ArtVista БРОЙ /// Мениджър 10/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Мартин Скорсезе: Доброто момче на лошото кино
Използваме премиерата на криминалния исторически епос „Убийците на цветната луна“, за да разкажем повече за един от режисьорите, които промениха киното завинаги
Мартин Скорсезе: Доброто момче на лошото кино
Използваме премиерата на криминалния исторически епос „Убийците на цветната луна“, за да разкажем повече за един от режисьорите, които промениха киното завинаги
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Мартин Скорсезе е един от най-великите живи режисьори на нашето време. За своите 80 години този дребен американец от италиански произход е променил основните правила на седмото изкуство повече пъти, отколкото всеки друг режисьор.
С над 60 заглавия във филмовата си кариера, един спечелен „Оскар“ и близо 70 и отгоре продуцентски проекта Мартин Скорсезе превръща киното в онова, заради което хората го наричат „изкуство“. Остри кадри, близки планове, тишината в сцените, динамичният разказ, неконвенционалните персонажи и прочее и прочее...
Скорсезе прави кино в чист вид. Епични шедьоври, удоволствие за сетивата за всеки киноман, които ще останат в историята.
Епос и истинска история
В модерното кино едва ли има друг режисьор, който да снима със същия размах, страст и брутален реализъм, както живата легенда на киното Мартин Скорсезе. Филмите на този неуморим гений, чиято кариера се простира вече седем десетилетия, се редят сред най-големите шедьоври и Скорсезе отново ще докаже недостижимото си величие с може би най-амбициозния си и безкомпромисен проект до момента – епичната криминална драма „Убийците на цветната луна“. Тя разказва обляната в кръв история на движеното от чиста алчност системно унищожение на един народ. Филмът изправи на крака публиката на 76-ото издание на фестивала в Кан и още тогава се заговори, че новият проект на Скорсезе, както и двете му големи звезди – Леонардо ди Каприо и Лили Гладстоун, ще са едни от основните претенденти в надпреварите за „Оскар“ тази година. А после Vogue Britain ги сложи на октомврийската си корица. С две думи – „Убийците на цветната луна“ пише филмова история, докато ние гледаме.
Леонардо ди Каприо и Лили Галдстоун в "Убийците на цветната луна"
Филмът адаптира базирания на действителни събития бестселър на Дейвид Гран „Убийците от Оклахома и раждането на ФБР“, преиздаден у нас отново с името „Убийците на цветната луна“ (изд. „Сиела“). Действието се развива в едноименния американски щат през 20-те години на ХХ век, период, станал известен като „Големият терор“, и проследява историята на племето осейдж, на което петролът носи огромно богатство, като само за една нощ превръща хората му в едни от най-богатите в света. Благополучието им привлича бели пришълци, които не щадят средства, за да се домогнат до всичко до което могат, преди да прибягнат и до хладнокръвни серийни убийства. Ди Каприо и Гладстоун влизат в ролите на реално съществувалите съпрузи Ърнест Бъркхарт и Моли Кайл, която е индианка от племето осейдж. Двамата са една от малкото междурасови двойки, които живеят в резервата през 1920 г. във времена на бурна промяна, което повлиява и на отношенията им. Ди Каприо е забележителен като ветеран от Първата световна война, надяващ се – като толкова много бедни, амбициозни мъже от онези времена – да намери своето богатство в петролния бум. Но именно Лили Гладстоун, самата тя горда индианка, израснала в резервата Блекфит, който пресича северна Монтана и границата с Канада, е звездата на този филм и прави големия си пробив. За нея Ди Каприо казва, че е „абсолютно удивителна и носи целия филм и историята на плещите си“.
Но ние се обръщаме към Мартин Скорсезе и аплодираме неговото величие на голям екран. Защото този дребен мъж с проблемен, странен и динамичен живот е създал повече кино, отколкото някои хора ще успеят да видят в живота си.
Малката Италия, Робърт де Ниро и киното
Израснал в квартал, наречен Малката Италия в Ню Йорк, Мартин Скорсезе е закърмен с гангстери и банди. Той чете езика им и разбира живота им. Преди много години дори е бил част от тях. Именно там се заражда любовта му към темите за насилието и социопатията и пак там той се среща с мъжа, с който в наши дни ще са най-добри приятели и ще снимат десети филм заедно. Това е Робърт де Ниро. Преди двамата да се съберат отново заедно – единият в кадър, а другият като диригент в сянката, те работят по късометражния филм The Audioton от 2015-а, поръчан като реклама за казина в Макао, Китай и Манила, Филипините. А последният пълнометражен филм, в който може да ги проследите, е „Ирландецът“, но преди това е пищният „Казино“ от 1995 г. Приятелството им датира от времена, толкова различни от тези днес и далечно забравени.
Двамата се срещнат в началото на 70-те години на миналия век из улиците на Малката Италия, където са израсли сред микс от артистични вдъхновители и истински гангстери. По това време, както си спомня Скорсезе, двамата с Де Ниро били във враждуващи компании и разменяли лоши погледи, но само до там. За официалното запознанство на Де Ниро и Скорсезе е отговорен режисьорът Браян де Палма. Той, Скорсезе, изключително младият тогава Стивън Спилбърг, Франсис Форд Копола и Джордж Лукас са част от клика млади мъже, амбицирани да правят кино. Съветват се един друг, подкрепят се и когато е необходимо, се критикуват.
Във времето, в което двамата се запознават, Скорсезе има няколко късометражни филма, а Де Ниро вече е дебютирал в игрален филм именно под режисурата на Де Палма. Трябва да минат само няколко години, за да се срещнат и на снимачната площадка. Годината е 1973-та, а двамата работят за пръв път заедно в „Опасни улици“ – филмът е със силни автобиографични елементи, защото това, което се случва на екран, са все неща, преживени от Мартин като част от прохождаща гангстерска банда.
В Малката Италия Скорсезе среща Робърт де Ниро, с когото в наши дни ще са най-добри приятели и ще снимат десети филм заедно
След „Опасни улици“ двамата се събират със сценариста Пол Шрейдър за един филм, който завинаги ще промени както техните кариери, така и американското кино – „Шофьор на такси“. Творбата се превръща в културен феномен. Развълнувани от успеха, само година по-късно двамата правят и трети проект заедно – нещо тотално различно и прието хладно от публиката. Това е джаз драмата „Ню Йорк, Ню Йорк“ с участието на Лайза Минели. Амбициозният мюзикъл не успява да разчувства публиката (за разлика от основната песен) и се превръща в провал. Един от малкото в кариерата на Скорсезе, но като първи такъв неуспехът нанася сериозни щети по самочувствието на режисьора. Разочарованието от реакцията към филма само ускорява пътеката, по която той вече е тръгнал. Това е периодът в живота на Скорсезе, в който той се опитва да живее като рок звезда. Злоупотребява с наркотици, пие, превръща се в зависим – нещо почти задължително за арт средите по онова време… както и финалът в болница. Скорсезе си спомня добре дъното. Казва, че е очаквал да умре, когато при него идва Де Ниро. Приятелят му е убеден, че само той може да режисира истинската история на боксовия шампион Джейк ла Мота, измъква го от бедата и се ражда „Разяреният бик“.
Саморазрушителната история за бокс звездата идва в перфектен момент. Темата отива и на двамата, но най-вече на Скорсезе, който обича да вкарва биографични моменти във филмите си. Филмът се превръща в небивал хит, а по-късно е определен като модерен шедьовър. Две години след триумфа, през 1982-ра, легендарното дуо прави криминалния трилър с елементи на сюрреалистична сатира „Кралят на комедията“. История, маскирана като смях през кръв и сълзи, днес е определяна като дисекция на връзката между едно психопатично съзнание с проблемно общество.
90-те бележат и новата ера за Скорсезе. Той отново се събира с Де Ниро на голям екран, този път в компанията и на Джо Пеши, с когото работят в „Разяреният бик“, за да направят „Добри момчета“. Отново мафиотски филм, отново по действителни събития, който още тогава се нарежда до най-великите заглавия на американското кино. Успехът, а по-късно и влиянието на „Добри момчета“ са всеобхватни. Пет години по-късно тримата повтарят онова, което тогава са създали, а филмът е „Казино“. Малко след този филм Джо Пеши се отказва от киното и се оттегля. И единствената причина да се завърне на екран е именно Мартин Скорсезе, който го кани с роля в „Ирландецът“.
Препускаме непростимо и пропускаме заглавия. Но тази година, във времена, в които седмото изкуство не е онова, което помним, няколко титана се съюзяват за пореден път, за да произведат поредния исторически епос. „Убийците на цветната луна“ е продължение на цикъла, започнат от Скорсезе с „Вълкът от Уолстрийт“ и разгърнат от „Ирландецът“. Днес, почти на 81, Скорсезе продължава да преподава уроци по кино.
|
Ключови думи
Робърт де Ниро
Мартин Скорсезе
Леонардо ди Каприо
кино
филми
ленти
изкуство