Клик вместо подпис

Как изглежда новото лице на застрахователния и пенсионноосигурителния сектор и къде още може да се приложи дистанционният модел на обслужване на клиенти, разказва Мартин Орешарски, директор „Удостоверителни услуги“ в БОРИКА

Снимки:

Жан Златков

Клик вместо подпис

Клик вместо подпис

Как изглежда новото лице на застрахователния и пенсионноосигурителния сектор и къде още може да се приложи дистанционният модел на обслужване на клиенти, разказва Мартин Орешарски, директор „Удостоверителни услуги“ в БОРИКА

Клик вместо подпис
quotes

Какво е нивото на дигитализация на икономиката у нас? Ако трябва да сравним България с другите европейски държави, къде сме ние?

Смятам, че към днешна дата нивото на дигитализация в страната е добро – все по-голяма част от административните и бизнес процесите се случват дистанционно. Все повече организации приемат дигитализацията и се стремят към нея. Нормативната рамка в страната се подобрява и регламенти като eIDAS на европейско ниво предоставят стабилна основа за развитие на услугите по отдалечена идентификация и подписване, които от своя страна са предпоставка за дигитализация на икономиката като цяло. Има значителен напредък в публичния сектор и сектори като финансовия, застрахователния, телекомуникационния, които определят темпа и дават тласък на тази дигитализация.

Има и отрасли като производството, в които работата е основно физическа и процесите се дигитализират по-бавно. Трябва обаче да отчетем, че и там има осъзнатост и се върви по този път. Като добър пример бих дал застрахователния и пенсионноосигурителния сектор, дори смятам, че ПОК-овете са пионери у нас по отношение на въвеждането на цялостни решения за дистанционно обслужване на клиентите си.

Какви са ползите от въвеждането на дигитални технологии в осигурителния сектор?

Ползите са конкретни и отчетливи тогава, когато са съобразени със спецификите на бизнеса. И застрахователният, и пенсионноосигурителният сектор ежедневно работят с огромен обем от документи и задачата при тях е той да бъде цифровизиран във възможно най-висока степен. В този контекст еднократният облачен КЕП дава възможност клиентите да подписват дистанционно конкретни документи – без мобилно приложение и без необходимост да притежават така наречения „траен“ подпис.

При пенсионноосигурителните дружества, където обслужването е традиционно лице в лице, дигитализацията доведе до пълното премахване на хартиения документ – цялото подписване и обработката се случват електронно, директно в офиса, без нито един лист хартия. Идентификацията се извършва от служител на ПОК, въз основа на което на клиента се издава еднократен облачен електронен подпис, който се използва за подписване на конкретни заявления или договори. Тази промяна вече дава реални резултати.

Как клиентите реагират на новите възможности?

100% от пенсионноосигурителните компании у нас прилагат удостоверителни услуги в процеса по обслужване на клиенти. Над 50% от тях вече работят с нашите решения, а също и немалка част от застрахователния пазар. По отношение на пенсионните дружества смея да твърдя, че при компаниите, с които работим, достигнахме 100% дигитализация при обслужването на клиенти. При застрахователите също работим с тази цел. Още един факт: според статистиката на Комисията за финансов надзор през миналата година са подадени над 370 хил. заявления за смяна на пенсионния фонд. Предвид дигитализацията в сектора 70–80% от тях са подписани с електронен подпис и целият процес е бил дигитален. За дружествата това означава по-висока удовлетвореност сред клиентите и съответно по-малко отказали се такива, което намалява и финансовите им загуби.

Какви други услуги обхваща дигитализацията в тези сектори?

Наред с изброените по-горе електронната идентификация, която позволява сигурно разпознаване на заявителя, поддържаме електронен архив за съхранение, споделяне и управление на целия документооборот в дигитална среда, при това с изцяло правна стойност. Имаме уеб портал и мобилно приложение, което дава възможност на клиентите сами да извършват определени операции, както и да заявяват услуги.

 Какви мерки за сигурност и защита на личните данни включва облачният КЕП?

Удостоверителните услуги са базирани изцяло на европейската правна рамка чрез регламента eIDAS. Той е от изключителна важност, защото дава изискванията за надеждност, валидност и защита на електронната идентификация и електронните подписи. eIDAS разглежда всички ключови аспекти – от технологичните и организационните до процедурните. Това означава, че доставчиците на удостоверителни услуги като нас трябва да предоставят най-високи стандарти и сме одитирани ежегодно от международни организации. Наред с това процесът по подписване е устроен така, че подписващият изрично потвърждава всяко едно действие, което осигурява пълна прозрачност.

Може ли моделът, който въвеждате, да се използва като добра практика и в други сектори?

Разбира се, защото този модел решава универсални проблеми – сигурна идентификация и дистанционно подписване, управление на документи от разстояние. Това не е нещо, което се случва само в застраховането и пенсионното осигуряване. Подобни решения се прилагат успешно във финансовия, банковия сектор, в здравеопазването, при правните услуги, недвижимите имоти – все сфери, в които има документооборот и съществува необходимост той да бъде дигитализиран. Дори процесите в компании от производствения сектор също могат да бъдат дигитализирани – вече имаме такива примери при управлението на човешкия капитал и трудовоправните отношения в предприятия с многоброен персонал. 

Мартин Орешарски започва професионалното си развитие в дружеството през 2007 г. В годините заема редица експертни позиции, като дейността му е тясно свързана както с търговските отношения, така и с развитието на електронните и удостоверителните услуги, предлагани от БОРИКА. Понастоящем отговаря за един от стратегическите за компанията проекти, свързан с внедряването на иновативни решения за отдалечена идентификация и електронно подписване. Притежава бакалавърска степен по информатика и магистърска по бизнес администрация.