Бизнес БРОЙ /// Мениджър 06/2025
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Застраховане на скорост
Задължителните автомобилни полици са най-бързият начин за растеж на застрахователите, който обаче невинаги е устойчив
Застраховане на скорост

Задължителните автомобилни полици са най-бързият начин за растеж на застрахователите, който обаче невинаги е устойчив

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Делът на задължителните застраховки обикновено се смята за показател доколко един застрахователен пазар е развит. Колкото повече обществото има практиката да се застрахова, без това да е изисквано по закон, толкова повече се виждат признаците на конкурентни, добре функциониращи пазарни механизми. В България най-голям дял традиционно има задължителната застраховка „Гражданска отговорност“, свързана с притежаването и използването на МПС. През последните 5 години брутният премиен приход по нея варира около 38–44% от общия обем на всички приходи на общозастрахователните компании. За сравнение във Франция, Германия и Великобритания този дял е под 20%. Интересно е да се отбележи, че въпросният дял у нас сега е по-висок в сравнение например с преди 10 години, когато е бил 37%. Причината за това не е толкова в липсата на развитие на застрахователния ни пазар, колкото в износа на тази услуга. Няколко български компании започнаха да формират една значителна част от своите приходи, именно продавайки задължителни автомобилни застраховки в чужбина – например в Румъния и Полша.
Тъй като реално автомобилната „Гражданска отговорност“ е застраховка, която се прави на трето лице, а не за този, който я плаща, много често основната мотивация при избор на доставчик на тази услуга е една-единствена и много лесно сравнима – цената. Който предлага по-ниска цена, веднага може да си осигури по-голям пазарен дял и да си гарантира значителен паричен оборот. Благодарение на европейските възможности за единен отворен пазар българските застрахователни дружества не са ограничени да реализират полици само у нас. Те могат да продават „Гражданска отговорност“ в много други държави в ЕС и така да увеличат приходите си. Точно такава политика се забелязва при три от най-големите по оборот застрахователни компании у нас. През 2022 г., която е последната година, в която регулаторът Комисия за финансов надзор (КФН) предоставя данни за приходите от дейност в чужбина, „Лев Инс“ формира 14% от приходите си от продажби извън България, „ДаллБогг: Живот и здраве“ – 31%, а „Евроинс“ – цели 42%. Именно експанзивната политика в сектора на задължителните автомобилни застраховки позволи на „ДаллБогг: Живот и здраве“ само в рамките на една година да се изстреля от пето на първо място сред застрахователите в България по обем на приходите. През 2024 г. нейните приходи се увеличиха с 63% до 527 млн. лв.
Източник: КФН, изчисления на сп. "Мениджър"
Но с голямата сила идва и голямата отговорност. През април „ДаллБогг: Живот и здраве“ получи забрана да оперира в Полша от местния регулатор. Посочената причина е, че организационната структура на компанията не отговаря на мащаба на бизнес дейността ѝ в Полша. В началото на юни КФН временно забрани на „ДаллБогг“ да продава и удължава застраховки в чужбина за период от 3 месеца от началото на юли. Решението може да бъде обжалвано.
Няколко дни по-късно КФН обяви, че мониторингът над България в системата за международно автомобилно застраховане „Зелена карта“ ще отпадне от 5 юли 2025 г. Това ограничение беше въведено още през 2018 г., отново поради проблем със забавени обезщетения на български застрахователи към пострадали лица в чужбина. Разрешаването на проблема със системата „Зелена карта“ дори беше поставено като условие пред членството на България в еврозоната. В крайна сметка изискванията от страна на българските представители са изпълнени.
„Отмяната на мониторинга е признание за усилията на целия застрахователен сектор и за последователната регулаторна политика в България. Това е крачка напред не само за НББАЗ, но и за имиджа на страната в международната застрахователна общност“, коментира председателят на КФН Васил Големански. Междувременно пазарът на общозастрахователни услуги се развива значително. У нас има 12 застрахователни компании, които генерират над 10 млн. лв. годишни приходи от ГО на МСП, и цели 14 компании, които се фокусират над други застрахователни услуги и са под този условен праг.
Източник: КФН, изчисления на сп. "Мениджър"
През 2024 г. КАСКО застраховките представляват около 30% от целия пазар на общото застраховане. В този сегмент традиционно водещ по приходи за 2024 г. е „Армеец“ (227 млн. лв.), следвана от „Булстрад Виена Иншурънс Груп“ (219 млн. лв.) и ДЗИ (203 млн. лв.). Само тези три компании представляват над 50% от целия пазар в този сегмент. Той е сред най-стабилните, що се отнася до приток на приходи, и отчита 16% растеж на годишна база.
При третия най-голям сегмент застраховки – тези, които са свързани с имуществена защита от пожар и бедствия – през миналата година има застой в приходите. Тук най-големите играчи са „Булстрад Виена Иншурънс Груп“ с 83 млн. лв. приходи, ДЗИ с 60 млн. лв. и „Уника“ с 55 млн. лв., като всяка една от тези компании регистрира увеличение на приходите си в сегмента. Тези лидери представляват 45% от целия пазар, в който участват общо 15 различни компании.
Наред с бума в ипотечното кредитиране стабилно се установява и развитие на гаранционното и кредитното застраховане, в който се включват и гаранции по големи правителствени международни договори и европейски плащания. През миналата година общите приходи в този сегмент представляват 5% от пазара, като трите най-големи компании са „ДаллБогг“ със 70 млн. лв. приходи, „Евроинс“ с 55 млн. лв. и „ОЗК Застраховане“ с 21 млн. лв. Тези три компании всъщност представляват цели 77% от пазара на гаранционното и кредитното застраховане. Интересно е да се отбележи, че докато приходите в сегмента като цяло отбелязват спад от 8%, то трите най-големи компании имат среден растеж на приходите си от този тип застраховки от 25% на годишна база.
|
Ключови думи
застраховане
Николай Нейчев
застраховка Гражданска отговорност
КАСКО
застрахователни дружества
застрахователен пазар
общо застраховане