Бизнес

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Колкото повече, толкова повече

Възходът на ритейл парковете

Автор:

Елисавета Якимова

Снимки:

Getty Images

Колкото повече, толкова повече

Колкото повече, толкова повече

Възходът на ритейл парковете

Колкото повече, толкова повече
quotes

Обмисляте участие в нова търговска площ, но се чудите дали не е късно да „влезете“ с такъв залог? Ако питате потребителите – никога, но трябва да предложите нещо ново, добре обмислено и голямо, защото те изповядват само една максима: „Колкото повече, толкова повече!“

И все пак, дали не са много и идва ли краят им? Съмненията, че онлайн търговията и повикът към „бавен“ екосъобразен живот ще убият моловете и търговските центрове на открито, говорят само за едно – непознаване добре на човешката природа. Пасажи с вернисажи и сладкарници, фермерски пазари с фестивален характер до мегамолове с огромни по площ водни и атракционни паркове – от зората на градската цивилизация хората искат само едно – да са заедно, да потребяват, да бъдат щастливи и… да реализират икономии от мащаба.

Въпреки, но и благодарение на шоковете (според доклад на CBRE Group Inc. затварянето през 2020 г. е донесло на търговски центрове в Европа и на част от тези в САЩ загуби на приходи от 20 до 30%) интересът на инвеститорите към ритейл парковете продължава да расте в световен мащаб. Ковид-19, войната, несигурността и инфлацията предефинират не само бизнес моделите, но също инвестиционния апетит и възприятията към шопинг културата.

България бърза да навакса

По данни на Cushman&Wakefield Forton през 2022 г. у нас са открити над 100 хил. кв.м нови търговски площи в ритейл паркове, което е близо три пъти над площите, отворили през 2021 г., а очакванията са в рамките на следващите две години обемът на този пазар да се увеличи с над 50%. Консултантската компания отбелязва също засилен интерес от нови брандове (предимно дискнаунт вериги и в среден ценови сегмент), както и експанзия на съществуващите, особено на FMCG сектора.

One Stop Shopping концепцията ентусиазира различен тип инвеститори, а превръщането на пространствата на хипермаркетите в търговски центрове от открит тип е само първата стъпка. Стартиралият току-що строеж на нов ритейл парк в Пловдив върху рекордните 42 декара планира да има освен познатите магазини, детски център и ресторант, също нощен клуб, казино и фитнес. Всъщност това все още е скромна инвестиционна, предприемаческа и архитектурна амбиция…

Последните тенденции

Виртуални турове, умни и мигновени предложения на база търсене или анализ на поведението – ако с появата на интернет и електронната търговия търговските центрове се превърнаха в дестинация за забавление и преживяване, то инструментите за привличане на посетители днес ни отвеждат в нов свят и той съвсем не е само технологичен. И откритите, и закритите търговски центрове стават все по-зелени, със собствено захранване, с ботанически градини, изкуствени езера, мини голф игрища, дори катедрален комплекс (SM Megamall в Манила, Филипините). А ритейл парковете наваксват с модерност и иновативност, така че да бъдат конкурентни на онлайн търговията и на „затворения“ мол.

Ритейл паркът на Amazon The Spheres в Сиатъл, САЩ. Сферите имитират естествен животински хабитат. В тях се отглеждат над 400 вида растения, които създават усещане за зелен оазис в средата на града. 

Рисковете

Едно от най-големите предимства на ритейл парковете е, че те могат успешно да привличат големи вериги за модерна търговия, като същевременно предлагат нечувани атракции.

The American Dream в Ню Джърси, САЩ, притежава парк за забавление, ски и сноуборд писта, воден парк, луксозни магазини и ресторанти. 

Най-очевидният риск за тях обаче остава липсата на интерес. Някои от американските мегапаркове познават добре тази опасност, например огромният The American Dream в Ню Джърси, един от най-големите развлекателни и ритейл комплекси в света с обща площ от над 270 хил. кв.м не може да изплува от дългове и финансови проблеми.

Дори когато ритейл парковете са значително по-скромни като размер и без излишества като атракциони на хиляди декари, те отново не могат да разчитат единствено на своето основно конкурентно предимство в сравнение с традиционните молове, а именно ниските разходи за експлоатация. При липса на клиенти те не са никаква гаранция за рентабилност. Разбират го инвеститорите, които се сблъскват челно, неподготвени за конкуренцията. Пренебрежението към икономическите и финансовите рискове, както и към възможните промени в поведението на потребителите, също се заплащат скъпо. В този смисъл средствата за маркетинг и реклама не са достатъчни, необходима е трезва оценка за наситеността с подобни услуги в населеното място и/или способността за намиране на „собствено“ място сред вече утвърдените търговски зони. Често единственият път за това е да се предложи нещо ново, вълнуващо и иновативно. 

West Edmonton Mall в Алберта, Канада

Посетители и печалби в някои от световноизвестните търговски центрове през 2021 г.:

Dubai Mall, Обединените арабски емирства – с над 84 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 5 млрд. долара

Westfield London, Великобритания – с над 30 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 2 млрд. долара

Mall of America, САЩ – с над 40 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 1 млрд. долара

Tysons Corner Center, САЩ – с над 25 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 1 млрд. долара

Forum Istanbul, Турция – с над 50 млн. посетители годишно и годишна печалба от около 800 млн. долара