ArtVista БРОЙ /// Мениджър 06/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4

Пуснете драконите

Вторият сезон на една от най-чаканите продукции на платформата Max – „Домът на дракона“, стартира с две премиери в два мегаполиса – Ню Йорк и Париж. Бяхме във френската столица, за да се срещнем лично с актьорите и шоурънъра Райън Кондал

Автор:

Текст Зорница Аспарухова

Снимки:

Max

Пуснете драконите

Пуснете драконите

Вторият сезон на една от най-чаканите продукции на платформата Max – „Домът на дракона“, стартира с две премиери в два мегаполиса – Ню Йорк и Париж. Бяхме във френската столица, за да се срещнем лично с актьорите и шоурънъра Райън Кондал

Пуснете драконите
quotes

Вторият сезон на „Домът на дракона“ може спокойно да се нареди сред феномените от новия тип сериали. Не само заради очакваната мащабна визия, която по препоръка на създателя на продукцията Райън Кондал трябва да се гледа на възможно най-големия екран, но и защото е от онези продължения, които не предават нетърпението на зрителя.

„Много съм ентусиазиран, че хората най-накрая ще видят сезон 2, работихме близо две години и половина по него. Започнахме работата по сценария още докато снимахме първи сезон. Трябва да започнеш с творческия процес максимално рано, за да може да изпипаш всичко до края. Когато правиш първи сезон, е трудно, защото работиш със суров материал и всичко се прави от нулата. Не знаеш дали някой ще го гледа и дали ще го хареса. Когато започнахме сезон 2 и стъпихме на снимачната площадка, вече бяхме наясно, че шоуто е нещо, което има свой облик и е достигнало до хората по света. Това е рядко и човек трябва да е благодарен за него, защото не се случва често, особено в тази професия“, споделя Райън Кондал.

Добрият, лошият и злият в „Домът на дракона“

Голяма част от екипа е и на двете премиери. Разбира се, всички очакват любимия на огромен брой фенове Деймън Таргариен – Мат Смит. На живо Смит изглежда точно така, както и на екран – крив, висок, слаб като вейка, странен, трескав, забързан, задъхан и харизматичен. Той е от онази порода актьори, в които човек или се влюбва, или не разбира защо изобщо харесват останалите. Мат Смит не е точно чашата чай на всеки (типичен британски израз, който му отива като папийонка), но за сметка на това е като дълъг, мрачен следобеден чай за душата. И образите, които има в живота и на малкия екран, са доказателство за това.

Принц Деймън Таргариен е по-малкият брат на крал Визерис и е наследник на трона. Той е несравним воин и драконов ездач, който носи в себе си истинската кръв на дракона. Но все пак поверието гласи, че когато се роди Таргариен, боговете хвърлят монета във въздуха. Страсти, насилие и коварни заговори окъпват образа на Деймън в най-различни нюанси епизод след епизод както в първия, така и във втория сезон на сериала. По думите на Мат Смит боговете са хвърлили монета за героя му и му се е паднала лудостта. „Най-великото нещо за Деймън е, че никога не знаеш какво ще направи. Това е брилянтен герой, който има странен морален компас в главата си“, казва Мат Смит на пресконференцията по повод старта на сериала. Според него по-младият брат Таргариен изведнъж ще се втурне да преследва благородната кауза или ще предизвика още повече хаос, а зрителят винаги ще бъде изненадан от неговото решение – „и точно това е толкова интересното в Деймън“.

Въпреки че към днешна дата Смит говори с топли думи за екипа и за снимачния процес, в началото актьорът има своите колебания дали да приеме предложението и да даде живот на образа. Първото му притеснение идва, още когато получава сценария. Там вижда цели абзаци на валириански – език, измислен специално от лингвиста Дейвид Д. Питърсън за света в „Домът на дракона“ и „Игра на тронове“. Актьорът се опасява, че ще му се наложи да се подготвя за ролята си и на език, който няма как да разбере. „Но после установих, че когато говоря нов език, откривам нова част от себе си.“ Мат е по своите си ежедневни задачи, когато получава обаждане от агента си, който му обяснява, че има предложение за роля в предисторията на „Игра на тронове“. „Първата ми мисъл беше – тази ролята ще бъде много трудна. Казах си, това не е ли правено вече? След това отидох на пробни снимки и тогава се получи.“ За Мат Смит всеки персонаж от „Домът на дракона“ е интересен по свой собствен начин, но без скромност поставя Деймън Таргариен сред най-любопитните. „Той не е черен или бял персонаж, съчетава в себе си всякакви нюанси.“ И въпреки че наличието на повече секс сцени също го притеснява в началото, както и очертаващият се ужасно дълъг снимачен процес, Мат Смит става част от приключението, защото „винаги е много интересно да гледаш и да играеш герои, които се държат толкова зле“.

Доктор, принц и британец

По всички показатели Мат Смит е на гребена на вълната и можем да кажем, е един от най-успешните телевизионни и кино актьори във Великобритания. Никой друг бивш Доктор от сериала Doctor Who, където звездата на Мат изгрява, не е правил по-голям фурор в Холивуд, да не говорим за номинацията му за „Еми“ за ролята на младия херцог на Единбург в „Короната“.

Роден в Нортхамтън, където прекарва първите 18 години от живота си, Смит мечтае за кариера в спорта, и то в най-успешния на Острова – футбола. Като дете със слабо тяло и ужасна бързина е насърчаван от родителите си да се заеме с тази кариера. Мат играе за младежките отбори на Нортхемптън Таун, Нотингам Форест и Лестър Сити, като дори става капитан на младежкия отбор на последния. Сериозна травма на гърба обаче води до заболяване и той не успява да продължи. Така Мат открива театъра. Започва курс към Националния младежки театър, а по-късно завършва обучението си в драма и творческото писане в университет в Източна Англия. Започва да търси късмета си с постановки и безкраен цикъл от кастинги за роли.

Образът на 11-ия Господар на времето в супер успешното британско фантастично шоу Doctor Who прави Мат Смит моментална звезда, макар в началото това изобщо да не изглежда сигурно. Смит наследява персонажа от популярния шотландец Дейвид Тенант, а подписка на феновете настоява последният да остане.

Сериалът е от най-дълго излъчваните във Великобритания, началото датира от далечната 1963-та. Всяка смяната на актьорите в главната роля е събитие, издигнато в култ, всеки актьор, който влиза в обувките на извънземния пазител на времето, е гледан под лупа. Напрежението при Смит идва и от факта, че юздите на шоуто са поети от нов екип начело със Стивън Мофат, който има по-различен подход към Доктора и света, който обитава. Преминаването от Дейвид Тенант към Мат Смит с нова визия, нова динамика и нов драматургичен подход е агония за публиката в началото.

Смит влиза в ролята „с двата крака“. Той е само на 26, а изборът му за персонажа се пази в тайна. Дали е бил уплашен тогава? По негови думи – много. „Идвах на работа и си казвах: „По дяволите, не мога да направя.“ После се обаждах на баща си и му казвах същото, а той ми отговаряше: „Хайде, наведи си главата, можеш. Шоуто е такова бижу в короната на BBC и има такава глобална привлекателност... ако нещата не се получат и ти си в центъра на този хаос, тогава няма къде да се скриеш.“ Спомням си как вървях един ден по улицата и някой извика: „Не унищожавай Doctor Who!“.

И макар в началото публиката да е раздвоена, на финала Смит се приземява на краката си като котка. Доказва се като един от най-успешните актьори в образа и получава номинация за БАФТА.

Днес славата около Мат Смит е осезаема, но той продължава да не се държи като филмова звезда – няма пиар, който да дебне навсякъде около него, а поведението му е непосредствено и небрежно. „Странно е – казвам го като актьор. Хвърляш заровете на късмета, които ти се дават с всяка работа, и нещата може да се развият и в двете посоки. Усещането е за истинско предизвикателство. Дали решенията, които съм взел, са били толкова добри, колкото траекториите и кариерите на някои други хора? Вероятно не. Дали са доста лоши? Вероятно пак не. Някъде по средата ли съм? Вероятно да.“

След четири години като Doctor Who Мат слага край на най-голямото си приключение във времето и пространството. Сбогуването се превръща в трагедия за феновете, но очертава нови хоризонти пред актьора. Ролята му на принц Филип, който стои перфектно до кралица Елизабет II на Клеър Фой, в друг сериал – „Короната“, му носи номинация за „Еми“. Разбира се, както Мат Смит казва: има добри, има и лоши роли. И нещата могат да тръгнат и в двете посоки.

За втори път в света на драконите

Вторият сезон на „Домът на дракона“ идва ударно – с много кръв и драма в епохален размер. Както казва Райън Кондал на нашата среща в Париж: „Нямаме радикална промяна в някаква посока, правим това, което сме правили и преди. Просто в момента залозите са по-високи. Ако първият сезон беше посветен в по-голяма степен на семейната сага на дома Таргариен, то сега имаме други неща – има борба за власт. Има война“.

И наистина пищната родова хроника отстъпва място пред политическата драма, в която всеки се бори за парче от трона, а войната вече не може да спре.

„Най-ентусиазиран в този сезон се чувствам от децата на Ренира и Алисънт, защото в миналия сезон нямаше много време за тях. Сега хората могат да видят колко интересни и талантливи са младите актьори в тези роли“, добавя Кондал. Том Глин-Карни, Юън Мичъл, Фиа Сабан, Хари Колет и Матю Нийдъм поемат юздите на образите, които най-вероятно ще се превърнат в онова кроше, на което всеки млад актьор се надява в кариерата си. Персонажите, изиграни от Оливия Кук, Рийс Айфънс, Ема д’Арси, Мат Смит, Фабиън Франкъл, Стив Тусан и Ив Бест, отново заемат централно място в сюжетната верига, а техните объркани и изродени взаимоотношения водят до неизбежния и логичен финал, добре познат на феновете на света, създаден от Джордж Р. Р. Мартин.

„Домът на дракона“ е шоу, което държи на нокти почитателите си във всеки миг от екранното действие и съчетава с лекота всички елементи на доброто кино и добрата телевизия, които хората обичат. А в духа на времената, в които живеем, със своя социален, драматичен и политически коментар, заключени в почти всяка сцена, слоганът на втория сезон е напълно в стилистиката на модерните течения, защото наистина „всеки трябва да избере страна“.