Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 09/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Всеки има своя път към успеха

Трябва много добре да диагностицираш, преди да изписваш решение. Както и в медицината, ако не намериш причината за дадени симптоми, може да пропуснеш голям проблем или голяма възможност в бизнеса, казва Ваня Панайотова

Автор:

Таня Кръстева

Снимки:

Ивайло Петров

Всеки има своя път към успеха

Трябва много добре да диагностицираш, преди да изписваш решение. Както и в медицината, ако не намериш причината за дадени симптоми, може да пропуснеш голям проблем или голяма възможност в бизнеса, казва Ваня Панайотова

Всеки има своя път към успеха
quotes

В момента сме в период на търсене на големите промени в бизнеса, технологията, която ще преобърне всичко. Кое е следващото голямо нещо за козметичната индустрия според вас?

Козметиката винаги е била свързана с начина, по който човек възприема себе си и другите. Това неминуемо се отразява върху продуктите, които ползваме, и върху социалните ни взаимодействия. Козметиката винаги е била и е отражение на реалността в социума, в обществото, в което живеем. Всеки период от човешката история се е характеризирал със свои особености в козметиката.

Това, което смятаме за следващото голямо нещо в индустрията, е именно комбинацията между иновации в технологиите и дълбокото разбиране на потребителите. Днес всички нови технологии, научни открития, естествено, и развитието на AI, като ChatGPT например, значително променят подхода на компаниите – не само към продуктите и формулите, но и към връзката им с потребителите. Те дават възможност за много по-фина диагностика на нуждите на хората и осигуряват непрекъснат контакт с тях, което води до все по-персонализирани решения и продукти. В момента съществуват множество дигитални платформи, които действат като beauty coach, диагностицират съответния тип кожа, индивидуалните потребности на потребителите – от декоративна козметика и грим до грижа за косата – и дори препоръчват необходимия слънцезащитен фактор в зависимост от това дали денят е слънчев или облачен.

Освен това навлизането на AI дава нови възможности за анализ и управление на огромни обеми от данни, което значително променя начина на работа в козметичните компании.

В L'Oréal говорим за beauty tech, или технологии на красотата и дигитализация, като ги прилагаме много преди това да навлезе в сходни на нашите индустрии в FMCG секторa. Много по-отрано виждаме навлизането на новите технологии и ги интегрираме навреме, за да сме винаги крачка напред.

През 2023 г. нашите дигитални услуги бяха използвани 100 милиона пъти, което подчертава значението на технологиите в индустрията. Именно затова всяка година инвестираме над 1 млрд. евро в IT и технологии, което ни позволява да бъдем лидер в индустрията и да създаваме нови стандарти в красотата.

Според Environmental Working Group средностатистическият човек нанася върху тялото си девет козметични продукта всеки ден. В тях има средно 126 съставки. Колкото обаче в по-високотехнологично време живеем, толкова хората се стремят да бъдат по-близо до природата, да използват по-природни, здравословни продукти. Как това се отразява на индустрията?

Все повече хора търсят продукти, които съчетават висока ефективност с безопасност и минимално въздействие върху околната среда. Затова много говорим за т.нар. „зелени науки“, които ни позволяват да използваме природното разнообразие, да черпим суровини, да черпим формули – или поне вдъхновение за формули от самата природа. Поставихме си за цел до 2030 г. 95% от съставките в нашите формули да идват от възобновяеми растителни източници или изобилни минерали.

Интересно е, че в последно време не наблюдаваме намаляване на потреблението на козметични продукти. Напротив, ние, хората, все повече се обръщаме към себе си, все повече искаме да си погрижим за здравето и външния си вид. Козметиката ни дава усещане за грижа и възможност за изразяване на тази наша уникалност, индивидуалност, било то чрез грим, прическа, грижа за косата и всичко останало. Следователно тази цифра 9 най-вероятно ще продължи да расте, но в това няма нищо обезпокояващо, стига хората да подбират продуктите съобразно тяхното качество.

Какъв е процесът зад създаването на качествена козметика?

Науката при създаването на качествени продукти е изключително важна. Не става въпрос просто за смесване на различни масла или други компоненти. За да създадеш ефективен продукт, трябва да знаеш кои са най-добрите съставки и как да ги комбинираш по правилния начин. Две съставки, ако не са съчетани в точната научна формула, могат не само да загубят ефективността си, но и да се неутрализират взаимно. Важна е синергията между тях и точната им концентрация.

Нашето желание е да използваме най-добрите съставки в най-добрата концентрация и в най-ефективната формула. Друго нещо, което потребителите усещат, но невинаги го формулират ясно, е  удоволствието от самия продукт – как се усеща на кожата, каква е неговата текстура, ароматът му и доколко лесно и приятно се нанася. Това са важни детайли, които допринасят за цялостното преживяване и за качеството на продукта.

Виждате ли разлика в потребителското търсене и в поведението на потребителите в различните страни от региона, за който отговаряте? Какъв е българският потребител?

Въпреки че на пръв поглед изглеждаме сходни в Югоизточна Европа, съществуват разлики в потребителското поведение.

Българският потребител определено се влияе от световните тенденции в индустрията. Все пак всички пътуваме, а социалните мрежи и инфлуенсърите бързо пренасят различни нови течения. Преди новите трендове от Западна Европа или САЩ достигаха Източна Европа за месеци. Днес това се случва за часове. И въпреки всичко има специфични особености. Българският потребител в последно време много се увлича по така наречената цикличност в различните козметични грижи. Това означава, че се прилага една и съща процедура за всеки ден от седмицата. Например в понеделник ще е пилинг за дълбоко почистване, във вторник – продукти с витамин С, а в четвъртък – друга активна съставка. Това е нов тренд и в България бързо набира скорост. Тази цикличност се наблюдава и при грижата за косата. Едно миене ще се фокусира върху подхранване, другото – върху стимулиране на растежа, третото – върху някаква друга нужда на косата.

Друг интересен тренд, който се наблюдава и в други части на света, но в България е особено силно изразен, сравнявайки го с други страни на Балканите, е търсенето на фармацевтична козметика, особено за грижата за лицето. В България има по-висок процент жени, които проявяват голям интерес към дермокозметика. Ние определено заемаме силна позиция по отношение на тази тенденция, като притежаваме три от четирите най-препоръчвани дермокозметични марки в света.

Още една отличителна черта на българските жени е склонността към по-изразителен грим. Както споменах и в началото на разговора ни – гримът често служи като средство за себеизразяване в обществото. Предполагам, че напрегнатото ежедневие провокира в жените нуждата от по-силно себеизразяване, по-силно себеотстояване и гримът може да бъде проява на нуждата да се изразиш по-ярко като личност.

Мъжете също започват да проявяват по-голяма грижа към себе си. Интересен факт е, че запитванията за мъжка козметика в различни онлайн търсачки са нараснали десетократно само през последната година в България.

Какви стратегии прилагате за увеличаване на пазарния дял на L'Oréal в региона?

В този все по-разнообразен свят цялостната стратегия на Групата се развива – от „красота за всички“ към „красота за всеки“, което се отразява и на нашия регион. Целта ни е да предлагаме персонализирани решения за красота, които да отговарят на индивидуалните желания и нужди на хората. Това, което правим, е да слушаме потребителите си много внимателно и да уважаваме техните различни предпочитания, начин на живот, култури и традиции.

В основата на нашата стратегия винаги е била връзката ни с потребителя. Чрез социалните мрежи и различни платформи поддържаме пряк контакт с тях, за да откликнем на стремежа към индивидуалност и персонализация в козметиката.

Освен това като пазарен лидер ние носим отговорност за формирането на индустрията. Нашата цел е да насочим пазара в правилната посока – козметиката да бъде етична, безопасна, екологична, устойчива, да бъде правилно рекламирана – отговорно и прозрачно. Това са неща, върху които ние като пазарни лидери може да въздействаме.

Като част от нашата стратегия за развитие целим да увеличим нашето присъствие на пазарите в Западните Балкани. Това ще бъде наш основен приоритет в бъдеще. В същото време работим усилено върху нови и иновативни продукти, които да задоволят потребителите и да укрепят дългосрочно позициите ни на пазара.

Какви нови продукти планирате – като съставки и като нова потребност, която адресирате?

L'Oréal винаги е била сред водещите иноватори в биоиндустрията, наследявайки духа на основателя си – химика Южен Шулер. Гордеем се, че именно със създаването на първата безопасна боя за коса започва пътят на компанията. Днес ние годишно инвестираме повече от 1,2 млрд. евро в развойна дейност. Нашият екип от над 600 учени непрекъснато работи върху нови формули и прави проучвания, като всяка година регистрираме стотици патенти. Компанията има 20 големи центъра за изследване и иновации в областта на различни видове козметика, която предлагаме.

Едно от постиженията ни е формулата UVMune 400, която се съдържа в продуктите ни за защита от слънцето, като серията La Roche-Posay UVMune 400, която стана изключително популярна у нас. Това е най-мощната формула на пазара за защита от всякакви видове вредни UV лъчи, която същевременно запазва тена на кожата. Слънцезащитата също се очаква да бъде от голям интерес за потребителите и в основата на нашите продукти предвид нарастващите случаи на рак на кожата и борбата с нови замърсители.

Друга много интересна наша иновация е формулата ни Acidic Bonding Concentrate в продуктите за грижа за косата, като серията шампоан, балсам и грижа без изплакване на Redken, която е на основата на гликолова киселина. Тя помага за възстановяване на ацидните връзки в косъма, което води до естествен блясък и здравина на косата. Това е истински пробив в тази област.

Разработихме още и първата по рода си активна съставка – MELASYL™, която помага за превенция и борба с пигментацията на кожата, което адресира нарастващото търсене на решения за изравняване на тена и намаляване на тъмните петна.

Вие споменахте няколко пъти социалните мрежи, контакта с потребителите. Козметичната индустрия много често работи с инфлуенсъри. Има ли промяна в този подход?

В момента се появява много интересна тенденция. До съвсем скоро, до преди няколко месеца, много търсени бяха макроинфлуенсерите, или т.нар. големите, топ инфлуенсъри с огромно количество последователи. Но сега все повече компании, особено в козметичната индустрия, се обръщат към т.нар. микро- и наноинфлуенсъри.

Това са хора, които потребителят възприема като „човек като мен“. Все повече хората търсят автентичността в социалните мрежи, което се получава по-лесно при по-малките инфлуенсъри. Много често те дори не са платени, а просто споделят искрени мнения и опит с продуктите.

Искам също да отбележа, че в L'Oréal винаги се стремим да бъдем напълно прозрачни в своите рекламни партньорства. Още преди да бъде въведено като изискване от законодателството на ЕС, ние настоявахме всяка платена публикация от инфлуенсъри, която промотира продукт, да бъде ясно обозначена като реклама. Смятаме, че е важно хората да знаят кога една реклама е реклама.

Заемали сте различни ръководни позиции в компании от FMCG сектора. Кое е най-важното нещо, което трябва да научи човек, ако иска да се реализира в тази сфера?

Винаги съм се притеснявала да давам универсални формули и съвети, защото смятам, че всеки човек има свой път към успеха. Мога обаче да кажа какво ми е помогнало на мен, въпреки че при други хора може да сработят съвсем различни неща.

При мен това е позитивността. От родителите ми съм научила, че каквото и да правиш, трябва да го правиш по най-добрия начин. Дядо ми често казваше:  „Ако садиш зеле, да садиш най-доброто и да си горда със своето зеле“. Ако човек си вярва, в същото време е скромен и е готов да се учи, няма причина да не успее.

Също така смятам, че автентичността и искреността в бизнеса са изключително важни качества. В крайна сметка бизнесът се прави между хора и е важно да запазим човечността в отношенията си с другите, с бизнес партньорите си.

Когато за първи път станах мениджър – преди 30 години, в период, когато не беше лесно да си жена в бизнеса, – моят мениджър ми каза: „Трябва да си наостриш зъбите. Бъди агресивна, ако трябва, дори лоша в бизнеса, за да те уважават“.

И си спомням, че тогава не спах няколко нощи, мислейки си, че не би трябвало това да е универсалната формула.

Не може да успяваш, мачкайки другите. Трябва да бъдеш човечен. И сега, след 30 години опит, вече мога да кажа, че това проработи.

Кои са най-важните качества, които вие търсите в хората, за да ги приемете в екипа си?

За мен най-важното е човек да бъде качествен като човек. Вярвам, че ако притежава основни човешки добродетели, бизнесът може да го научи на всичко останало. Търся хора, които имат мозък – интелект и способност да мислят, сърце – емоционална интелигентност и съпричастност, и огънче – мотивация и страст за развитие. Наемала съм хора, които на пръв поглед не са изглеждали подходящи за дадена позиция, но в тях съм видяла този вътрешен пламък, който ми подсказва, че ще се научат и ще се развият. И не съм грешала.

 Коя е най-дръзката бизнес идея, която все още не сте реализирали, но се надявате да я осъществите някой ден?

В бизнесите, в които съм работила, съм успявала да реализирам идеите си, макар и с различно темпо – някои по-бързо, други по-бавно. Но това, което все още не съм реализирала, е желанието ми да направя нещо значимо за обществото в България. Определено ми си иска в един момент да се върна тук и да допринеса за развитието на страната по някакъв начин. В момента може би звучи като социално мечтание, ако започна да говоря точно какво ми си иска да направя, но със сигурност идеята ми не е свързана с политика.

В момента живеете в Румъния. Спомняме си как, преди да влезем в Европейския съюз, Румъния беше догонващата. В момента е обратното. Румънците очакват да започнат да пътуват до САЩ без визи в съвсем близко бъдеще, докато за нас това не се очертава.  Каква разлика виждате в развитието на двете общества – в Румъния и България?

За първи път отидох в Румъния в началото на новото хилядолетие – през 2001 г. Тогава имах вътрешното усещане, че българското общество може би в някои отношения е по-развито. Но през последните години започнах да забелязвам различни подходи и практики, които в Румъния се оказаха особено ефективни и от които България също може да се възползва.

Според мен основното нещо, което румънското общество успя да направи, е борбата с корупцията. Например в Румъния има около 50 души, които са били на високи политически позиции и са осъдени за корупция с ефективни присъди. В България, доколкото на мен ми е известно, няма такива.

Смятам, че борбата с корупцията и ефективната съдебна система, която Румъния успя да развие успешно през последните години, осигурява значителна стабилност и сигурност както за местния бизнес, така и за външните инвеститори, спомагайки за създаването на благоприятна среда за развитие на малкия и средния бизнес.

Каква роля играе интуицията, когато вземате решения, и как балансирате между данни и инстинкти?

Интуицията е като неосъзнато знание, което се гради на годините опит, на това, което си видял и научил. Има и една доза нюх за новото, който трудно може да бъде обяснен. Въпреки това много от решенията трябва да се базират на данни, за да не ги вземаме „на сляпо“. Смятам, че няколко числа могат да ти дадат усещането за нещата, да очертаят бъдещето, където все пак има и доза риск. Хората очакват от своите лидери да вземат решения – бързо и навреме. Понякога дори едно неправилно решение може да е по-добро от едно отлагано, забавено, затлачено такова.

Какъв урок за лидерството научихте от някой неочакван източник, например от хоби, спорт или личен опит извън работата?

Доктор съм по образование, въпреки че съм практикувала тази професия само няколко месеца. Общото между бизнеса и медицината е, че трябва много добре да диагностицираш, преди да изписваш лечение. Както и в медицината, ако не намериш причината за дадени симптоми, може да пропуснеш сериозен проблем или голяма възможност.

Бягам маратони – това е моето хоби, моето време за медитиране и оставане със себе си. Когато пробягах първия маратон в живота си в Гърция – класическата дистанция, на 35-ия километър срещнах „стената“, при което реших, че не мога да продължа. Причерня ми и в този момент си спомних, че  единственото нещо, което ме държеше, е ядът – как можех да се откажа сега, след толкова тренировки и след като съм пробягала вече 35 км и ми остават само 7. Този яд и това желание ме накараха да продължа, макар и на автопилот. Така финализирах, и то с не лошо време. Тогава си казах, че и в бизнеса е същото – ако някой път ти се струва, че виждаш „стената“ пред себе си и се чувстваш неспособен да продължиш, трябва да има една малка доза яд в теб, която да те накара да си кажеш: „Няма да се откажа в този момент“. И ако продължиш да правиш крачките, в един момент отново бягаш.

Ваня Панайотова е генерален директор на водещата световна козметична компания L’Oréal Group за Румъния и региона Адриатика – Балкани, включително България. С над 25 години опит в сектора на бързооборотните стоки (FMCG) тя е изградила кариера в управлението на международни компании и реализирането на значими предприемачески проекти. Ваня започва кариерата си в Procter & Gamble, след което продължава в Mondelez International, където заема ключови ръководни позиции в Източна Европа, Африка и Близкия изток. През 2017 г. става генерален директор на Orbico в Румъния, а в края на 2018 г. се присъединява към L’Oréal като генерален директор за Румъния и Молдова. През 2020 г. поема и ръководството на деветте пазара в региона Адриатика – Балкани.

Препоръчани книги от Ваня Панайотова

• „Мостът на Дрина“ на Иво Андрич

• „Братя Карамазови“ на Фьодор Достоевски

• „Балади и разпади“ на Георги Господинов

• „Хвърчилата“ на Ромен Гари

• „Три ябълки паднаха от небето“ на Нарине Абгарян

*Бонус – в моменти на релаксиране: Тери Пратчет (която и да е книга).