Business Signature БРОЙ /// Мениджър 11/24
Медиите трябва да продължат да бъдат източник на доверие
Трябва да си дадем сметка и за предизвикателствата, които стоят пред новите бизнес модели, казва Господин Йовчев, главен оперативен директор на bTV Media Group
Медиите трябва да продължат да бъдат източник на доверие
Трябва да си дадем сметка и за предизвикателствата, които стоят пред новите бизнес модели, казва Господин Йовчев, главен оперативен директор на bTV Media Group
Господин Йовчев, каква е посоката на развитие на медийната индустрия?
Развитието на медийната индустрия следва пулса на обществото. Медиите не могат да останат недокоснати от тенденциите и очакванията на потребителите. Затова съвсем естествено иновациите и изкуственият интелект стоят пред медиите с възможностите, но и с предизвикателствата. Смятам, че трябва да се възползваме от възможностите и да поемаме рискове, за да сме актуални и да изпълняваме основната си роля – да улавяме обществените нагласи и да ги насочваме напред в бъдещето. Медиите трябва да предлагат мултиплатформеност и такъв е и подходът на bTV Media Group – да достигнем до нашите зрители и слушатели през екрана, радиоефира, уебсайтовете, приложенията и подкастите. Това, което медиите правят, всъщност представлява една снимка на това, което обществото очаква и една снимка на развитието на обществените тенденции. Разбира се, медиите понякога изпреварват процесите.
Стремим се бъдем иновативни лидери и bTV е един прекрасен пример, защото винаги сме предлагали нововъведения и технологии като виртуална и добавена реалност. Трябва да си дадем сметка и за предизвикателствата, които стоят пред новите бизнес модели. Информационната сигурност и защитата на личните данни са изключително важни в глобален и локален контекст. Новите механизми и инструменти са въведени за всички организации с цел максимална защита на потребителите. Това е обратната страна на технологичната възможност – отговорността към нашата публика, – нещо, което за bTV винаги е било основен фокус.
Намират ли медиите тази трайна формула за успех, която ги доближава до аудиторията?
Медийната среда в България е силно конкурентна както по отношение на модерното развлекателно съдържание, така и за публицистиката. Това е предизвикателство за нашата индустрия, но и предимство, защото в среда на конкуренция се постигат големи постижения. Промяната и развитието на потребителските навици, качеството на съдържанието, финансовата устойчивост, икономическите и социалните фактори – медиите съществуват и изпълняват своята мисия, съобразявайки се с тези предизвикателства, но това, което показва дали сме успешни, е обратната връзка. Когато твоето съдържание предизвиква интерес и ангажираност сред публиката — независимо от формите на взаимодействие, — това означава, че си успял да откриеш правилната формула, която резонира с аудиторията.
Как медиите ще продължат да бъдат този източник на доверие, от който обществото има нужда?
Независимо как, медиите трябва да продължат да бъдат източник на доверието, от което обществото има нужда, дори когато самото то невинаги е наясно с това. Традиционните електронни медии са обект на дългогодишна стриктна регулация, за да се гарантират обективността и обществения интерес. Всички журналисти, които работят в електронни медии, спазват принципите на журналистическата етика. Независимо от полюсните реакции и това, че понякога определена информация не се харесва на едни обществени кръгове или бива атакувана от други, то трябва да бъдете убедени, че националните електронни медии представят точна, проверена и обективна фактология. Осигуряването на среда, в която медиите да изпълняват безпрепятствено своята роля, следва да бъде държавна политика и да се гарантира чрез законодателни и регулаторни механизми. Медиите са този страж, който е необходим на всяка демократична държава, за да продължат процесите в нея да съществуват така, както найдревните общества са ги създали и както те са продължили да се развиват, дори във времена на диктатури.
Говорейки за съвременния контекст, не трябва да забравяме, че е много лесно да се поддадем на влияние в социалните мрежи. Виждаме как те формират и насочват обществени групи в една или друга посока. Конспиративните теории, дезинформацията и пропагандата сработват, защото социалните мрежи нямат механизма за проверка на данните и филтъра, който професионалният журналист прилага. Въпросът за медийната грамотност е изключително важен днес, за да може нашата аудитория да разграничава – дори като рефлекс – вярната информация от невярната и да има правилна преценка. Този въпрос стана актуален и на последната предизборна кампания, когато видяхме, че вербалната агресия срещу журналисти може лесно да прерасне и във физическа.
Струва ми се, че дебатът за ролята на журналиста придобива критичност. bTV като отговорна медия заяви своите ангажименти, но всички участници трябва да гледат в обща посока и да търсят максимална защита на журналистическата работа, за да се гарантира общественият интерес.
Дигитализацията скъсява дистанцията. Как помага това на общуването с аудиторията?
Трябва да приемаме обективните реалности и да адаптираме себе си и бизнесите си към тях. Неминуемо медиите стават все поотворени, все поинтерактивни и все почувствителни към предпочитанията на своите аудитории. Гордея се с факта, че bTV успява да общува успешно с потребителя – било то през интерактивната система Kazva.bg или през социалните мрежи като Instagram и TikTok. Мога да дам още примери за ангажиране на потребителя, за преливане на формати, за осигуряване на достъпност и разнообразие, дори за възможността в рамките на една медийна група като bTV Media Group да персонализираш своите търсения през различните канали. Портфолиото ни е насочено към покритие на максимално широка аудитория.
През есенния сезон предлагате голямо разнообразие от премиерни заглавия за семейството. Какво да очакват зрителите през следващата година?
bTV представи пет изцяло нови формата на българската публика. Изключително интересни и атрактивни – един страхотен микс от забавление за цялото семейство. Програмите ни дават възможност на малки и големи да седнат заедно, да преживеят през екрана общата емоция, да се смеят и да научат нещо ново. В есенния сезон се завърнаха и добре познати заглавия като утвърденият ефирен хегемон „Гласът на България“. Тази тенденция, която започнахме през пролетния сезон на 2024 г., пренесена по изключителен начин и в есенния, ще продължи и през следващите години. Ние вече дадохме заявка за непрестанно обновяване, за непрестанен растеж и за непрестанна провокация към нашите зрители и потребители. И няма да спрем дотук.
Подготвили сме много изненади. Вече беше обявен кастинг за найновия световен формат „Живот на кантар“. Знаете и за обществения дебат за взаимоотношенията между хората, който предизвика форматът „Ергенът“ в България. Всичко това продължава да бъде част от нашия подход и за в бъдеще.
Наскоро bTV Radio Group се премести официално в нов студиен комплекс. Какво означава това за радиогрупата и за пазара в страната?
Тази стъпка означава стратегически заявена позиция нашата радиогрупа да бъде лидер на пазара, който предоставя висококачествено съдържание, съчетано с технологична виртуозност. Представлява и заявка към нашите екипи, защото не спираме да мислим за тях и да осигуряваме подобра среда за работа и развитие. От гледна точка на потребителя предлагаме найсъвременните технологии за звукозапис, найвисокото качество на звука, сравнимо с кинематографичните стандарти.
|
Ключови думи
bTV
bTV Radio Group
медии
журналистика