Бизнес
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Колкото повече, толкова повече
Възходът на ритейл парковете
Колкото повече, толкова повече
Възходът на ритейл парковете
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Обмисляте участие в нова търговска площ, но се чудите дали не е късно да „влезете“ с такъв залог? Ако питате потребителите – никога, но трябва да предложите нещо ново, добре обмислено и голямо, защото те изповядват само една максима: „Колкото повече, толкова повече!“
И все пак, дали не са много и идва ли краят им? Съмненията, че онлайн търговията и повикът към „бавен“ екосъобразен живот ще убият моловете и търговските центрове на открито, говорят само за едно – непознаване добре на човешката природа. Пасажи с вернисажи и сладкарници, фермерски пазари с фестивален характер до мегамолове с огромни по площ водни и атракционни паркове – от зората на градската цивилизация хората искат само едно – да са заедно, да потребяват, да бъдат щастливи и… да реализират икономии от мащаба.
Въпреки, но и благодарение на шоковете (според доклад на CBRE Group Inc. затварянето през 2020 г. е донесло на търговски центрове в Европа и на част от тези в САЩ загуби на приходи от 20 до 30%) интересът на инвеститорите към ритейл парковете продължава да расте в световен мащаб. Ковид-19, войната, несигурността и инфлацията предефинират не само бизнес моделите, но също инвестиционния апетит и възприятията към шопинг културата.
България бърза да навакса
По данни на Cushman&Wakefield Forton през 2022 г. у нас са открити над 100 хил. кв.м нови търговски площи в ритейл паркове, което е близо три пъти над площите, отворили през 2021 г., а очакванията са в рамките на следващите две години обемът на този пазар да се увеличи с над 50%. Консултантската компания отбелязва също засилен интерес от нови брандове (предимно дискнаунт вериги и в среден ценови сегмент), както и експанзия на съществуващите, особено на FMCG сектора.
One Stop Shopping концепцията ентусиазира различен тип инвеститори, а превръщането на пространствата на хипермаркетите в търговски центрове от открит тип е само първата стъпка. Стартиралият току-що строеж на нов ритейл парк в Пловдив върху рекордните 42 декара планира да има освен познатите магазини, детски център и ресторант, също нощен клуб, казино и фитнес. Всъщност това все още е скромна инвестиционна, предприемаческа и архитектурна амбиция…
Последните тенденции
Виртуални турове, умни и мигновени предложения на база търсене или анализ на поведението – ако с появата на интернет и електронната търговия търговските центрове се превърнаха в дестинация за забавление и преживяване, то инструментите за привличане на посетители днес ни отвеждат в нов свят и той съвсем не е само технологичен. И откритите, и закритите търговски центрове стават все по-зелени, със собствено захранване, с ботанически градини, изкуствени езера, мини голф игрища, дори катедрален комплекс (SM Megamall в Манила, Филипините). А ритейл парковете наваксват с модерност и иновативност, така че да бъдат конкурентни на онлайн търговията и на „затворения“ мол.
Ритейл паркът на Amazon The Spheres в Сиатъл, САЩ. Сферите имитират естествен животински хабитат. В тях се отглеждат над 400 вида растения, които създават усещане за зелен оазис в средата на града.
Рисковете
Едно от най-големите предимства на ритейл парковете е, че те могат успешно да привличат големи вериги за модерна търговия, като същевременно предлагат нечувани атракции.
The American Dream в Ню Джърси, САЩ, притежава парк за забавление, ски и сноуборд писта, воден парк, луксозни магазини и ресторанти.
Най-очевидният риск за тях обаче остава липсата на интерес. Някои от американските мегапаркове познават добре тази опасност, например огромният The American Dream в Ню Джърси, един от най-големите развлекателни и ритейл комплекси в света с обща площ от над 270 хил. кв.м не може да изплува от дългове и финансови проблеми.
Дори когато ритейл парковете са значително по-скромни като размер и без излишества като атракциони на хиляди декари, те отново не могат да разчитат единствено на своето основно конкурентно предимство в сравнение с традиционните молове, а именно ниските разходи за експлоатация. При липса на клиенти те не са никаква гаранция за рентабилност. Разбират го инвеститорите, които се сблъскват челно, неподготвени за конкуренцията. Пренебрежението към икономическите и финансовите рискове, както и към възможните промени в поведението на потребителите, също се заплащат скъпо. В този смисъл средствата за маркетинг и реклама не са достатъчни, необходима е трезва оценка за наситеността с подобни услуги в населеното място и/или способността за намиране на „собствено“ място сред вече утвърдените търговски зони. Често единственият път за това е да се предложи нещо ново, вълнуващо и иновативно.
West Edmonton Mall в Алберта, Канада
Посетители и печалби в някои от световноизвестните търговски центрове през 2021 г.:
Dubai Mall, Обединените арабски емирства – с над 84 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 5 млрд. долара
Westfield London, Великобритания – с над 30 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 2 млрд. долара
Mall of America, САЩ – с над 40 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 1 млрд. долара
Tysons Corner Center, САЩ – с над 25 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 1 млрд. долара
Forum Istanbul, Турция – с над 50 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 800 млн. долара
|
Ключови думи
ритейл паркове
търговия
тенденции