland представи нова продуктова линия свежа риба и морски дарове със сертификат TÜV AUSTRIA
Компании | Advertorial |Президентът наложи вето на част от измененията в Закона за специалните разузнавателни средства
България |Цената на златото се срина и всички се питат защо
Финанси |Coca-Cola HBC купува 75% дял в африканския си конкурент
Компании |

Коментари
Няма въведени кометари.