Бизнес БРОЙ /// Мениджър 04/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Европа не е подготвена, а Югът е най-застрашен
Действията за адаптация трябва да се ускорят, защото рисковете нарастват прекалено бързо
Европа не е подготвена, а Югът е най-застрашен
Действията за адаптация трябва да се ускорят, защото рисковете нарастват прекалено бързо
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Европейската агенция по околна среда (ЕЕА) публикува първата по рода си Оценка на риска от климата в Европа. Задълбоченият доклад показва, че ЕС не е подготвен за щетите, които вече нанася екстремното време, и изостава с прилагането на практически политики за климатична адаптация, което може да има огромни последствия. Докладът се появява точно преди формирането на следващия Европейски парламент и неговите приоритети.
Сп. „Мениджър“ разговаря с един от авторите на оценката, д-р Джули Беркманс
Д-р Беркманс, какви са най-неотложните опасности от климата, пред които е изправена Европа?
В Оценката на риска от климата в Европа установихме 36 различни климатични опасности пред ЕС. Всяка от тях е важна, но има 8, които са най-неотложни. Това са: производството на храни в Южна Европа, което е особено застрашено, рисковете за морските и крайбрежните екосистеми, опасностите за здравето от горещи вълни, заплахите, произтичащи от горски пожари за обществото и екосистемите, рисковете от наводнения във вътрешността на страните и опасността европейският механизъм за солидарност да не може се справи с увеличаващите се бедствия. Те вече засягат всеки аспект от живота ни. Само в последните 3 години икономическите щети от екстремното време в Европа донесоха 50 млрд. евро загуби на година.
Ще бъдат ли засегнати някои региони или общности по-сериозно?
Рисковете са анализирани въз основа на климатичните опасности (например повишената честота на горещите вълни), но също така се вземат предвид предразположението и уязвимостта на групи от населението, икономическите сектори и регионите към тези климатични опасности. Няколко региона се оказват по-засегнати от други, защото са податливи на множество климатични рискове: това са Южна Европа, ниско разположените крайбрежни региони (в източната част на България също има такъв), както и най-откъснатите географски райони на ЕС.
Различни социално-икономически фактори също са взети предвид при определяне на сериозността на риска и следователно на спешността за действие. Заключихме, че застаряващото население и хората, живеещи в бедност в зони с висока безработица, са много по-застрашени от климатичните промени. Това важи най-вече за гъсто населените градски зони, които са много податливи на горещи вълни и особено ако са в комбинация с лоши жилищни условия. Затова е важно да се наблегне на изграждане на „зелена“ и „синя“ инфраструктура (повече зелени площи и изкуствени градски водни басейни, включително фонтани, бел. ред.), за да се справят жителите по-добре с увеличаващите се температури.
Готови ли са правителствата и обществата в Европа да посрещнат тези предизвикателства и да се адаптират към тях?
Оценката на подготовката за адресиране на 32 от тези 36 рискови фактора е „средна“ по нашата класификация. Това означава, че политиките на ЕС предвиждат тези опасности, но не са достатъчно конкретни, за да гарантират устойчивост. Пример е критичната инфраструктура – например енергийната. Изграждането ѝ често не се извършва, вземайки предвид очакванията за промяната в климата, а се базира само на исторически данни. За да сме устойчиви, трябва и прогнозите за бъдещето да станат част от планирането.
Всички страни в ЕС имат стратегии и планове за адаптация към климата. Подготвеността на правителствата и обществата обаче все още е ниска, тъй като прилагането на тези политики на практика изостава значително. А то изостава, защото нарастването на рисковете се случва прекалено бързо.
Тоест ние сме в неизбежна ситуация и изборът ни е между неприятно и катастрофално бъдеще. Колко лошо може да стане всъщност?
Важно е действията за адаптиране към климатичните промени да се засилят в Европа и да вървят ръка за ръка с тези за смекчаването им. Последните (като например намаляването на емисиите от парникови газове) могат да поддържат общите климатични рискове управляеми. В нашия доклад сме оценили два различни бъдещи сценария – съответно на по-ограничено и по-сериозно затопляне. Повечето климатични рискове, оценени в доклада, показват по-тежки последствия при сценария с по-високо покачване на температурите.
В краткосрочен план единствената стратегия за намаляване на климатичните рискове е адаптацията. Установихме, че действията, които трябва да предприемем в краткосрочен план за адаптация, са едни и същи, независимо от дългосрочния сценарий.
Какви действия трябва да предприемем?
Докладът идентифицира основните рискове за Европа и предоставя анализ на политиките на ЕС, които влияят на всеки от тях. Стигнахме до заключението, че за много от тези рискове има политики и стратегии, но те са прекалено неопределени, недостатъчно специфични. Липсват ясни цели, а действията са неясно дефинирани и липсват конкретни предложения.
Пример е Общата селскостопанска политика на ЕС (ОСП). Изменението на климата оказва ключово влияние върху производството на храни и ОСП би трябвало да цели да направи земеделието по-устойчиво на климатичните промени. Политиката обаче не адресира тези опасности – например да подкрепя фермери, които селектират по-устойчиви култури. Доклад на ЕК показва, че по-малко от 2% от разходите за ОСП са разпределени за инструменти за управление на риска.
Какво биха могли да направят местните лидери в момента? Дали да изискваме общи действия на европейско ниво, или да се опитваме по-бързо да въвеждаме локални решения?
Нямам точен отговор на този въпрос. Видяхме бурята „Даниел“, която засегна Гърция, Турция и България през 2023 г. Не можем да избегнем климатичните промени, можем да се опитаме да ги смекчим и да се адаптираме. За тази цел първо трябва да работим по определянето на слабите места и за подобряването им, така че хората и екосистемите да са по-устойчиви. Системният характер на рисковете може да доведе до комбинирани въздействия и верижни ефекти. Това означава, че най-ефективните политически решения за управление на климатичния риск могат да бъдат извън областта, която е най-силно засегната от него. Такъв е например случаят с общественото здраве, където контролът за намаляване на свързаните с климата здравни рискове е извън класическите здравни политики. Недостигът на вода пък може да причини щети едновременно на земеделието, туризма, енергетиката. Затова едно от най-важните послания е, че има нужда от интегриран, холистичен поход, който да проследява ефектите от политиките през различните сектори и институции.
Д-р Джули Беркманс е експерт по климатична адаптация в Европейската агенция по околна среда и един от авторите на първата по рода си Оценка на риска от климата за Европа, публикувана през март 2024 г. Преди това тя е работила в Кралския метеорологичен институт на Белгия и в Copernicus Climate Change на ЕС.
|
Ключови думи
Европа
климатични рискове
опазване на околната среда
климатични промени
заплахи
Зелена сделка