Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 11/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Случаят със служителя, който занемари работата си
Как ръководството да постъпи в тази ситуация?
Случаят със служителя, който занемари работата си
Как ръководството да постъпи в тази ситуация?
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Преди година, когато Богдан М. започва работа дава всичко от себе си, за да се докаже на позицията, която му е поверена. След изпитателния период обаче той започва бавно и постепенно да занемарява ангажиментите си. Колегите му забелязват и започват да се оплакват, че недоглежда работата си. Прекият му ръководител няколко пъти му прави забележки, но поведението на Богдан не се променя. Как ръководството да постъпи в тази ситуация?
Разберете какво е довело до загубата на мотивация
Мария Стоева, изпълнителен директор и главен консултант на SISTEMMA
Когато се случи подобна ситуация обикновено фокусът веднага пада върху изминалия изпитателен период. Богдан започва да се смята за мързелив и посредствен. Ръководството „настъпва“ със санкции и нападки, обвинения и микромениджиране. Това обаче обикновено води до още по-голяма демотивация у човека. Ефектът е винаги един и същи – загубено време, пари и усилия, като накрая двете страни се разделят.
За да подходи ефективно към ситуацията, ръководството може да разгледа проблема от по-нетрадиционен ъгъл – да изследва какво е довело до загубата на мотивация у човека. Възможно е Богдан да се е почувствал „прегорял“ след първоначалния интензивен старт (тичал е като за спринт през първите месеци, а всъщност работата му е маратон) или да има предизвикателства в личния си живот, които влияят на ангажираността и вниманието му.
Потенциално добър подход е да се проведе открит разговор, в който Богдан ще има възможност да сподели своите мисли и притеснения, като се търси не толкова причината (може да не желае да сподели), а по-скоро решение.
Има и друга вероятност – понякога хората губят мотивация, когато не виждат възможности за растеж или не намират смисъл в ежедневните си задачи. Ръководството би могло да предложи на Богдан нови отговорности или участие в проект, който ще събуди отново интереса му.
Важно е също да се обсъдят и очакванията към него и той да получи ясна подкрепа от екипа, за да подобри представянето си. Понякога малка промяна в подхода и доза човечност с допълнителна подкрепа могат да вдъхновят дори и най-демотивираните хора. Важното е ръководството да обърне внимание. По човешки.
Подходът трябва да е наставнически или подкрепящ
Петър Петров, HR директор на Minimart
Много интересен казус и честно срещан в практиката. Универсална рецепта няма, защото всеки индивид изисква персонален подход и отношение. На първо време бих препоръчал на ръководството на компанията да направи анализ на конкретни ситуации, в които Богдан не се представя на желаното ниво. Следващата стъпка да се определи зрелостта на служителя, която се базира на нивото на мотивация и нивото на умения за конкретната позиция, след което да се определят конкретни стъпки към желаното поведение. В този етап бих посъветвал прекият ръководител на Богдан да смени стила на управление. Нека да не използва директивен подход, а да опита с наставнически или подкрепящ. За да окажа съдействие на ръководителя на екипа, бих го насочил към персонален коуч и/или допълнителни материали на темите за поставяне на задачи (делегиране); различни модели за даване и приемане на обратна връзка.
Резултатът, който очаквам, е мотивацията на Богдан да бъде провокирана чрез промяна на конкретни поведения както в него самия, така и при ръководителя. Ако бих имал възможност да се запозная с Богдан и целия екип, ще бъда и по-конкретен с план за действие.
Богдан има един до два месеца
Цветана Чолакова, HR професионалист
За да не се стига до казуси като този, е важно с назначаването на служителя да се уточнят с него точни задачи, отговорности, срок на изпълнение, очаквано качество, периодични срещи, обратна връзка, при необходимост обучение, подкрепа и менторство.
В случая трябва да проведем задълбочен разговор с Богдан, за да установим причините за промяната. Чак тогава можем да работим в посока мотивация. От ръководството се очаква справедливо отношение, което от своя страна ще подобри мотивацията на всички в екипа и ще намали риска от конфликти и недоволство от всички включени страни.
Препоръчвам съвместно със служителя разработване на индивидуален план за развитие и при необходимост обучение. Планът трябва да включва ясно измерими цели и очаквания, а обучението да е насочено към конкретни области за подобрение (например управление на времето и ефективна комуникация). Ако от един до два месеца това не проработи, е по-добре да се разделим с Богдан.
|
Ключови думи
казус
лидерство
служители
HR