Германия обмисля забрана на смартфоните в училищата

Германия обмисля забрана на смартфоните в училищата

В Германия много от образователните политики и разпоредби са в юрисдикцията на отделните федерални провинции, а не на централното правителство. Все по-често обаче се поставя въпросът дали смартфоните в училищата да не бъдат забранени на национално ниво, пише Deutsche Welle. 

Този дебат е част от по-широка европейска тенденция, тъй като някои страни, като Франция, Италия, Нидерландия и Обединеното кралство, вече са наложили подобни ограничения. 

Пилотен проект в Алсдорф

В гимназия „Далтон“ в Алсдорф, близо до Аахен в провинция Северен Рейн-Вестфалия вече е въведена забрана за смартфони. Всеки ден 700-те ученици оставят изключените си телефони в чантите си и нямат достъп до тях до края на учебния ден. 

Според говорителя на училището, 16-годишната Лена Шпек, първият ден от забраната е преминал изненадващо гладко, с минимални нарушения – само два случая на неспазване. 

Учениците са започнали да общуват повече помежду си, което се разглежда като положителен ефект. Учителката Андреа Вонденхоф, която преподава испански и английски, отбелязва, че по-малките ученици се адаптират по-лесно към забраната, докато при по-големите нарушенията са по-чести. Тя подчертава, че без телефоните учениците са по-спокойни и по-малко разсеяни по време на часовете.

Образователни и социални ползи от забраната

Експертът по образование проф. Клаус Зирер от Университета в Аугсбург, който консултира правителството на провинция Хесен, подкрепя идеята за пълна забрана на смартфоните в началните училища и строги правила за по-горните класове. Той посочва, че в училищата, където са въведени забрани, се наблюдава подобрение в социалното общуване на учениците. 

Забраната намалява и опасността от кибертормоз, който често се случва в училищна среда. Зирер подчертава, че целта не е да се демонизира цифровата технология, а да се ограничи разсейването, което личните смартфони предизвикват. Той отбелязва, че по време на междучасията децата често са погълнати от телефоните си, което ограничава комуникацията и социалните взаимодействия.

Различни подходи

В Германия няма единна национална политика за смартфоните в училищата, тъй като образованието се управлява на ниво провинции. Провинция Хесен планира да въведе забрана за използването на лични смартфони в началните училища и ограничения в средните след лятната ваканция. 

Други провинции, като Бавария, вече имат строги забрани, докато в Долна Саксония училищата имат свободата да определят собствените си правила. Проучване на Института за приложни социални науки за фондация „Роберт Бош“ показва, че 76% от германските родители подкрепят забраната, особено в началните училища, заради намаляването на разсейването и риска от прекомерна консумация на медии.

Въпреки това съществува и съпротива. Студентски представители и някои синдикати изразяват скептицизъм, като смятат, че забраната е нереалистична и може да прехвърли проблемите към свободното време. Някои родители и учители се противопоставят, защото смятат, че смартфоните могат да бъдат ценен образователен инструмент и тяхното ограничаване може да попречи на развитието на дигиталната грамотност.

Как Европа се справя с проблема?

Франция и Италия имат дългогодишни забрани за смартфони в училищата, а Нидерландия въведе подобна мярка през 2024 г. Обединеното кралство издаде необвързващи насоки, които насърчават училищата да ограничат телефоните. 

В Германия обаче правните рамки, които наблягат на свободата, усложняват въвеждането на национална забрана. Някои критици смятат, че вместо пълна забрана, по-ефективен подход би бил регулираното използване на смартфони, съчетано с медийно образование за учениците и обучения за родителите.

Пилотният проект в Алсдорф показва първоначални положителни резултати, като повишена социална ангажираност и по-малко разсейване. Въпреки това липсата на единен подход в Германия и различията в мненията между родители, учители и политици означават, че решението ще изисква допълнителни дискусии и изследвания. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ