Бизнес БРОЙ /// Мениджър 03/2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Къде ми е офисът?
Най-доброто работно място е това, което ни прави максимално ефективни
Къде ми е офисът?
Най-доброто работно място е това, което ни прави максимално ефективни
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Когато служителите на една компания, сектор или дори по-голямата част от бизнеса в дадена страна получат някаква допълнителна привилегия и свикнат с нея, пътят обратно е не просто труден, а почти невъзможен. Пиша тази статия на 13 март – интересна дата в българската стопанска история. На нея през 1973 г. е обнародвано едно от ключовите постановления, с което в страната ни на практика се въвежда 5-дневната работна седмица. Процесът на въвеждане на реформата приключва през 1974 г. Кой още си спомня, че само допреди 40 години е било нормално да се работи и в събота?
Човекът естествено се стреми към по-добър и балансиран живот, с по-голяма ефективност, с повече свободно лично време. Достиженията в тази посока са плод не само на еволюцията, но и на движението за равноправие, на технологичния прогрес. Затова, когато преди 4 години по стечение на обстоятелствата повечето работещи започнаха да навлизат ефективно в дистанционната работа, изглеждаше, че точно това ще е новото нормално. Или поне ще остане трайно възможността за избор между класическия офис и това да работим отдалечено, ако ни се налага – т.нар. „хибриден модел“.
Американско преосмисляне?
На американския пазар обаче, който често диктува тенденциите в останалите държави от развития свят с пазарна икономика, в последно време започват да се появяват примери за знакови компании, които преосмислят дистанционния модел на опериране. Тези, които изискват напълно връщане в офиса, все още са изключения. Такъв пример е изпадналият в сериозна репутационна криза Boeing, който със сигурност има нужда от спешно оздравяване на вътрешните си отношения. Но има и други примери, които се тълкуват от експертите не толкова като отказване от хибридния модел, а по-скоро като желание за по-добър контрол върху работното време. Декемврийско проучване на Resume Builder сред 800 бизнес лидери установи, че 8 от 10 компании ще проследяват присъствието на служителите в офиса през 2024 г. Нещо повече, цели 95% от компаниите заявяват, че служителите ще понесат последствия, ако не се съобразят, което означава, че техните работни места, бонуси и заплатите им могат да бъдат изложени на риск. От IBM например вече казаха на определени мениджъри, че трябва да бъдат готови да работят в офиса 3 дни в седмицата, както и да се явяват на срещи на място или при клиенти в сравнително кратък срок. Ако не го направят до август – трябва да напуснат. Примери има и от Google, JP Morgan Chase, както и от много по-малки компании.
От една страна, притесненията са, че твърде продължителните периоди без срещи на живо влияят на ефективността, а от друга, на ангажираността. Но има и друг пласт, строго американски. Особено в IT сектора в САЩ тече процес на масово преструктуриране на раздутите покрай пандемията щатове. Spotify например съкратиха 25% от глобалния си персонал миналата година. Връщането в офиса се използва като метод за лесна селекция или лост за влияние върху служителите. Първо се съкращават тези, които са изцяло дистанционно или пък се подписват анекси с тях, които орязват придобивките им или ограничават възможностите за растеж в йерархията и/или заплащането.
Предпочитанията в България
Част от политиките на запад се възприемат от някои от представителствата на международни корпорации в страната, но често те се локализират или се ползват само по усмотрение на местния мениджмънт, посочва Светлозар Петров от JobTiger.
Една голяма разлика с американския пазар на труда, където има излишък от специалисти, е, че в България все още се намираме в т.нар. „пазар на кандидата“. Поради недостиг на достатъчно добри експерти в различни области потенциалните и вече наетите служители все още диктуват условията в някои от най-апетитните и печеливши сектори. Макар ситуацията да се е променила в последните месеци, тя все още предполага предимство на наетите, посочва Петров: „Цялата стагнация не е довела до голямо освобождаване. Дори когато се налага такова, то е много ограничено, защото става въпрос за подготвени хора, чието ново наемане и обучение би коствало скъпо“.
От една страна, експертът отчита, че броят на обявите в секторите, в които дистанционна работа е удачно решение, е „намалял чувствително“ и „има усещане в кандидатите, че не трябва да прекаляват с изискванията си“. От друга, той признава, че работата от разстояние е нещо търсено от кандидатите, дори и да не е от всички, а бизнесът, за да се подсигури с кадри, понякога се съгласява с тези условия.
Повечето представители на най-актуалните сектори в България (и където естеството на работа го прави физически възможно) продължават да предлагат някакъв хибриден модел на работа. Те обаче се различават значително в политиките си в зависимост от бизнес сектора и компанията, дори от проекта, по който се работи, признава Полина Декова от Akkodis Bulgaria. Компанията е един от големите работодатели в страната, които предлагат изцяло хибридна работа с преобладаващо дистанционен елемент. Това им дава „голяма свобода“ при наемане на хората, като могат да избират и от таланти в градове, в които не присъстват физически с офис, или дори от чужбина. Много от тези, които имат възможност обаче, не работят изцяло дистанционно, а присъстват например ден в седмицата или няколко дни в месеца на място. Обикновено изборът на ден е в ръцете на самия служител. Целта на това упражнение е да се задържат сплотеността и ангажираността на екипа.
Предимства и трудности
„В някои случаи свободата прави хората много по-продуктивни, и то по-скоро психологическата свобода. Това работи чудесно за нас“, посочва Декова. Тя отчита рязко намаляване на „прегарянето“ сред служителите в последните години, както и по-висока ефективност от прекараното време от дистанция: „Виждаме, че за едно и също време хората вършат повече работа“.
Неудобствата се изразяват основно в трудностите в изграждане на екипи, както и проблеми с мотивацията и ангажираността. Светлозар Петров посочва, че се е сблъсквал със ситуации, в които работещият така и не успява да опознае колегите си, сменя работата и „единственото нещо, което се променя за него, е марката на лаптопа, от който работи вкъщи, и името на фирмата, която му превежда заплатата в извлечението по сметката“.
Изграждането на екипен дух често е това, което задържа някои важни служители в компаниите по-дълго, напомня HR експертът. Това е и причината компаниите да влагат инвестиции и усилия в изграждането му. Когато не си постоянно с колегите си, има риск от загуба на емоционалната обвързаност, признава и Декова. Тя вижда смисъл и ефект в редките дни в офиса, дори и те понякога да са по-неефективни по отношение на оперативната дейност заради засиленото общуване с колегите. Компанията, която тя представлява, осъзнава този поет риск и смята, че той не влияе негативно на крайната обща продуктивност. Срещи на живо при тях се прилагат и когато има нов проект или нов клиент, така че да се адресира създаването на екипи.
Опцията за дистанционни дни има съвсем простички практически ползи в ежедневието за служителите – например изчакването на майстор или инкасатор вкъщи, – вече не е нужно да си изгубиш цял ден отпуск заради 5-минутен ангажимент.
Това обаче създава проблем на компаниите. „Действително голяма част от работодателите вече имат проблем с натрупването на платената отпуска при дистанционно работещите“, обяснява Петров. Административното напрежение, което се поражда от това в комбинация с другите тежести от икономическата ситуация, може да доведе до преосмисляне на цялостната стратегия на компанията. Полина Декова също забелязва ситуацията с натрупването на отпуск, но тя чете в нея и позитиви – че служителите успяват да разпределят по-добре времето си между работните и личните задължения, когато работят от къщи.
„За всеки влак си има пътници“
Светлозар Петров е съгласен, че влиянието върху ефективността при работата от разстояние зависи от личните качества и особености на служителите. Така може да се окаже, че специалист от един отдел се справя доста по-добре от разстояние, докато негов колега не се чувства толкова добре. Трети пък дори съзнателно успява да се скрие от задълженията си. „Такива хора обаче винаги е имало и ще има. Те и в офиса биха направили същото“, напомня той.
Няма универсално решение и по отношение на подбора. Изпълнителният директор на JobTiger посочва, че работодател, който предлага по-голямо разнообразие от начини на работа (в офис, хибридно или дистанционно), на теория може да има предимство на пазара при наемане.
На подобно мнение е и Декова. Тя разказва, че има компании в същия сектор и с подобен размер на тяхната дейност, които подхождат по друг начин, включително и с връщане в голяма степен към работа в офис. Тя смята, че тези вариации помагат на Akkodis в привличането на нови служители, които напускат подобни работодатели, защото не могат да се пренастроят отново към класическия начин на работа. В случая не става въпрос само за предпочитания и вече проникнали надълбоко навици. Тя дава пример с всички, които са се преместили извън града, възползвайки се от опцията за работа от разстояние. Те избират простора на крайградските зони вместо старите си апартаменти. За тях крачката назад е скъпо житейско решение, затова много избират да се разделят дори с дългогодишен работодател.
Светлозар Петров разказва, че съществуват примери и за обратното – компании, които твърдо посочват, че не предлагат дистанционни опции, също привличат определен тип специалисти. „Сблъсквал съм се в практиката си със служител, който заплашва с напускане, ако бъде пратен да работи от разстояние“, добавя той. „За всеки влак си има пътници. Важно е условията да бъдат поставени ясно още отначало. Нуждаем се от по-гъвкава регулация, която да остави възможност на работодателите да решават кое работи най-добре за техния модел“, обяснява Петров.
Законодателство далеч от практиката
Проблемът със законодателството в областта е видим. Действащото такова предлага договори, които също са усложнени и скъпи за администрацията, коментира за „Мениджър“ специалист по трудово право. Последните промени в Кодекса на труда никак не се харесват на немалко работодатели и работещи. „Чрез тях хората и компаниите са принудени да изберат едно-единствено работно място, без да се отчита, че свободата да работиш отвсякъде е действително в това да работиш отвсякъде“, казва специалистът. „Докато законът действително предвижда да се обособят точен адрес и помещение, в което ще се извършва дейността, де факто приравнява дистанционната работа към работата в офис. Смятаме, че в този вид законът ще бъде проблемен“, допълва Светлозар Петров.
Много експерти в България и в чужбина са на мнение, че гъвкавостта на работната среда е определяща за сегашната ситуация. Всеки отделен бизнес би трябвало да вземе решение, което да отговаря на собствените му нужди и външната среда, в която оперира. Колкото до ефективността на служителите, следващата граница е не в изместването на стандарта за това къде ще работим, а в това кога ще работим. Дори в САЩ повечето от указанията посочват дни в офиса, но не и брой часове, които трябва да прекараме в него. Така вече има служители, които работят от къщи сутрин, а идват само следобед на работа, за т.нар. coffee badging или просто за да избегнат задръстванията. В крайна сметка всичко се свежда до два важни детайла – ефективността на компанията и качеството на живот на служителите. Посоката ще продължи да е тази в търсене на правилния баланс между тях.
|
Ключови думи
дистанционна работа
хибриден модел на работа
офис
завръщане в офиса
мениджъри
служители
компании
бизнес