Испанските хотели се възползваха от пандемията, за да се откажат от Booking

Испанските хотели се възползваха от пандемията, за да се откажат от Booking

Испанските хотели се възползваха от пандемията, за да се откажат от Booking

Хотелите в Испания се възползваха от пандемията, за да започнат да намаляват силната си зависимост от големиште онлайн агенции за резервации на места за настаняване като Booking и Expedia, които контролират повече от 90% от пазара. През 2019 г. директните продажби представляват едва една трета  от общия брой направени резервации в испанските хотели. За първи път, откакто има налични данни, онлайн агенциите продадоха повече легла от самите хотели.

Появята на коронавируса и въздействието му върху туризма беше непридвидимо обстоятелство, нито пък че пандемията ще разкрие всички планове за намаляване на зависимостта от Booking и Expedia, която достигна най-високите си нива през 2019 г. Развитието на тези проекти започна след фалита на Thomas Cook през 2019 г., който показа катастрофалните последици от прекомерната зависимост от оператор за продажба на леглата в някои големи хотелски компании като Iberostar, предава cincodias.elpais.com

От март 2020 г. хотелите положиха допълнителни усилия за популяризиране на директни канали (уеб, кол център, социални медии и други) в своята маркетингова политика и успяха да накарат директните продажби да нараснат с 25% по време на пандемията и за пореден път надминаха продажбите на онлайн агенциите, показват данните на последния двугодишен доклад на Европейската асоциация за управление на хотели Hotrec. 

По-конкретно, директните продажби се покачиха с почти 8 процентни пункта за две години и възлизаха на 41,3% от общия брой, много близо до историческия максимум, достигнат през 2013 г. с 43,6%. От друга страна, продажбите на онлайн агенциите паднаха с 6 процентни пункта от високите 38,1% достигнати през 2019 г. до 32% през 2021 г.

Въпреки това подобрение в процента на директните продажби, Испания натрупва голяма разлика в сравнение с други големи европейски дестинации като Франция, Италия или Германия, където собственият маркетинг има по-голяма тежест, намалявайки зависимостта при определяне на тарифите, които бележат онлайн агенциите. Директните продажби в Европа бяха близо 60% през 2021 г., като процентът беше дори по-висок в Германия (62,9%), Франция (63%) и Италия (67,3%). 

Рамон Есталела, генерален секретар на Испанската конфедерация на хотелиерството и туристическото настаняване, винаги е бил много критичен към клаузите за паритет на цените, подписани с Booking и Expedia, които принуждават испанските хотели да не продават пътувания по интернет на цени по-ниски от предлаганите от Booking или Expedia.

Пазарният дял на резервациите на Booking не спира да расте през последните осем години, както се посочва подробно в доклада на Hotrec. По-конкретно, той е преминал от контролиране на 60% от пазара през 2013 г. до 71,2% през 2021 г.

Развитието на Booking контрастира с това на Expedia, другата голяма онлайн агенция в Европа. Между 2013 и 2019 г. тежестта му в продажбите на хотелски легла не спира да нараства: 7,5% през 2013 г., 11,5% през 2015 г., 12,6% през 2017 г., докато достигне историческия си максимум през 2019 г. с 16,3%. Пандемията върна тази цифра до 12,5%. Докладът го оправдава със силната концентрация на бизнеса в луксозния и бизнес туризма, най-засегнатите от коронавируса.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ