ArtVista БРОЙ /// Мениджър 06/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини

Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет

Автор:

Мария Попова

Снимки:

личен архив

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини

Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет

Анжело Красини и неговите накити, преродени в картини
quotes

Оригинално съчетаване между искрящата релефност на истински бижута и двуизмерната колоритност на живописни дамски портрети пресъздава българският художник ювелир Анжело Красини в новата си изложба „Преродени“. Почитателите му видяха творбите през месец май в столичната галерия „Арте“. С тях художникът пресъздава за нов живот красивите и сякаш застинали във времето женски лица от античните „Фаюмски портрети“, като ги допълва с истински накити, напомнящи за автентичните образи.

Оригиналните „Фаюмски портрети“ са живописни портрети на хора, намерени прикрепени към техните мумии в района на оазиса Фаюм, Египет. Портретите са датирани към периода I–IV в. и представляват еволюция в древноегипетското изкуство, повлияно от елинистичната живопис от времето на Птолемеите и реалистичния римски портрет от времето на римското управление на Египет. Известни са около 900 подобни изображения. Те са сред първите примери за кавалетен портрет (кавалетно е „преносимото“ изобразително изкуство, което не е фиксирано като стенопис, фреска или стъклопис). За тяхното изработване са използвани два вида техника – енкаустика, която представлява восък с пигменти, прикрепена към дървена дъска, и темперни бои, чрез които се рисува изображението, отново върху дървена дъска. Изобразените личности са представители на местния елит, богати гръцки и римски заселници – чиновници, търговци, военни и техните съпруги. Представени са с пищно облекло и бижута (огърлици, обеци, диадеми, лаврови венци). В редки случаи са добавяни дървени табелки с името, рождената дата, възрастта и професията на починалия.

В своята изложба Анжело Красини рисува наново 12 женски портрета, които очароват със своята непреходна красота, вглъбеност, интелигентност, но и с ярко персонално въздействие. Като интерпретира първоначалната цел на древните портрети да възпроизвеждат представата за прераждането, художникът надгражда с усещането за безсмъртие, но и изящество чрез добавените истински бижута. Визуалната изразителност на накитите, изработени основно от сребро, перли и полускъпоценни камъни, пленяват със своите ефирност, прецизна изработка и съвършеност.

Получените произведения са стилни, изчистени като изобразителна естетика, виртуозни като концепция. Анжело Красини не за първи път има интерес към обединяването на приложната функция на накитите и естетическото въздействие на картините. В предишната си изложба от 2021 г. „Споделени съкровища“ отново пресъздава накити, които в своята скулптирана цялост се възприемат като картини. За накитите си художникът казва: „Произведенията ми са послания и ако клиентите ги уловят, ще имат украшение, което ще подсилва тяхната същност, ще създава самочувствие и ново себеусещане“.

Накитите и картините на Анжело Красини са провокативни като форма, носят много топлина, привличат с майсторската си изработка и специфичния си авторски стил.

Анжело Красини е роден през 1954 г. в София. Завършва Висшия институт за приложни изкуства в Москва. Работи в Българския културен център във Варшава, бил е ръководител на ювелирния център към Съюза на българските художници. Има множество изложби както в България, така и в Япония, Чехия, Германия, Унгария. Носител е на втора награда от куиадреналето в Ерфурт, както и на награди на СБХ. Името си наследява от дядо си – италианеца Франческо Красини, който като млад се заселва в България.