Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 09/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Случаят със служителя, който отказа да ползва новите технологии
Как ръководството да постъпи в тази ситуация?
Случаят със служителя, който отказа да ползва новите технологии
Как ръководството да постъпи в тази ситуация?
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Никола З. има 24 години опит във фирмата и над 31 години в бранша. За това време е извоювал име на безспорен професионалист и ценен колега, ментор на много стажанти, които днес вече са уважавани мениджъри. Фирмата се модернизира и превръща в голяма компания, която ползва най-новите технологии. Това не се харесва на Никола З., на когото му се налага да прекарва все повече време над екраните вместо с клиенти и в реални срещи. Усеща как неговата професия постепенно се заменя от машините и алгоритмите, които имат отговор на „всички проблеми“. В него назрява страхът, че скоро изкуственият интелект ще го замени. В един момент той отказа да ползва новите технологии. Как ръководството да постъпи в тази ситуация?
Тhink-tank за изграждането на следващата кохорта от лидери
Нина Владимирова, създател на консултантска компания Н4Н Solutions
Бизнесът като част от живота се подчинява на принципа, че и доброто, и лошото изтичат еднопосочно и няма връщане назад. Всичко около и в нас е вечно движение и промяна. И най-прекрасното би се превърнало в проклятие, ако (се опитаме да) е неизменно. Достатъчно е да си спомним за брандове като „Кодак“ или „Нокиа“.
Ако съм ръководител на Никола 3., бих провела мини recruitment кампания – с много човечност и уважение към професионализма и опита му, за да застане зад или да бъде част от новата стратегия за развитието на бизнеса.
Ще му обясня, че неговите опит и знания са ценен актив за бизнеса. Бих му предложила да е начело на think-tank за изграждането на следващата кохорта от лидери в организацията, където ще има възможност да общува активно с колеги, да споделя своите прозрения и поуки и да допринася за промяната. А защо не и да е част от reverse mentoring, при който Никола да се наставлява от най-талантливия млад колега по отношение на новите технологии?!
Изберете между консервативния и иновативния подход
Стефан Чорбанов, съосновател и управител на Stenik
В зависимост от културата в компанията на Никола и неговите персонални характеристики можем да очертаем два подхода за действие в тази ситуация: консервативен и иновативен. Първият включва задълбочени разговори, подкрепа, уважение към опита и фокус върху човешкия аспект, които целят Никола да приеме промените и да се адаптира към променящата се среда. Ако Никола продължава да бъде ценен служител и трябва да бъде запазен в компанията, с оглед на опита му може да се насочи в посока оптимизиране на работата му и приоритизиране на други аспекти от нея, както и подобряване на work/life баланса – нещо, което всеки дългогодишен служител заслужава.
Иновативният подход от своя страна би включвал стимулиране на Никола не просто да ползва изкуствения интелект на базово ниво, а да започне да прилага знанията и неоспоримия си опит, за да го обучава – и по този начин да остави отпечатък в компанията дори и след като вече не е част от нея. Изкуственият интелект има най-голяма стойност за бизнеса, когато той не просто е ползван на общо основание, а е захранен със собствени данни и по този начин може да направи компанията по-добра.
Най-голямата грешка е да мислим, че служителят е „безценен“
Димитър Димитров, бизнес консултант, част от екипа на In Your Hands
Времето, когато започвахме работа в една компания с идеята да израснем и да се пенсионираме в нея, отдавана и безвъзвратно отмина. Работим в изключително динамична среда, където технологиите настъпват уверено и бързо променят правилата на играта. Това, което най-вероятно се случва с Никола З., е, че осланяйки се предимно на дългогодишния си опит в бранша и фирмата, той е спрял да учи и да се развива, което е и причина за страха му от новите технологии, които той отказва да ползва. Ситуацията е трудна и сложна, най-вече поради доказания му професионализъм, лични качества, опит и менторски функции през годините. Най-голямата грешка обаче би била да мислим, че в такава ситуация служителят е „безценен“ за фирмата поради дългия му стаж и инвестицията в него. Нежеланието му да учи и да се развива би довело най-вероятно до конфликтни ситуации, както и до загуба на менторските му способности и функции, тъй като вече не е в крак с най-новите тенденции и технологии на бизнеса, в който работи.
Как да постъпим? В някои държави и корпорации от Северна Америка е популярна Up or out политиката – тоест или се развиваш, или напускаш, но в Европа имаме тенденцията да сме доста по-социално ориентирани. Разполагаме с два варианта, основани на концепцията за „Цикъла на развитие на служителя на една позиция“, известна още като Skill-Will матрица:
- Да включим Никола З. в проект за развитие от стратегическо значение за компанията като лидер на проекта с надеждата да „събудим“ в него желанието и мотивацията отново да учи и да се развива – труден, но не невъзможен вариант, или
- Да „превъртим“ Никола З. през „Цикъла на развитие на служителя“, като му възложим нови функции, където да използваме дългогодишния му опит и знания – например включване в проектни групи за разработване на алгоритмите за новите технологии, които навлизат в бизнеса и автоматизират процесите, разработване заедно с HR отдела на onboarding програми за нови служители за период на развитие от 6 месеца или програми за развитие на млади мениджъри с потенциал за необходимите умения в бизнеса – както специфични за конкретния бизнес, така и меки умения, и др.
|
Ключови думи
казус
лидерство
нови технологии
служители
изкуствен интелект