Бизнес БРОЙ /// Мениджър 03/2025

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Синьо-зелено бъдеще

Как един българин превърна водораслите в бизнес

Снимки:

Личен архив

Синьо-зелено бъдеще

Синьо-зелено бъдеще

Как един българин превърна водораслите в бизнес

Синьо-зелено бъдеще
quotes

Нашата визия – и моя лична цел – е да успеем да подобрим живота на повече от милиард души чрез потенциала на алгите. Така Ивайло Стоев, основател на „Алгае България“ – първата ферма за производство и култивация на микроводорасли у нас, описва вдъхновението, довело го до този необичаен път през 2013 г.

Иновативната биотехнологична компания е специализирана в култивацията, преработката и разработката на продукти, базирани на микроводорасли. За дейността си тя разчита на високотехнологична фотобиореакторна система, която е сред десетте най-големи в Европа. Устойчивостта е в основата на целия процес, като около 90% от използваната енергия в производството идва от възобновяеми източници.

Защо спирулина?

Стоев споделя, че по образование и специализация е много далеч от микроводораслите. („Т.е. бях“, поправя се той.) Широкият му спектър от интереси и любопитството го запознават с алгите и през периода 2009–2010 г. се развива идеята му да започне бизнес с тях. „Направих доста проучвания. За мене алгите имат голям потенциал за планетата и за цивилизацията ни. Когато първоначално се запознавах с възможностите на микроводораслите, дори не си давах сметка за това“, спомня си той.

„Tрябва да се знае, че микроводораслите са белите дробове на планетата, не Амазония – 70% от кислорода, който дишаме, се отделя от Световния океан и микроводораслите.“

Когато днес търсим устойчиви решения за прехрана, здраве и околна среда, алгите предлагат не просто алтернатива, а нов път към развитие. Спирулината се отличава с изключителния си нутриентен профил, високо съдържание на протеин (60–70%) и мощни антиоксидантни свойства. Микроводораслото е един от малкото естествени източници на пигмента фикоцианин, който има противовъзпалителни и имуностимулиращи ползи. За разлика от много протеини на растителна основа, спирулина съдържа всички основни аминокиселини, което я прави превъзходен избор за балансиране на хранителния режим при вегани и вегетарианци. При свежата спирулина полезният нутриентен състав се приема в цялост в пълната синергия на елементите в живата клетка на микроводораслото.

Първите стъпки

Една година е необходима на Ивайло, за да осигури ресурсите, които са му необходими да направи първите си стъпки в света на микроводораслите. По това време той е инвеститор в соларни паркове, а увереността в новото му начинание го кара да продаде проекта и да инвестира всичко в закупуването на земя и подготовката на необходимата технологична документация.

През 2012 г. Стоев е готов с началните елементи на проекта си и планира да кандидатства за европейско финансиране, за да построи производствената база. През 2014 г. обаче става ясно, че няма да получи такова, че скъпоструващите технологии няма да свършат предназначението си и реално губи цялата си инвестиция до момента.

Въпреки предизвикателствата Ивайло продължава да вярва в идеята си и през 2015 г. решава да се заеме сам с нея – да се самообучи. Същата година започва да изгражда пилотна култивационна система, с която да експериментира. За целта изгражда сам и с помощ от семейството си микро ферма за култивация на спирулина, като в последствие инсталира и първия пилотен биореактор с капцитет 1,2-1,7 хил. л. По това време основният му бизнес е свързан с уебсайт за търговия с облекла. „През половината ден се занимавах с него и поръчките, а в останалата част се занимавах с алги“, разказва Ивайло.

През 2016 г. той вече има продукт на пазара – свежа спирулина. „Китайският пазар предлага много голяма конкуренция в сегмента сушена спирулина, така че нямаше смисъл да се насочвам натам. Бях видял, че продават свеж вариант само на едно място в света. Целта ми беше да имам продукт на пазара, защото, докато го нямаш, не знаеш каква ще е обратната връзка, ще го харесат ли клиентите – няма как да вземаш решения“, разказва Стоев.

Чрез много проби и грешки Ивайло разраства дейността си и така до 2020 г. изгражда голяма производствена база край Стара Загора, където имплементира биореактор с капацитет 20 хил. л.

Не без предизвикателства

„Започнах да произвеждам продукт, който се разваля много бързо, който не е вкусен, не изглежда добре на външен вид и никой не познава. Представете си тези неща. Вероятността за успех в този случай е малка. Разбира се, с времето нещата много еволюираха“, обяснява Стоев.

Признава, че предизвикателствата по пътя са били „безброй“ – от изграждането на технологията и намирането на служители до маркетинга, организацията и продажбите. Финансирането на нишовия бизнес, в крайна сметка, идва от комбинация между европейски фондове, банкови кредити и рисков капитал в партньорство с инвестиционна компания Одасио ЕООД. Днес компанията отдавна е достигнала етапа, в който се самоиздържа, но пред нея стои следващото голямо предизвикателство – осигуряването на средства за бързо разрастване.

„Проблемите нямат край – всеки етап от развитието има своите трудности. Ако няма предизвикателства, вероятно и развитието е спряло.“

И не без предимства

Разбира се, да отглеждаш спирулина в България има и своите предимства. Стоев вижда плюсовете в подкрепата от европейски фондове, по-достъпните суровини и услуги, както и наличието на качествени специалисти. „Бих казал, че въпреки създадената относително високата административна тежест и тромавите процеси, срещам адекватно съдействие и подкрепа в повечето случаи при работата с държавната администрация“, добавя той.

Производителите на свежа спирулина в Европа са едва неколцина, но това не означава липса на конкуренция. „Конкуренцията трябва да се разглежда по-цялостно. Ние не се състезаваме за вниманието на хората към други спирулина продукти, ние целим те да изберат нашите продукти и решения за цялостните им здравословни практики. Ако някой каже за бизнеса си, че няма конкуренция, значи този човек не си познава бизнеса“, споделя Ивайло.

И добавя: „От една страна, ни дава предимство това, че в България не се продава свежа спирулина. От друга, точно затова е много трудно – аз залагам на холистичния подход към здравето и имаме конкуренция в много аспекти. Продуктите ни осигуряват натурална подкрепа на хемоглобина, чревното здраве, имунитета. Във всички тези области конкуренцията далеч надминава производството на спирулина около нас“.

Приложения и пазар

Наблюденията на Стоев показват, че пазарът на свежа спирулина расте устойчиво, движен от нарастващата нужда на хората да компенсират натурално хранителните дефицити, породени от съвременния начин на живот. „Превенцията и подпомагането на здравето с естествени натурални добавки е тренд, който продължава да се засилва“, отбелязва Ивайло.

Отвъд медицината и фармацията, където се изследва и експлоатира потенциалът на спирулината, НАСА и космическите агенции изследват водораслото като устойчив източник на храна за астронавти поради високата му ефективност при производството на кислород.

Спирулината намира приложение и в козметиката, разказва Стоев. Нейните антиоксидантни и антимикробни свойства я правят ценна суровина в производството на продукти за грижа за кожата, за подмладяване и хидратация. Способността на микроводораслото да абсорбира въглероден диоксид пък го прави полезно в екологични приложения като улавяне на въглерод и пречистване на отпадъчни води.

Що се отнася до потребителите на ALPHYCA (брандът на компанията), Стоев посочва, че 75% от тях са жени, а 25% – мъже. Най-често това са хора, които се стремят да водят здравословен начин на живот или търсят натурални решения на конкретни проблеми. Освен в цяла България компанията предлага продуктите си на международния пазар с основен фокус Великобритания. Ивайло обяснява, че работата на външни пазари е трудна, защото свежата спирулина трябва да се достави за 24 часа (максимумът, който могат да си позволят, е 48 часа). „В момента все още таргет дестинациите ни са достижими за 24 часа. Европа, колкото и да е обединен пазар, все пак има известно сегментиране, най-малкото има езикова бариера. Избрахме Великобритания като лесна за комуникация“, обяснява Стоев. Той посочва, че компанията има присъствие и в Германия и Нидерландия, тъй като това са другите пазари, които могат да поемат себестойността на продукта. „Поставил съм си за цел тази година да навлезем и на пазара в Америка – тази стъпка ще е доста фундаментална за нас“, посочва Ивайло.

Предприемачеството като страст

Стоев има богат опит като предприемач. Споделя, че с времето вземането на решения е претърпяло еволюция при него. „Като по-млад и с по-малко познания се заблуждавах, че това, което изглежда примамливо като финансов интерес, е устойчиво. Това не е така. Устойчивото нещо е да се занимаваш с бизнес, който истински кореспондира с теб. Ако не решаваш проблеми и не носиш реална добавена стойност за клиентите си, то съответно и бизнесът, и продуктът, който правиш, нямат добавена стойност“, казва той.

Според него ключовото за всеки предприемач е да е готов да отдели време на това, с което иска да се занимава.

„Проблемът на голяма част от хората е, че искат да забогатеят бързо. Нищо стойностно и устойчиво обаче не става от днес за утре. Водещото трябва да е вътрешна мотивация – търпение – експертиза – решения – пари – това е последователността и формулата. Ако не си склонен да отделиш 10 години за това, което правиш, когато го започваш, по-добре да не го започваш. Нищо не става в срока, който си планирал – всичко обикновено става по-бавно и по-скъпо.“

По отношение на бизнес средата в България Ивайло открива положителни промени, но смята, че се случват бавно. „Производителността на труда и капитала е много, много ниска. Много малко е добрият управленски опит. Вътрешният пазар е малък“, посочва той.

Като основни препятствия пред по-бързото развитие на икономиката предприемачът посочва липсата на ясна визия и стратегия за индустриално развитие по региони и общо за страната. Според него България се нуждае от цялостна държавна доктрина, която да стимулира ключови индустрии с висока добавена стойност. „Без стратегическа посока и дългосрочна визия ще продължим да се движим бавно, докато другите държави въврвят напред с по-бързи темпове“.

За ALPHYCA (Алфика) Стоев си поставя амбициозната цел да се утвърди като водещ бранд на международните пазари и да изгради репутация на глобален лидер в производството на функционални продукти на основата на микроводорасли. Паралелно с това той планира разширяване на производството в България и създаване на нови бази извън страната, за да отговори на нарастващото търсене.