Бизнес БРОЙ /// Мениджър 03/2025
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Синьо-зелено бъдеще
Как един българин превърна водораслите в бизнес
Синьо-зелено бъдеще

Как един българин превърна водораслите в бизнес

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Нашата визия – и моя лична цел – е да успеем да подобрим живота на повече от милиард души чрез потенциала на алгите. Така Ивайло Стоев, основател на „Алгае България“ – първата ферма за производство и култивация на микроводорасли у нас, описва вдъхновението, довело го до този необичаен път през 2013 г.
Иновативната биотехнологична компания е специализирана в култивацията, преработката и разработката на продукти, базирани на микроводорасли. За дейността си тя разчита на високотехнологична фотобиореакторна система, която е сред десетте най-големи в Европа. Устойчивостта е в основата на целия процес, като около 90% от използваната енергия в производството идва от възобновяеми източници.
Защо спирулина?
Стоев споделя, че по образование и специализация е много далеч от микроводораслите. („Т.е. бях“, поправя се той.) Широкият му спектър от интереси и любопитството го запознават с алгите и през периода 2009–2010 г. се развива идеята му да започне бизнес с тях. „Направих доста проучвания. За мене алгите имат голям потенциал за планетата и за цивилизацията ни. Когато първоначално се запознавах с възможностите на микроводораслите, дори не си давах сметка за това“, спомня си той.
„Tрябва да се знае, че микроводораслите са белите дробове на планетата, не Амазония – 70% от кислорода, който дишаме, се отделя от Световния океан и микроводораслите.“
Когато днес търсим устойчиви решения за прехрана, здраве и околна среда, алгите предлагат не просто алтернатива, а нов път към развитие. Спирулината се отличава с изключителния си нутриентен профил, високо съдържание на протеин (60–70%) и мощни антиоксидантни свойства. Микроводораслото е един от малкото естествени източници на пигмента фикоцианин, който има противовъзпалителни и имуностимулиращи ползи. За разлика от много протеини на растителна основа, спирулина съдържа всички основни аминокиселини, което я прави превъзходен избор за балансиране на хранителния режим при вегани и вегетарианци. При свежата спирулина полезният нутриентен състав се приема в цялост в пълната синергия на елементите в живата клетка на микроводораслото.
Първите стъпки
Една година е необходима на Ивайло, за да осигури ресурсите, които са му необходими да направи първите си стъпки в света на микроводораслите. По това време той е инвеститор в соларни паркове, а увереността в новото му начинание го кара да продаде проекта и да инвестира всичко в закупуването на земя и подготовката на необходимата технологична документация.
През 2012 г. Стоев е готов с началните елементи на проекта си и планира да кандидатства за европейско финансиране, за да построи производствената база. През 2014 г. обаче става ясно, че няма да получи такова, че скъпоструващите технологии няма да свършат предназначението си и реално губи цялата си инвестиция до момента.
Въпреки предизвикателствата Ивайло продължава да вярва в идеята си и през 2015 г. решава да се заеме сам с нея – да се самообучи. Същата година започва да изгражда пилотна култивационна система, с която да експериментира. За целта изгражда сам и с помощ от семейството си микро ферма за култивация на спирулина, като в последствие инсталира и първия пилотен биореактор с капцитет 1,2-1,7 хил. л. По това време основният му бизнес е свързан с уебсайт за търговия с облекла. „През половината ден се занимавах с него и поръчките, а в останалата част се занимавах с алги“, разказва Ивайло.
През 2016 г. той вече има продукт на пазара – свежа спирулина. „Китайският пазар предлага много голяма конкуренция в сегмента сушена спирулина, така че нямаше смисъл да се насочвам натам. Бях видял, че продават свеж вариант само на едно място в света. Целта ми беше да имам продукт на пазара, защото, докато го нямаш, не знаеш каква ще е обратната връзка, ще го харесат ли клиентите – няма как да вземаш решения“, разказва Стоев.
Чрез много проби и грешки Ивайло разраства дейността си и така до 2020 г. изгражда голяма производствена база край Стара Загора, където имплементира биореактор с капацитет 20 хил. л.
Не без предизвикателства
„Започнах да произвеждам продукт, който се разваля много бързо, който не е вкусен, не изглежда добре на външен вид и никой не познава. Представете си тези неща. Вероятността за успех в този случай е малка. Разбира се, с времето нещата много еволюираха“, обяснява Стоев.
Признава, че предизвикателствата по пътя са били „безброй“ – от изграждането на технологията и намирането на служители до маркетинга, организацията и продажбите. Финансирането на нишовия бизнес, в крайна сметка, идва от комбинация между европейски фондове, банкови кредити и рисков капитал в партньорство с инвестиционна компания Одасио ЕООД. Днес компанията отдавна е достигнала етапа, в който се самоиздържа, но пред нея стои следващото голямо предизвикателство – осигуряването на средства за бързо разрастване.
„Проблемите нямат край – всеки етап от развитието има своите трудности. Ако няма предизвикателства, вероятно и развитието е спряло.“
И не без предимства
Разбира се, да отглеждаш спирулина в България има и своите предимства. Стоев вижда плюсовете в подкрепата от европейски фондове, по-достъпните суровини и услуги, както и наличието на качествени специалисти. „Бих казал, че въпреки създадената относително високата административна тежест и тромавите процеси, срещам адекватно съдействие и подкрепа в повечето случаи при работата с държавната администрация“, добавя той.
Производителите на свежа спирулина в Европа са едва неколцина, но това не означава липса на конкуренция. „Конкуренцията трябва да се разглежда по-цялостно. Ние не се състезаваме за вниманието на хората към други спирулина продукти, ние целим те да изберат нашите продукти и решения за цялостните им здравословни практики. Ако някой каже за бизнеса си, че няма конкуренция, значи този човек не си познава бизнеса“, споделя Ивайло.
И добавя: „От една страна, ни дава предимство това, че в България не се продава свежа спирулина. От друга, точно затова е много трудно – аз залагам на холистичния подход към здравето и имаме конкуренция в много аспекти. Продуктите ни осигуряват натурална подкрепа на хемоглобина, чревното здраве, имунитета. Във всички тези области конкуренцията далеч надминава производството на спирулина около нас“.
Приложения и пазар
Наблюденията на Стоев показват, че пазарът на свежа спирулина расте устойчиво, движен от нарастващата нужда на хората да компенсират натурално хранителните дефицити, породени от съвременния начин на живот. „Превенцията и подпомагането на здравето с естествени натурални добавки е тренд, който продължава да се засилва“, отбелязва Ивайло.
Отвъд медицината и фармацията, където се изследва и експлоатира потенциалът на спирулината, НАСА и космическите агенции изследват водораслото като устойчив източник на храна за астронавти поради високата му ефективност при производството на кислород.
Спирулината намира приложение и в козметиката, разказва Стоев. Нейните антиоксидантни и антимикробни свойства я правят ценна суровина в производството на продукти за грижа за кожата, за подмладяване и хидратация. Способността на микроводораслото да абсорбира въглероден диоксид пък го прави полезно в екологични приложения като улавяне на въглерод и пречистване на отпадъчни води.
Що се отнася до потребителите на ALPHYCA (брандът на компанията), Стоев посочва, че 75% от тях са жени, а 25% – мъже. Най-често това са хора, които се стремят да водят здравословен начин на живот или търсят натурални решения на конкретни проблеми. Освен в цяла България компанията предлага продуктите си на международния пазар с основен фокус Великобритания. Ивайло обяснява, че работата на външни пазари е трудна, защото свежата спирулина трябва да се достави за 24 часа (максимумът, който могат да си позволят, е 48 часа). „В момента все още таргет дестинациите ни са достижими за 24 часа. Европа, колкото и да е обединен пазар, все пак има известно сегментиране, най-малкото има езикова бариера. Избрахме Великобритания като лесна за комуникация“, обяснява Стоев. Той посочва, че компанията има присъствие и в Германия и Нидерландия, тъй като това са другите пазари, които могат да поемат себестойността на продукта. „Поставил съм си за цел тази година да навлезем и на пазара в Америка – тази стъпка ще е доста фундаментална за нас“, посочва Ивайло.
Предприемачеството като страст
Стоев има богат опит като предприемач. Споделя, че с времето вземането на решения е претърпяло еволюция при него. „Като по-млад и с по-малко познания се заблуждавах, че това, което изглежда примамливо като финансов интерес, е устойчиво. Това не е така. Устойчивото нещо е да се занимаваш с бизнес, който истински кореспондира с теб. Ако не решаваш проблеми и не носиш реална добавена стойност за клиентите си, то съответно и бизнесът, и продуктът, който правиш, нямат добавена стойност“, казва той.
Според него ключовото за всеки предприемач е да е готов да отдели време на това, с което иска да се занимава.
„Проблемът на голяма част от хората е, че искат да забогатеят бързо. Нищо стойностно и устойчиво обаче не става от днес за утре. Водещото трябва да е вътрешна мотивация – търпение – експертиза – решения – пари – това е последователността и формулата. Ако не си склонен да отделиш 10 години за това, което правиш, когато го започваш, по-добре да не го започваш. Нищо не става в срока, който си планирал – всичко обикновено става по-бавно и по-скъпо.“
По отношение на бизнес средата в България Ивайло открива положителни промени, но смята, че се случват бавно. „Производителността на труда и капитала е много, много ниска. Много малко е добрият управленски опит. Вътрешният пазар е малък“, посочва той.
Като основни препятствия пред по-бързото развитие на икономиката предприемачът посочва липсата на ясна визия и стратегия за индустриално развитие по региони и общо за страната. Според него България се нуждае от цялостна държавна доктрина, която да стимулира ключови индустрии с висока добавена стойност. „Без стратегическа посока и дългосрочна визия ще продължим да се движим бавно, докато другите държави въврвят напред с по-бързи темпове“.
За ALPHYCA (Алфика) Стоев си поставя амбициозната цел да се утвърди като водещ бранд на международните пазари и да изгради репутация на глобален лидер в производството на функционални продукти на основата на микроводорасли. Паралелно с това той планира разширяване на производството в България и създаване на нови бази извън страната, за да отговори на нарастващото търсене.
|
Ключови думи
спирулина
водорасли
алги
хемоглобин
здравословен начин на живот