Професионализъм, отговорност, етика

Това е формулата за Marsh McLennan в България, споделя Нели Калчева, управител на компанията

Автор:

Алек Вучков

Снимки:

Драгомир Ушев

Професионализъм, отговорност, етика

Професионализъм, отговорност, етика

Това е формулата за Marsh McLennan в България, споделя Нели Калчева, управител на компанията

Професионализъм, отговорност, етика
quotes

Госпожо Калчева, поздравления за 25-годишнината на Marsh McLennan в България. Поглеждайки назад, кои са ключовите етапи, които са оформили растежа и успеха на компанията на българския пазар?

От създаването си през 2000 г. компанията традиционно заема водещо място на застрахователния пазар под глобалния бранд на застрахователния брокер и риск консултант Marsh. През 2016 г. успешно позиционирахме бранда на Mercer в България, като добавихме значим фокус върху човешкия капитал, в цялостното предложение към нашите клиенти. Ковид-19 постави редица предизвикателства пред публичния и частния сектор, обуславяйки необходимостта от пренаписване на стратегията в средносрочен и дългосрочен план за всички индустрии. 2022 г. за нас бележи началото на позиционирането на стратегическия бранд Oliver Wyman, както и задълбочаване на сътрудничеството по линия на риск моделиране с бранда Guy Carpenter.

Кои са основните ценности, които остават непроменени за компанията в бързо развиващата се и конкурентна бизнес среда?

Професионализъм, експертност, високи етични стандарти и отговорност.

Как Marsh McLennan се адаптира през годините към специфичните предизвикателства и възможности на българския пазар, за да е на лидерска позиция?

В консултантския свят най-важният актив е екипът от професионалисти, а истинският капитал са нашите клиенти. През изминалите 25 години сме следвали мисията на Marsh McLennan да откриваме нови възможности и оставаме близо до нашите клиенти; да предоставяме актуални решения за подпомагане на техния бизнес е особено важно, за да можем да израстваме заедно.

Безспорно най-големите предизвикателства за нашия екип се открояват през последните 5 години – именно влиянието на пандемията върху ценностната система на професионалистите и ускоряването на дигитализацията. Иновации и фокус върху личността – това е формулата за Marsh McLennan в България.

В контекста на четвърт век история на пазара кои са основните уроци, с които гледате към следващите 25 години?

Съвременният бизнес свят е изключително динамичен и все по-трудно предвидим. Не е клише да бъдем адаптивни, напротив – поставям този урок на челно място.

Смелите решения се отплащат. Иска ми се да виждам повече обмислена смелост сред лидерите на нашето време.

Вярвам, че за да бъдем успешни в своята роля, трябва да следваме неотклонно стремежа към постигане на целите си, с отговорност към нашите клиенти, колеги и партньори. Чрез смели и решителни стъпки, чрез гъвкав подход в трудни и динамични времена, но винаги целеустремени. Думата целеустременост в българския речник е в женски род, което не е случайност.

Демонстрирате силен ангажимент към равнопоставеността във възнагражденията. Защо това е така важна тема за вас не само в професионален, но и в личен план?

Темата за равнопоставеността е от голямо значение за качеството и устойчивостта на човешкия капитал. В Marsh McLennan приветстваме все по-широките осъзнатост и подкрепа в социалната и бизнес екосистема. Огромни са предизвикателствата. Нека припомним, че едва през 2023 г. Клаудия Голдин спечели Нобеловата награда за икономика за работата си, изследваща неравенството в заплащането на мъжете и жените, след повече от 50 години паритет на работните назначения. През януари 2025 г. Доналд Тръмп встъпи във втория си мандат като президент на САЩ и отмени всички политики за многообразие, равнопоставеност и приобщаване… засега.

Вярвам, че постигане на равнопоставеност на работното място е кауза за всеки от нас.

Как се промени бизнесът през последните 25 години в контекста на смяна на поколенията? България все още се справя с прехода, а в същото време живеем в бързо развиващ се технологичен свят, в който родените в началото на 2000 г. вече са активна част от бизнес средата?

Интересно е да си поговорим за поколението Z в контекста на съвременния високотехнологичен свят, защото то е бъдещето. През 2025 г. се очаква 27% от глобалния човешки капитал да бъдат сформирани от тази група млади хора, оценявана като „най-многообразна, най-високообразована, с най-силна социална свързаност и потенциал да прекрои бъдещето“. Логично гласът на това поколение започва все по-ярко да се отличава и да поставя предизвикателства пред лидерите и изисквания пред работодателите. По данни на Marsh McLennan (Mercer Global Talent Trends, A-Gen-Z Series by Oliver Wyman) дистанционната работа вече е задължителен елемент за 85% от това поколение, а 66% изискват гъвкавост и гарантиране на баланс между служебните и личните приоритети. Глобалният пазар за генеративен изкуствен интелект се очаква да достигне 110 млрд. долара до 2030 г., генерирайки 4,4 трлн. долара годишно. В световен мащаб над 40% от компаниите вече инвестират и развиват автоматизация, управлявана от AI. Следващите години ще са предизвикателни за дигиталната революция, а ролята на това поколение ще е ключова.

Кои са съвременните рискове за бизнес средата – и в глобален, и в регионален план?

Ще се позова на статията на Carolina Clint, CCO Marsh McLennan Europe, публикувана от Световния икономически форум през януари. Очертават се няколко ескалиращи тенденции, които могат да прекроят глобалния и регионалния бизнес през 2025 г.: риск от фрагментиране на глобалната икономика, протекционизъм по отношение на веригата на доставки, включително дигиталните, и в особено висока степен за нашия регион, геополитически и геоикономически конфликти и конфронтации.

Последните външнотърговски решения на големите икономически сили в Америка, Азия и Европа все повече усложняват международната търговия и увеличават несигурността на глобалните пазари – посочен на трето място през 2024 г., този риск може да се превърне в най-сериозния за 2025 г. от призмата на събитията към днешна дата. Цялостната несигурност води до застой на бизнеса – основните стратегически решения и инвестиционни програми минават в режим на изчакване.

С нарастващата глобална несигурност как Marsh McLennan помага на своите клиенти в България да се ориентират и да смекчат нововъзникващите рискове?

Разработването и успешното изпълнение на правилната стратегия изискват огромни ресурси, усилия и не на последно място – правилната информация. Нашата роля е да помогнем на нашите клиенти да вземат информирани решения на всеки етап от своите бизнес начинания. Работим успешно във всички основни направления, а именно стратегическо планиране, управление на риска и човешкия капитал.

Кои са стратегическите приоритети на компанията в България за следващите пет години?

Да продължим мисията на Marsh McLennan да откриваме нови възможности и да останем близо до нашите клиенти; да предоставяме актуални решения за подпомагане на техния бизнес.

Да продължим да разрастваме и развиваме нашия екип от професионалисти – прекрасни млади и талантливи хора, които са гаранцията за успеха ни в България. Всеки ден имам поне една причина да се чувствам горда с нашия екип.

Ако си представим това интервю след още 25 години, каква следа се надявате да остави Marsh McLennan в развитието не само на бизнеса, но и на обществото?

Еталон за професионализъм, специализирана компетентност, високи етични стандарти и отговорност.

Нели Калчева е управител Marsh McLennan Bulgaria. Тя е вдъхновяващ лидер с визия за „голямата картина“ и изявен професионалист. Притежава повече от двадесет години опит в застрахователния сектор, участва и консултира сложни финансови и стратегически проекти. Нейните силни страни и фокус са свързани с изграждането на анализ, стратегия, иновации и устойчиви бизнес модели. Тя е съвременен ръководител, който умее да разкрива положителни страни във всяка ситуация, открива в трудностите нови възможности за успех и вдъхва увереност на своя екип.

Нели Калчва е магистър в специалността „Застраховане и социално дело“ към УНСС, притежава дипломи за Executive MBA Global към WU Executive Academy, Vienna University of Economics and Business и Carlson Management School, University of Minnesota.

Мarsh McLennan Bulgaria е част от Marsh McLennan, водеща световна компания за професионални услуги в областта на управление на риска, стратегическите решения и човешкия капитал. „Mercer Marsh Benefits България“ стартира дейността си през 2000 г. и през последните 25 години се утвърждава като водещия корпоративен застрахователен консултант у нас. Основната дейност е управление на риска чрез застрахователни продукти, като компанията предоставя решения на стотици корпоративни клиенти в България, Северна Македония и Албания. Една от основните мисии на Marsh McLennan Bulgaria е подкрепа на бизнеса и постигане на равнопоставеност и прозрачност на възнагражденията в България.

Мarsh McLennan е световен лидер, професионален консултант в следните основни области: публична и корпоративна стратегия, застрахователни услуги, управление на риска и човешкия капитал. Компанията е с над 150-годишна история, 85 000 служители, оперира в 130 държави. За 2024 г. Marsh McLennan се позиционира на 180-о място в класацията Fortune 500 companies. У нас компанията стартира преди 25 години и към днешна дата предоставя професионални услуги в подкрепа на бизнес развитието на над 700 компании в България.