Откриха неподозиран механизъм за възстановяване на мозъчни клетки след инсулт

Шведски учени откриха неизвестен досега механизъм, благодарение на който, поразен от инсулт мозък може да започне да възпроизвежда наново загиналите нервни клетки. Резултатите от изследването са представени в сп. Science.

Инсултите са два вида – хеморагичен и исхемичен, при който най-често причината е запушване на кръвоносен съд с тромб;  тогава кръвообращението в засегнатия участък спира и в резултат на дефицита на кислород до мястото на запушването умират много мозъчни клетки. Това води до парализа на крайници, нарушения в работата на органите и системите за възприятие, загуба на говор, памет и т.н..

Учените установили, че след изкуствено предизвикан инсулт при опитни мишки, в засегнатите участъци на мозъка вид опорни клетки, т. нар. астроцити, започват да се превръщат в нервни клетки. Процесът се активира и управлява от съществуваща в мозъка сигнална система, известна като Notch1. В здравия мозък тя блокира трансформацията, но след травми се задейства. Когато изследователите отключили този механизъм изкуствено и при здрави мишки, техните астроцити също започнали да се превръщат в нервни клетки.

Това означава, че латентният процес на трансформация на опорните клетки в нервни може да се използва занапред не само в терапията на хора, преживели инсулт, но и за производството на нови нервни клетки при други сериозни диагнози като болестта на Паркинсон и мозъчни травми, обясняват учените.

Смъртността от инсулт е на второ място в света, отстъпвайки само на смъртните случаи вследствие на инфаркт.