Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 12/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Зад завесите на фирмената култура

Мениджърите, които познават българската народопсихология, знаят как да мотивират хората си за високи корпоративни постижения

Автор:

Ваня Богданова, HR консултант

Зад завесите на фирмената култура

Мениджърите, които познават българската народопсихология, знаят как да мотивират хората си за високи корпоративни постижения

Зад завесите на фирмената култура
quotes

Италианците са експресивни, семейно ориентирани, естети. Германците са стриктни и обичат правилата. Японците са интровертни, уважителни, прецизни. В повечето страни колективната народопсихология има доста ясни характеристики. При българите обикновено те са със силен контраст и понякога звучат като виц. Факт е, че като нация ние много се шегуваме със себе си и с околните, но не с всичко. Сакрални зони са семейството, прогресът на децата, благоденствието на родителите, силата на рода; устойчивостта и опазването на изконните ценности; запазването на важните неща сред многото промени и ежедневни предизвикателства. Или както се казва, „с някои неща шега не бива“. Но с кои точно и до каква степен? 

Историята има значение

Основополагащите черти на българина са много по-дълбоки. Това оказва влияние и върху проявлението им в работната среда. Колкото по-добре ги познаваме, толкова по-лесно можем да работим истински с хората и да развиваме компанията и служителите. 

Без страх от новото

При въвеждането на промяна общото усещане на хората се колебае между нуждата от свързаност с другите и притеснението да не стане по-зле. В бизнеса интуитивната реакция към промените с умерен консерватизъм рядко са посрещнати ентусиазирано; прави се внимателна преценка как те се отразяват на личния интерес. Следователно е важно да се направи оценка и да се комуникира детайлно как промяната влияе позитивно на хората, след което да се изпълни, както е представено.

Важно е кой носи посланието за промяната

В България се наблюдава леко скептична нагласа към авторитети. При спечелено доверие обаче се изгражда лоялност. Затова добрият подход при промяна е да се работи с авторитетни личности с последователно, харизматично и прозрачно поведение. При младото поколение има промяна – то харесва предприемачеството, когато е в безопасна среда; искат да пробват силите си в проекти и иновации, когато имат ментори и спокойствието да избират между различни варианти.

На корпоративно ниво

В компаниите е добре да има програми с възможности за индивидуален избор на принадлежност към групи, които позволяват свободата и изразяването на индивидуалността, подкрепа при трудност, яснота за личните нужди и изява в компанията. Фокусът върху собственото благополучие става по-видим, когато ползите за личността станат по-малки от риска за личното благоденствие. Важно е мениджърите на екипи да имат механизми за улавяне на тези нюанси, които оказват влияние върху културата и мотивацията, особено в случай че говорим за неформални лидери. 

Българинът има много силното качество да се шегува с провалите си

Хуморът е един от психическите механизми за запазване на достойнството и гордостта ни. Напрежението пада, хората се сближават и преодоляват стреса по-бързо. С мемета и шеги се изгражда среда на свобода при творческо изразяване на мнения. Добре е за психичното здраве, сплотява екипите, намалява стреса по време на трансформации. Човек се успокоява, че в най-лошия случай може да стане герой в някой пиперлив виц.

Знаем и две, и двеста

Българинът има бърза адаптивност и няколко резервни плана. Да, под повърхността стоят изконният български инат и усещането, че винаги сме прави, но когато имаме полза нещата да вървят добре, се справяме с предизвикателствата. Затова в компаниите е важно да има ясна връзка между индивидуалния интерес на всеки служител и корпоративните таргети било в процеса на целеполагане, било в разговори между мениджърите и екипите им с цел мотивация и общ път в определената посока.

Справедливост

Ние сме трудолюбиви, талантливи, ценим качеството и искаме среда с еднакви правила за всички. Българинът има инстинктивно усещане за истината, цени идентичността си и се стреми да съхранява традиционните ценности. Ние сме древен народ с дълбоки архетипи и корени и носим в себе си нуждата от самопознание. Даваме топлота и непосредствено общуване, състрадателни сме и се стараем да помагаме. Включени в корпоративната култура, тези ценности ще работят добре по изграждането на чудесна среда на работа. Колкото по-силно изразени традиции се изградят в компанията, толкова по-добре това ще отговори на желанието за принадлежност.

Какво работи у нас

Ако обобщим какво ни мотивира нас, българите, на бизнес език това са постижимост на целите и усещане за справедливост в компанията, откритост на общуването, лекота на взаимодействието и доверие, унифицираност на индивидуалните цели с тези на компанията, точните хора на правилните позиции, топлота и разбиране в трудните моменти, контрол над резултатите и измерване на постиженията по ясен начин.