Германското производство на автомобили е под нарастваща заплаха от Китай
Вносът на китайски превозни средства и части в Германия скочи със 75% през първата половина на годината, докато търговията в другата посока се сви, което показва нарастващия натиск върху най-големия център за производство на автомобили в Европа, предава Ройтерс.
Няколко китайски марки навлязоха на германския пазар тази година, с което общият им брой стана осем, въпреки че те все още представляват само 1,5% от продадените автомобили в страната, съобщи Германският икономически институт (IW) в доклад, видян преди публикуването му от Ройтерс.
Автомобили, произведени в Китай от некитайски марки, като изцяло електрическия iX3 от германското BMW, също допринесоха за нарастването на вноса.
Проучването идва дни след като Европейската комисия започна разследване дали да наложи наказателни мита, за да защити производителите в ЕС срещу по-евтин внос на китайски електрически превозни средства (EV). То също така показва, че износът на немски превозни средства и части за втората по големина икономика в света е спаднал с 21% през първата половина на годината, което представлява три четвърти от общия спад на износа за Китай от над 8%.
„Бизнес моделът, който поддържаше производството на автомобили в Германия – междуконтиненталният износ на висококачествени превозни средства – е подложен на нарастващ натиск“, пишат авторите на изследването Юрген Матес и Томас Пулс.
По-общо казано, превозните средства все повече се превръщат в азиатски продукт, като близо 60% от всички превозни средства, произведени в азиатска страна миналата година, в сравнение с около 31% през 2000 г., пишат те.
Европа губи значение за сектора, като само Германия и Испания са сред първите десет производители на автомобили в света, които през 2000 г. включват също Франция, Великобритания и Италия.
Ранното навлизане на немските автомобилни производители на китайския пазар през 80-те години на миналия век е благодарение на относителната им устойчивост, посочват от Германския икономически институт.
Германия се смяташе за слабо звено в опитите на Запада да се отдели от Китай, предвид силните бизнес връзки на Берлин с азиатската суперсила, която стана най-големият търговски партньор на Германия през 2016 г. Но през изминалата година Германия се присъедини към по-широкия натиск за намаляване на зависимостта от Китай, което нейните политици нарекоха "намаляване на риска".
Проучването на Германския икономически институт, озаглавено „Започва ли намаляването на риска?“, казва, че разбивката на по-широкия спад от 17% на германския внос от Китай през първата половина на годината сочи първите признаци за намаляване на зависимостта на Германия от Китай.
Около 70% от продуктовите групи с относително висока стойност, където Китай традиционно представлява повече от половината от вноса, отбелязаха спад в пазарния дял на Китай. И малко под 16% от тези продуктови групи отбелязаха спад в дела на вноса на Китай с повече от 20 процентни пункта, показва проучването, без да се назовават продуктовите области или да се посочват точните пазарни дялове. Но само химическият сектор представлява 14 процентни пункта от общия спад на вноса.
Твърде рано е да се правят ясни заключения от данните за намаляване на риска, казват от Германския икономически институт, добавяйки че властите са необходими, за да предоставят повече данни.
„Спешно се нуждаем от информация за това кои продукти са незаменими, каква роля играят във веригите за доставки на фирмите и дали могат да бъдат заменени при достатъчно доставки и кратък период от време от други страни или производство у дома“, се казва в доклада на института.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.