Бизнес БРОЙ /// Мениджър 09/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Изгубени в превода
Събитийната инфраструктура в България
Изгубени в превода
Събитийната инфраструктура в България
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Борислав Велков има дългогодишен опит в областта на маркетинга, рекламата, събитийната дейност и управлението на мащабни инфраструктури. През годините активно се занимава с развитието на развлекателна и спортна инфраструктура в страната. Участва е в управлението на “Арена Армеец”, "Арена Русе", и с консултанска помощ в"Арена Бургас", "Арена Колодрум" - Пловдив, консултира проекти на Софийската филхармония. Специализирал е в EVMI в университета в Гринуич стратегическо и оперативно управление на зали, стадиони и събития. От 2017 до 2022 г. е председател на Съвета на директорите на НДК и под негово ръководство преминава подготовката, организацията и провеждането на Българското председателство на Съвета на ЕС.
Всички знаем, че назад във времето София три пъти губи кандидатура за зимни олимпийски игри (1992, 1994 и 2014 г.). Неотдавна се заговори за балканска кандидатура за домакинство на Световното първенство по футбол през 2030 г. (България, Гърция, Румъния и Сърбия). Всеизвестен факт е, че големите звезди на музикалния шоу бизнес (с някои изключения, потвърждаващи правилото) заобикалят София в локациите на турнетата си, а голям международен форум или конгрес се случва у нас само в контекста на политически събития, и то през десетилетия (Председателството на Съвета на ЕС през 2018 г., форуми на НАТО, ОССЕ, ЮНЕСКО и др.)
Причините за това бледо присъствие на България в календара на световната културна, спортна и събитийна дейност са комплексни, но в основата му стоят видими проблеми със създаването, разработването и управлението на модерна инфраструктура.
Визия и стратегия на държавата, инвестиции в съоръжения, развитие на публики – нито един от тези компоненти не е налице, нито се полагат целенасочени усилия в тези посоки. Те прекъсват преди повече от 40 години и не се възобновяват никога повече. Извинението е, че са били политически и пропагандни проекти, но модерната алтернатива така и не се появява до ден днешен.
Какво се случи от тогава до сега?
През този период има малки проблясъци при изграждането на зали и стадиони, но повечето са политически обещания за инкасиране на дивиденти. Затова и тези малки постижения биват „разказвани“ в публичното пространство като „голям успех“ – просто защото толкова дълго сме чакали и толкова последователно сме се отдалечавали от съвременното развитие на развлекателните индустрии, че се налага сега да се самозалъгваме, като си създаваме малки местни стандарти, които не отговарят на нищо, което е прието за актуално по света. В категорията „проблясъци“ визирам новия стадион в Пловдив и този, който е в процес на строителство, зала „Колодрума“, както и тези в Бургас и Русе, събитийния център „Джон Атанасов“, София Тех Парк и т.н.
Разбира се, все нови съоръжения, но като консултант и мениджър на някои от тях и като организатор на мащабни събития добре познавам компромисите им, както и стотиците оправдания (главно финансови), с които се стига до финалната им реализация. Най-жалкото в тази нерадостна картина е, че тези съоръжения обикновено падат жертва на некомпетентност, на липса в мащаба на мисленето и на ограничен финансов ресурс. Те не се създават със съзнанието, че ще се ползват от поколения напред, и то в условия на свръхдинамика в развлекателната индустрия, обусловена от развитието на новите технологии, а вече и с масираното навлизане на изкуствен интелект.
От мегасъоръженията ни (почти) единственото, което може да се нарече напълно функционално, адаптивно и пригодно за новите реалности, замислено и построено с визия, размах и капацитет, е НДК (дори това да не се харесва на мнозина). Дворецът е наистина грандиозен, функционален и полезен за града и страната, но противоречив от политическа гледна точка. Той страда от основен обществен дефицит. Никой у нас не успява да преведе и свърже в едно минало, настояще и бъдеще – много важен разказ, който е задължителен за мегаинфраструктурите с публично предназначение, които се строят с мисъл за вечност, както са го правили в Древен Рим, да речем. Красноречив световен пример в това отношение е една „Арена ди Верона“ – амфитеатър на хиляди години, който изпълнява ролята си и до днес. И сравнението – в единствения ни запазен античен амфитеатър, този в Пловдив, редовно падат концерти заради един летен дъжд например, защото това рискува не само скъпата техника, но понякога и живота на изпълнителите на сцената.
Къде се къса веригата?
Повечето нови съоръжения в България са проектирани на основата на морално остарели проекти, без необходимите проучвания и анализи за нуждите на съответните развлекателни индустрии и на съвременните публики, както и спецификите на локацията.
Развлекателната индустрия, в това число и спортът, са свръхдинамични, затова и в изграждането и обновяването на съоръженията постоянно се прилагат иновации и процеси от най-високо ниво. Когато подходът обаче е чисто политически, а в обществената поръчка по изграждането е записано „най-ниска цена“, няма как да очакваме нищо впечатляващо. Съвсем отделна тема е строителството, което винаги е разочароващо като краен резултат, а начинът, по-който се възлага, генерира и други обществени негативи, като корупция и скандали. Как да създаваме позитивен обществен имидж на едно средище (каквото по същество тези съоръжения са), когато то започва своето съществуване, натоварено с негативна енергия? Още в зародиш то престава да изпълнява обществените си цели – да обединява, да съзидава и да възпитава.
Наследството
За съоръженията от близкото минало, като НДК например, проблемите са от различно естество – как да бъдат адаптирани, реконструирани и осъвременени така, че да продължат да изпълняват мисията си. Определящ фактор в това отношение са управлението и собствеността – разбирайте мотивацията.
Мегаинфраструктурите у нас без изключения са държавна или общинска собственост и се управляват чрез подопечни търговски дружества, които нито имат съответната структура и компетенции да ги управляват модерно, нито разполагат с подготвени екипи и експертен потенциал, който да посрещне новите предизвикателства. Става дума за нереформирани с десетки години дружества, чиято дейност се състои основно в това да стопанисват, но не и да развиват. Преди години, работейки по проект на МС, имах възможност да анализирам показателите на няколко мултифункционални обекта, принадлежащи на държавни дружества. Всичките имаха еднакви бизнес планове, почти прилични маркетингови стратегии, а финансовите резултати при всички бяха с печалба около нулата. Добра стъкмистика, но кому е нужно това, си мислех. На обществото – твърдо не! На собственика на капитала?
Сериозни стратегии за развитие, бизнес планове за управление и иновации не съществуват. Няма и управленска воля, която да води до промяна. Още по-трагичното е, че няма осъзнаване колко закъсняла и поради това гигантска трябва да е тази промяна, която вече ще трябва да е нещо като скок във времето.
Проблеми и решения
Инвестициите в съоръжения през последните 15 години в България са около 500 млн. лева. Да приемем, че за нашите икономически стандарти са съизмерими, но сравнено с дори една Унгария са пренебрежимо малко. Там са инвестирани 3,5 млрд. евро за две години, но забележете – става дума за инвестиции, които имат преди всичко обществена цел – да развиват спорта и културата на световно ниво (абстрахираме се от политическата конюнктура към момента). Само новият им централен стадион „Пушкаш Арена“ струваше 600 млн. евро и бе построен на мястото на стария стадион „Ференц Пушкаш“, който бе сринат до основи. А сега си представете, че решим да сринем Националния стадион „В. Левски“ и да построим нов, модерен стадион в края на града (както е редно с цел облекчаване на трафика и по-добра логистика). Не ми се мисли дали в настоящата ситуация има български политик, който ще се осмели да вземе и да отстои до край такова решение.
Тук идва и друг съществен въпрос – докога футболни треньори ще бъдат експерти по стадиони, диригентите ще са преди инженерите като експерти по музикални зали, а актьори ще имат претенциите да обновяват театрални зали? Не омаловажавам ни най-малко ролята им в тези процеси, но изграждането и управлението на съоръженията е част от цялостния мениджърски процес, който следва да се отдели от творческия и/или спортния. Съвсем друг е въпросът, че за последните 10 години, в които работя активно в сектора, не виждам наплив от колеги – българи, – които да полагат същите усилия в сферата на стратегическото и оперативното управление на зали, стадиони и събития. На международните форуми и в специализираните университетски програми срещам колеги – поляци, словенци, унгарци, но не и българи. Мнозина от тях вече управляват модерни съоръжения в своите държави, а за България въпросът с качеството на експертизата изобщо не е в дневния ред.
Затова и никак не е чудно, че някои от страните от бившия социалистически лагер, които по презумпция се приемаха като по-изостанали в тази сфера, вече бяха домакини на световни спортни и културни форуми и събития. И използваха успешно тези обстоятелства, за да реформират стратегиите и системите си, за да се приравнят към най-съвременните световни тенденции.
На този фон България премина през най-мащабното и значимо обществено и политическо събитие, което само по себе си е едно сложно конгресно събитие. Българското председателство на Съвета на ЕС се проведе в НДК – съоръжение на 40 години. С много усилия, сътресения, скандали, „закърпване“ на положението успяхме да се представим достойно. Не се изложихме пред чужденците! Но с какво това промени визията ни за този сегмент? С какво ни надгради или замисли накъде отиваме, когато говорим за инфраструктура на културата, спорта и конгресите в България? Какъв анализ направихме от всичко това? Никакъв. Продължават да ни подминават най-големите и значими събития и форуми, защото няма какво да предложим – като международен лобизъм, бранд дестинация, като инфраструктура, като финансова логика, като експертен потенциал, като цялостно изживяване и като добавена стойност.
А големият губещ от всичко това е българското общество и българската икономика.
И докато настояваме вече крайно нетърпеливо за категорична воля от страна на държавата, остава надеждата, че частни капитали ще положат основата на така нужната промяна в този сектор, за да не изчезне България съвсем от световната карта на политическия и бизнес форум и на развлекателните бизнес, култура и спорт.
|
Ключови думи
събитиен мениджмънт
събития
организация
управление