Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 02/2025
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Случаят със служителя, който често си променя мнението
Как в тази ситуация да постъпи прекият ръководител
Случаят със служителя, който често си променя мнението

Как в тази ситуация да постъпи прекият ръководител

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

В малък екип Виолета Л. често променя мнението си относно важни проекти. Това е особеност на характера ѝ, който се проявява и извън фирмата. В началото на седмицата тя подкрепя едно решение, но до петък вече застава на друга позиция, като не излага достатъчно убедителни аргументи. Това създава напрежение и недоразумения сред колегите, защото проектите често биват забавяни поради необходимостта да се преоценяват вече взети решения. Освен това Виолета често не спазва всички крайни срокове и не завършва всички задачи в рамките на очакваното, което допълнително подкопава доверието към нея. Как в тази ситуация да постъпи прекият ѝ ръководител?
Нужно е обучение за управление на времето
Анджела Иванова, съосновател и изпълнителен директор на ЛАМ' ОН
Идентифицирането на първопричината за поведението е от ключово значение за ефективното справяне с казуса. Изглежда, че личният или професионалният стрес на Виолета влияе на способността ѝ да остане фокусирана и решителна.
Възможно е недоразумения относно посоката на екипа да доведат до промени в позицията ѝ. Затова е много важно ясно да дефинираме отговорностите, протоколите за вземане на решения и крайните срокове, като подчертаваме тяхното въздействие върху екипа.
Вярвам, че с конструктивен разговор мога да разбера защо тя променя решенията и се бори с времето си. Бих осигурила насоки или обучение за управление на времето и вземане на решения, насърчавайки нейния растеж и отчетността ѝ.
Без обвинителен тон, но с твърдост в изискванията
Слави Савов, HR директор на Heidelberg Materials за България, Гърция и Албания
Ситуацията налага прилагането на деликатен, но в същото време структуриран подход от страна на прекия ѝ мениджър, за да се минимизира негативното влияние върху екипа и неговата ефективност. Ключово е ръководителят да действа балансирано – с твърдост в изискванията, но и с разбиране към индивидуалните особености на служителя.
Като първа стъпка препоръчвам да се проведе личен разговор с Виолета, за да се обсъди поведението ѝ. Важно е мениджърът да мотивира значението на последователността в решенията и спазването на сроковете за ефективността на екипа. Добре е да аргументира думите си с конкретни примери за случаи, при които промените в мнението или неспазването на срокове са създали проблеми на екипа. Трябва да провери дали няма обективни причини (липса на увереност, предизвикателства с приоритизирането или други външни фактори) за честата промяна в мнението и неспазването на сроковете. В никакъв случай ръководителят да не използва обвинителен тон, а да се опита да насочи разговора към намиране на решения. Също така е добре да ѝ предложи подкрепа за управление на времето и приоритизиране на задачите, ако това е проблем.
Ако след разговора не се наблюдава подобрение в поведението ѝ, може да се наложи да се вземе по-трудно решение. Възможен подход е тя да бъде ангажирана с конкретна част от проекта и в случай на ново забавяне да ѝ бъде потърсена персонална отговорност. Като краен вариант може да се оценят ползите и рисковете от нейното преместване на друга роля извън екипа.
Решението зависи от зрелостта на екипа
Аделина Попова, ръководител „Развитие на лидерство“ на глобално ниво в Eviden
Ръководителят е добре да събере обратна връзка от останалите колеги в екипа, от клиенти, от колеги в други отдели, с които екипът на Виолета взаимодейства. Това е класически пример за т.нар. 360-градусова обратна връзка. Като неин пряк мениджър следва да е наясно какви са силните ѝ страни и какви са областите, в които Виолета има нужда да работи и да се развива допълнително. Най-добри и бързи резултати постигат мениджърите, които използват силните страни на своите хора в екипа.
След като събере необходимата обективна информация (по предварително зададени от него критерии/компетенции), мениджърът следва да покани на разговор Виолета, като ясно конкретизира целта на срещата. След като я запознае с фактите – конкретни пропуски, конкретен проект и т.н., как това е повлияло на цялостния имидж на екипа и до какво води (загуба на доверие, загуба на проект, загуба на клиент, т.е. ясно да очертае въздействието на нейното поведение и последствията), е редно да разбере и какво мисли самата Виолета. В дискусията трябва да разбере и какви са причините за подобно поведение. След като е изяснил ситуацията и причините напълно, следва да оцени дали подобно поведение може да се промени – чрез някакво обучение, чрез работа с ментор (по-опитен колега), коуч. В случай че преценява, че промяната е възможна, следва да определи срок, в който да се съгласят, че това ще се случи, да планират по-чести срещи, за да се проследява прогресът (или липса на такъв).
Ако ситуацията позволява, може дори да постави Виолета в ролята на отговорна за проект, да изисква от нея редовна обратна връзка по изпълнение на отделните фази/задачи на по-кратки интервали (седмично или каквато е динамиката на проекта). Това ще постави Виолета в ситуация да взима решения и да носи отговорност за резултата. Този подход дава добри резултати в екип с опитни професионалисти, които са добронамерени и имат желание да подкрепят колегата си. Това обаче не е добра стратегия в екипи с по-ниска степен на зрялост и опитност.
Истинските лидери инвестират много в това да развиват хората около себе си, да им помагат да откриват силните си страни и да ги използват. Това е валидно и в ситуации, в които трябва да се разделиш с даден човек, когато смяташ, че има други области, в които той може да е много по-успешен и удовлетворен.
|
Ключови думи
казус
служители
управление
мениджър
HR