Ключов доставчик на Starbucks в Швейцария вкуси горчивата реколта от митата на Тръмп

Швейцарският производител на кафе машини Thermoplan беше малка семейна фирма, докато не се възползва от вълната на глобализацията в края на 90-те години на миналия век, за да се превърне в ключов доставчик за Starbucks и да създаде над 500 работни места в езерно село край Алпите.
Бъдещето на тези работни места е поставено под въпрос, откакто президентът на САЩ Доналд Тръмп на 7 август наложи 39% мита на Швейцария поради търговския ѝ излишък със САЩ.
Главният изпълнителен директор на Thermoplan Адриан Щайнер изчислява, че 39% мито и отделните американски мита върху индустриалните метали струват на компанията във Вегис, на живописния бряг на езерото Люцерн, около 200 000 швейцарски франка (250 000 долара) всяка седмица, предава Ройтерс.
„Кървим. Очевидно това е губещ бизнес за нас. Нямаме маржовете, които да компенсират това“, каза той.
Thermoplan вече предприема стъпки, за да даде възможност за производство в Германия, за да може да изнася при по-ниски тарифи на Европейския съюз, и обмисля преместване на работни места в САЩ, за да засили бизнеса си там.
Starbucks заяви, че има дълга история на успешно справяне с глобалните промени и работи в тясно сътрудничество с доставчиците, за да помогне за минимизиране на евентуалното въздействие върху бизнеса си. След като Тръмп за първи път представи своите глобални тарифни планове на 2 април, Thermoplan заяви, че и Starbucks са се споразумели да си разделят допълнителните разходи.
Швейцарската компания, чиито други клиенти включват McDonald's и Nestle, е един от около 2000 швейцарски производители на машини, които са си изградили ниши като специализирани износители въпреки високите разходи за труд и постоянното поскъпване на швейцарския франк.
Официални данни показват, че около един на всеки седем долара, спечелени от износ на швейцарски производители на машини, е зависим от САЩ.
Но ако тарифите на Швейцария останат на 39%, а тези за ЕС на 15%, около четири пети от американския износ от швейцарския сектор на машиностроенето и електротехниката - на стойност около 10 милиарда франка миналата година - ще изчезнат, каза Жан-Филип Кол, заместник-ръководител на индустриалната асоциация Swissmem.
Тарифният натиск може да премести бизнеса към ЕС, при условие че фирмите отговарят на изискванията на САЩ, за да се квалифицират като базирани в ЕС, каза Кол. Проучване на Swissmem показа, че близо една трета обмислят това.
Работните места вече намаляват.
Около 3000 души в сектора са преместени между първото и второто тримесечие, каза Кол. В най-лошия случай това може да стане 30 000 до края на 2026 г., добави той.
„Произведено в Швейцария“
Във Вегис има недоверие, че Thermoplan сега е под заплаха от Съединените щати.
„САЩ е наистина вълнуваща страна, било то за бизнес или географски. Но в момента съм дълбоко разочарован. Как е възможно една голяма страна да зависи от един-единствен глас?“, каза Марсел Валдис, финансов ръководител на общинския съвет.
С опитите на Швейцария да договори по-ниски мита, евентуални още тарифи и все още висящи съдебни спорове в САЩ, перспективите за швейцарските фирми са несигурни.
След априлския ход на Тръмп, Щайнер незабавно инструктира Thermoplan да проучи възможностите за производство в Германия.
Наричайки тарифите „безумно несправедливи“, Щайнер каза, че идеята за преместване на работни места е в противоречие с печата за качество „Произведено в Швейцария“ на Thermoplan.
Цялото производство на Thermoplan в момента е във Вегис, а 82% от компонентите идват от Швейцария. Цялото производство на Thermoplan се продава за износ, а Starbucks представлява 32% от продажбите ѝ, около две пети от които са в САЩ.
Щайнер иска Thermoplan да може да започне производство в Германия още през януари.
Но преди това фирмата е поискала разяснение от американските митници, че стоките ще се квалифицират като произведени в ЕС.
Компанията се надява да получи отговор до месец, но Щайнер се притеснява, че заобиколното решение няма да задоволи американските власти. „Защото, честно казано, разбирам, че трябва да отидем в Америка. Целта на Тръмп е ясна“, каза той.
Макар да признава, че подобен ход в крайна сметка може да е от полза за Thermoplan, Щайнер каза, че може да ѝ липсва силата да изкорени веригите си за доставки към САЩ и може да не намери достатъчно квалифицирани работници там.
Решението ще трябва да бъде взето до една година, а стартирането на производството в САЩ може да отнеме повече от две години, каза той.
И има по-дълбоко безпокойство.
„Ако Тръмп получи това, което иска, с политиката си на власт, има голяма опасност други страни да направят същото. Тогава ще имаме Китай на първо място. Индия на първо място. Русия на първо място“, каза той.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.