Инфлацията промени потребителските навици в Испания, 9 от 10 избират по-евтина храна

Инфлацията промени потребителските навици в Испания, 9 от 10 избират по-евтина храна

Инфлацията промени потребителските навици в Испания, 9 от 10 избират по-евтина храна

Въпреки че от юли миналата година нататък индексът на потребителските цени (CPI) регистрира спад на месечна база, основният индекс остава висок, на нива от около 6%. Това покачване на цените започва да вреди на потребителите, които едва са го забелязвали преди, и влошава положението на тези, които и преди са имали затруднения да свързват двата края.

За това говорят данните и изовидет от последното проучване, проведено от Организацията на потребителите (OCU) в Испания, в което те питат своите партньори как инфлацията е повлияла на техните навици и особено когато го сравняват с предишното проучване, публикувано в миналото, предава elEconomista.es.  

Пестене на енергията

При най-новото проучване, проведено през декември с повече от 1300 души, те установили, че 93% от потребителите са променили или намалили разходите си, свързани с навиците им по отношение потреблението на енергия. За сравнение, проучването през юли показва, че тези разходи са засегнали 75% от потребителите. 

Най-често срещаното поведение е потребителите да изключат осветлението, когато излизат от стаята (72% от анкетираните), но често срещано е и намаляване на часовете за отопление (63%), изключване на зарядното от мобилния телефон или таблета, когато не се използват (59%) или дори да съкратят прекараното време под душа или да дадат предпочитание на ваната (51%). 

Приоритет се отдава на евтините храни и "белите" марки

Същото се случва и с хранителните навици, които сега са променени при 90% от анкетираните, докато преди половин година това е било в много по-малък дял - 64%.

В този смисъл мнозинството от анкетираните дава приоритет на продуктите на оферта (69% от анкетираните), или с бели марки - частна марка на компанията собственик на супермаркета (66%), или с продукти на ниска цена (58%).

Намалява се консумацията на пресни продукти, като месо и риба (32%), но също така и на плодовете и зеленчуците (18%). От друга страна, нараства потреблението на продукти с дълъг живот, като пакетирани и замразени храни (28%).

По-малко дрехи, свободно време или пътуване 

Докато през лятото само една трета от респондентите (33%) са заявили, че са променили начина си на забавление, сега 87% са потиснали някои дейности в свободното време.

Нещо подобно се случва с пътуванията и ваканциите (25%), които преди са имали въздействие само върху една четвърт от анкетираните, а сега върху 84%.

Ето и някои други ежедневни аспекти. Докато през юли 36% избягваха да използват колата си, 20% ходеха или караха колело повече, отколкото преди общото покачване на цените или 18% прибягваха повече до градския транспорт, сега 74% потвърждават, че по един или друг начин са се променили навиците им за придвижване.

И тази тенденция се пренася върху други навици, като харчене за дрехи и аксесоари (което засяга 84% от последните респонденти), разходи за културни дейности (80%) или спортуване (60%).

Учудващо е обаче, че същите тези потребители сега дават приоритет на разходите за здраве повече от преди: 58% от респондентите преди това са се се опитвали да спестят тези разходи, в сравнение с настоящите 41%.

Три от десет домакинства изпитват икономически затруднения 

Като цяло в Испания се наблюдава значително увеличение на броя на домакинствата, изпитващи икономически затруднения - от 23% на 35% през последните осем месеца. Така повечето са принудени да прибягват до спестяванията си, за да свържат двата края (60%), други е трябвало да поискат пари от семейството и приятелите си (32%) или да вземат заем от банката (18%).

Превод и редакция: Нели Тодорова                            

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ