Global Edge БРОЙ /// Мениджър 01/2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
България: Обект от особен интерес в два геополитически сценария
Пред политиците у нас отново стои непосилното бреме на техните предшественици
България: Обект от особен интерес в два геополитически сценария
Пред политиците у нас отново стои непосилното бреме на техните предшественици
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Геополитическото битие на България винаги е било обвързано с традиционните културни особености на нашия народ, които са общи не само за нас, но и за повечето ни балкански съседи. Ако погледнем българската история след Освобождението, ще видим, че различните периоди от развитието на нашата страна носят стигмата на едни и същи предизвикателства, които страната успява или респективно – не успява да преодолее. Или казано с други думи, както американците си имат единна визия за многообразието, а китайците – социализъм с китайски характеристики, така и България понастоящем си има демокрация с балкански черти. Този тип политика, разбира се, не се дължи само на манталитета ни, но и на обективни външнополитически предпоставки, които няма как да подминем – факта, че по време на Студената война бяхме част от социалистическия блок, и то – парадоксално – може би най-лоялният съюзник на СССР. В много отношения амалгамата от културни особености и геополитически предпоставки прави някои аспекти от нашето политическо битие доста трудни за разбиране от страна на европейските и американските ни партньори. А предизвикателствата, които произтичат от тази симбиоза, често облагодетелстват стратегическите опоненти на Запада, което е и причина често нашата страна несправедливо да бъде обвинявана в безусловна носталгия към миналото. Защо е така?
Корените на демокрацията с балкански характеристики
В историята на международните отношения от възникването на модерната държавност насам държавните актьори се поделят на два вида: велики сили, които диктуват глобалната политика, и останалите актьори, които могат да оцелеят или ако са в съюз с великите сили, или ако спазват поведение, което не застрашава интересите на никой от „големите“. Разликата е, че в първия случай великата сила винаги „възнаграждава“ съюзника си по някакъв начин, докато при втория казус малките държави трябва постоянно да изразходват от собствените си ресурси, без да е сигурно, че стратегията им ще сработи. Разпадането на СССР със сигурност не е било изненада за САЩ, тъй като още когато доларът става основна резервна валута през 1944 г. с въвеждането на Бретънудската система става ясно, че бъдещето на двуполюсната геополитическа надпревара до голяма степен е предрешено. Затова и всички усилия на САЩ в този период са насочени единствено към предотвратяването на ядрена война.
В този международен контекст краят на Студената война положи началото на прехода към демокрация и пазарна икономика, по време на който България си постави за цел да стане пълноправен член на НАТО и Европейския съюз. За разлика от прехода в повечето пост-социалистически страни обаче в нашата страна той имаше някои особености, които се дължаха на обективни геополитически обстоятелства. Най-важното от тях е сключването на т.нар. Малтийски консенсус между САЩ и СССР от 2–3 декември 1989 г., когато бившият вече американски президент Джордж Буш-старши и последният съветски лидер Михаил Горбачов постигат устна договорка по три точки: присъединяването на обединена Германия към НАТО, засилването на американското влияние в Централна Европа и накрая – поделянето на влиянието между САЩ и правоприемника на СССР – Русия, в България и Румъния наполовина. И наистина, ако погледнем българския преход, ще видим, че той следва точно този път – военно и политически ние се обвързвахме със Запада, а енергийно и културно – останахме в руската сфера на влияние.
Някой би възразил веднага, че с присъединяването на страната ни към ЕС и НАТО Малтийският консенсус бе разчупен окончателно, но горчивата истина е, че точно това присъединяване циментира този консенсус, тъй като дори след края на присъединителния процес процентът руско влияние в България се запази. Големите европейски страни като Германия и Франция нямаха нищо против това, а през 2014 г. новоизбраният генерален секретар на НАТО Йенс Столтенберг заяви в една от речите си, че членството на страната ни в Алианса по никакъв начин не пречи ние да развиваме добрите си отношения с Русия. Същото каза и президентът Джордж Буш-младши, когато посети България през 2007 г., когато американските и българските войски воюваха заедно в Ирак срещу „Ал Кайда“ – Русия не е враг, бъдете приятели с нея. Казано накратко – съюзихме се със САЩ и ЕС, за да се защитаваме, но останахме приятели с Русия, за да вземаме евтин газ, поддържайки спомена за българо-руската дружба жив. Фактът, че мнозинството български правителства следваха този комфортен консенсус, удовлетворяваше и Запада, и Русия. Това беше и златният закон в българската политика – да следваме този баланс, защото без него нямаше да има стабилност в страната.
Опит за преход към либерална демокрация
Малтийският консенсус започна да се руши през 2014-та, когато руските войски влязоха в Крим, а тогавашният държавен секретар Джон Кери отправи към Москва думите: вие загубихте Студената война – не може да имате сфери на влияние. Политиците в Румъния много бързо се ориентираха в геополитическата обстановка и направиха последователни стъпки за разчупването на този консенсус, но в България това не се случи не поради нежелание, а защото страната навлезе в период на нестабилност. Тя беше частично предизвикана от тлеещия конфликт в Украйна, а от друга страна, от твърдо изолационистката политика, която администрацията Обама следваше по отношение на Източна Европа. Демокрацията по балкански в България започна да става все по-неудобна на Запада, тъй като Америка виждаше в България точка на нестабилност, която във всеки един момент може да бъде използвана от Русия като лост за влияние. И все пак, идеята за това, че малката балканска страна плаща повече за отбрана от Франция и Германия, ни поставяше в графата на надеждните съюзници.
Злощастните събития от 24 февруари 2022 г., когато Русия нападна Украйна, бяха червена сигнална лампа за България, тъй като преходът към двуполюсен свят окончателно приключи, а стратегическото положение на нашата страна отново стана причина тя да бъде обект на особен интерес. За политиците като че ли най-рационалният вариант беше да се разчупи Малтийският консенсус, като се съхрани демокрацията с балкански характеристики, което щеше да доведе до относителна стабилност в страната. Но това не устройваше нито Запада, нито Русия. Москва едностранно поиска от НАТО да се изтегли от България и Румъния, а Вашингтон отказа отново с мотива, че Русия не може да има сфери на влияние в Източна Европа. В този смисъл натискът върху България да замени този консенсусен политически модел с друг се засили, тъй като нито Европа, нито Вашингтон искаха сиви петна по границата с НАТО.
В тези условия възникна и въпросът какво може да замени демокрацията с балкански характеристики или поне да я модифицира по такъв начин, че западното влияние в страната да е гарантирано 100%. За Европа и САЩ това логично беше стратегия, която е базирана на три стъпки: интегрирането на България в Шенген, еврозоната и европейското ценностно пространство. Паралелно с това обаче трябваше да бъдат направени и някои жертви, които доведоха до нестабилност: енергийното еманципиране на България от Русия и скъсването с братската носталгия. Спирането на газа имаше сериозни последици, но все пак – дори на цената на едно или две правителства – беше постигнато. Не може обаче да се каже същото за културния аспект: тук западната стратегия се провали поради една много проста причина – защото, както казва бившият държавен секретар на САЩ Хенри Кисинджър: „Западът не разбира културно Русия и Източна Европа“. Опитите в България да се наложи културен модел, който е различен от демокрацията с балкански характеристики, доведе до рязка поляризация в обществото, консолидация на русофилския лагер и отчуждение от западните ценности такива, каквито съответстваха на либералната визия. Същата грешка беше допусната от САЩ и ЕС десетилетие по-рано – по време на т.нар. Арабска пролет, но по силата на сдържащата сила на членството ни в НАТО все пак у нас рационално надделя над популизма.
Възможен ли е нов преход?
Този въпрос е също толкова опасен, колкото и хипотетичен. Факт е, че след разчупването на Малтийския консенсус в България ще се отвори нов политически вакуум, който съвсем неизбежно ще наложи промяна в демокрацията с балкански характеристики. Вече започва да се говори за разделянето на Румъния от България при присъединяването им в Шенген или за ново отлагане по пътя ни към еврозоната. На фона на това успокоителната реторика за това, че цивилизационният избор на България е ясен, не върши работа. Напротив, виждаме как това говорене поляризира гражданите повече и се използва за създаване на напрежение във вътрешнополитически контекст. Започва нов преход към двуполюсен свят и мястото на страната ни в него ще бъде такова, каквото ние го изберем. В този смисъл пред българските политици отново стои това непосилно бреме на техните предшественици да направят избора, който ще засегне идните поколения.
Първият сценарий е успешното ни интегриране в Шенген и еврозоната, което логично ще доведе до свиване на руското влияние в България. Постигането на тези цели е реалистично, защото на този етап в политиката има консенсус за това между най-влиятелните политически партии. Вместването на страната в западното ценностно пространство обаче не зависи от нас, а от Запада. Защото както САЩ, така и Европа вече разбират либералната демокрация не като средство за формиране на мощна средна класа, която да гарантира високия жизнен стандарт на гражданите – демокрацията на Студената война, която даде стимул на българите и другите източноевропейски народи да станат част ЕС и НАТО. Днес либералната демокрация се разбира от западните елити като инструмент за износ на ново поколение ценности. Горчивият опит обаче сочи, че тази стратегия се провали както в Близкия изток, така и след вълната от протести по време на Арабската пролет. Това е и причината, поради която – ако Западът заложи на този нов тип „войнствена“ демокрация в България, има сериозна вероятност легитимността на цивилизационния ни избор да бъде поставена под въпрос, тъй като поляризацията между хората ще продължи да расте, а това ще доведе до сериозни разделения и сред политиците.
Вторият сценарий е дори по-незавиден от това да напуснем НАТО и ЕС – да станем буфер в новото двуполюсно противопоставяне. Всъщност въпреки целия популизъм, който се излива, е факт, че никой рационално мислещ политик не би изкарал страната от евроатлантическото пространство, защото няма нито с какво да я защитава, нито с какво да я захранва. Но буферирането на България в новия световен двуполюсен модел ще бъде още по-мъчително, тъй като тогава страната ще е топка за подритване на големите без никакви гаранции за бъдещето си. Или казано накратко – преход, който няма край.
|
Ключови думи
геополитика
геополитически сценарий
политика на България