Бизнес БРОЙ /// Мениджър 11/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Затегнете коланите! Идва турбулентна 2024 г.

Компаниите успяват да увеличат цените отвъд нарастването на техните разходи, като формират свръхпечалби

Автор:

Красимир Йорданов, портфолио мениджър в Скай Управление на активи АД

Затегнете коланите! Идва турбулентна 2024 г.

Компаниите успяват да увеличат цените отвъд нарастването на техните разходи, като формират свръхпечалби

Затегнете коланите! Идва турбулентна 2024 г.
Снимка:Shutterstock
quotes

Безпрецедентните фискални и монетарни стимули по време на пандемията, съчетани с прекъсвания във веригите на доставки, доведоха до невиждан през последните 40 години инфлационен натиск на потребителските цени. Историята показва, че рентабилността на приходите и оценката на публичните компании са подложени на натиск по време на висока инфлация, което води до ниска доходност от инвестиции в акции.

Например инфлацията на потребителските цени в САЩ достига връх от 12% през 1974 г., преди да падне до 5% през 1976 г., след което се ускорява до почти 15% през 1980 г. Същевременно маржът на корпоративните печалби (всички публични и непублични компании от нефинансовия корпоративен сектор) се понижава от средно 7% през 70-те до 5% през 80-те години на миналия век, а този на компаниите от S&P 500 бележи спад от 5,3% до 4,5% средногодишно за същия период (графика 1). Оценката на акциите, измерена през коефициента цена/печалба (p/e) на индекса S&P 500, пада до нива от 5–10, или много под дългосрочния среден рейндж от 15–17.

Противно на очакванията, през сегашната инфлационна вълна маржовете на печалбите на корпорациите, както и тяхната оценка, отбелязаха (поне засега) повишение. Маржът на корпоративните печалби се увеличава от средно 10% през 2015–2019 г. на 12% през 2021–2022 г. И въпреки първоначалния натиск от разпродажби през 2022 г., пазарът на акции възстанови голяма част от загубите през 2023 г., като по данни на FactSet оценката на S&P 500 в момента е 25 пъти печалбата от последните 12 месеца и 17 пъти очакваната печалба за следващата година (forward p/e).

Източник: CapitalIQ, US BEA

Защо има разлика във фундамента сега спрямо последния инфлационен период през 70-те и 80-те и пазарът оценява перспективите пред компаниите по различен начин?

Немалка част от отговора се крие във факторите, които пораждат ценовия натиск тогава и сега.

Цената на всяка стока и услуга може да бъде разбита условно на три основни разходни компонента: разходи за труд, нетрудови разходи (за суровини, лихви и т.н.) и надценка над тях за формиране на печалбата на фирмата. Данните на BEA за нефинансовия корпоративен сектор показват, че между 1970 и 1990 г. почти цялото увеличаване на цените на макрониво се дължи на трудови (65% принос) и нетрудови разходи (31% принос), докато повишението на нормата на печалбата е отговорно само за 4% от ценовия натиск. С други думи, инфлацията тогава се е дължала на повишени разходи за работна сила (профсъюзите процъфтяват през този период), както и на нарастване на нетрудовите разходи като например суровините (петролната криза през 70-те). Така наречената cost-push инфлация, съчетана с икономическа стагнация, са довели до по-ниска рентабилност и маржове на печалбите.

Превъртайки лентата до наши дни, постковид структурата на инфлацията е изцяло различна – делът на надценките, които формират корпоративната печалба, допринася за 42% от ръста на цените от началото на 2020 . до средата на 2023 г., докато увеличението на трудовите разходи добавя 46% към нея, а на нетрудовите такива допринася около 12%. На практика компаниите успяват да увеличат цените отвъд нарастването на техните разходи, формирайки свръхпечалби.

Източник: Изчисления на автора по данни на US BEA

Защо компаниите успяват да увеличат цените много над повишаването на разходите?

Немалка част от отговора вероятно се крие в прекъснатите вериги на доставки, което редуцира съвкупното предлагане (supply shocks), и при неизменно до нарастващо търсене заради фискалните стимули (demand-push inflation) увеличи ценовата сила на компаниите. Такъв проблем не се е наблюдавал през 70-те и 80-те години на миналия век.

Всъщност с отварянето на световната икономика и прекратяване на zero-covid политиката на Китай, натискът върху глобалните вериги на доставки значително намаля. Съответно и приносът на печалбите към инфлацията също отслабна – от 54% към юни 2022 г. до 42% към юни 2023 г. С разчистването на този проблем и изчерпването свръхспестяванията (excess savings) от фискалните стимули за населението балансът между съвкупно търсене и предлагане допълнително ще се подобри. Съответно маржовете на печалбите ще се нормализират.

Докато инфлационният натиск от печалбите отслабна значително, трудовите възнаграждения увеличиха приноса си към инфлацията от 34% към юни 2022 г. на 46% към юни 2023 г. Така сценарият за повторение на кризата от 70-те и 80-те, при която ръстът на заплатите е основен двигател на инфлацията, не е за пренебрегване. Стачките в автомобилната индустрия и Холивуд са само част от засилената профсъюзна активност тази година, които маркират потенциално възобновяване на тяхната сила. Самият президент на САЩ Джо Байдън е отдавнашен защитник на организирането на труда в профсъюзи.

Увеличението на възнагражденията само по себе си не представлява проблем, стига да не е съпътствано от изоставане на производителността. Както е видно от графика 3, дупката между динамиката на средното почасово заплащане и произведеното от един зает на час застрашително се покачва от 2020 г. насам, подобно на 70-те и 80-те. Това създава структурна инфлация в системата, с която Фед трудно може да се пребори.

Източник: US BLS
Новите технологии, свързани с изкуствения интелект (AI), определено могат да увеличат производителността и да отслабят инфлационния натиск. AI е гореща инвестиционна тема, тъй като подобрява ефективността, автоматизира процесите и дори заменя цели отрасли. AI и роботите са нови „демографски единици“, които ще заемат все по-голяма част от пазара на труда и индиректно ще играят възпираща роля по отношение на растежа на заплатите. А това означава по-големи корпоративни маржове и печалби.

Що се отнася до перспективите през 2024 г., пазарите ще се клатушкат между намерението на Фед да върне инфлацията на 2% и мотивацията на демократите да спечелят изборите догодина. На 1 ноември финансовото министерство на Джанет Йелън обяви план за промяна в композицията на новоемитирания държавен дълг през следващите тримесечия. За финансиране на дефицита през първото тримесечие на 2024 г. министерството залага в по-голяма степен на емитиране на книжа в късия край на кривата (T-bills) и в по-малка на дългосрочни ДЦК. Това е важно, понеже дългосрочният дълг (а с него и пазарът на акции) беше подложен на натиск от разпродажби през последните месеци заради наличието на голямо предлагане (аукциони за 180 млрд. през третото тримесечие и 340 млрд. долара през четвъртото) в момент, когато търсенето на дълг беше изключително слабо.

Очевидно финансовото министерство целеше да успокои пазарите, като промени баланса на предлагането. И реакцията на пазарите не закъсня, като през следващите три дни доходностите по 10- и 30-годишните ДЦК се сринаха с 50 базисни точки, а основните индекси се устремиха стръмно нагоре. Директен резултат от това беше значително отпускане на финансовите условия, което ще действа стимулиращо за растежа, печалбите и инфлационните процеси в икономиката. Това затруднява работата на Фед, който сега вероятно ще трябва допълнително да вдигне основната лихва.

И така, добре дошли в 2024 г., когато Фед ще трябва да се бори с финансовото министерство, което с цел извличане на политически дивиденти преди предстоящите избори през септември вероятно ще продължи с опитите да удължи икономическия цикъл. Затегнете коланите. 2024 г. ще е турбулентна!

Материалът изразява лично мнение и не бива да се приема като съвет за покупка или продажба на финансовите пазари. Информацията не представлява инвестиционна консултация, съвет, инвестиционно проучване или препоръка за инвестиране и не следва да се тълкува като такава.